
لینکها واحد “اعتبار” وب هستند. وب سایتهایی که لینکهای زیادی دارند، اعتبار بیشتری کسب میکنند و در نتیجه در ردههای بالاتری از صفحه نتایج جستجو دیده خواهند شد. در حالیکه سایتهای دیگر، محکوم به گمنامی هستند… اگر به تازگی کار در حوزه سئو را آغاز کردهاید، شناخت صحیح و کامل لینکسازی میتواند کمی چالش برانگیز به نظر برسد. اما در این راهنمای جامع سئووب، همراه با هم زیر و بم لینکسازی را میبینیم و با مثالهای عملی، این مبحث مهم در سئو را بررسی میکنیم.
در اوایل کار ممکن است بعضی از متخصصین سئو به شما توصیه کنند که یک محتوای عالی تولید کنید و منتظر بمانید تا طی یک روند طبیعی لینکها به سمت شما روانه شوند! و عدهای دیگر اصرار کنند که جذب مشتری از طریق لینکهای استراتژیک و توسعه ایمیلهای هدف گذاری شده راه حل درست است؛ حتی شاید کسی در این میان یک لبخند مرموز هم به شما تحویل دهد و تنها یک کلمه بگوید: PBNها! حالا وسط این بلبشو، به حرف کدامیک گوش کنیم؟
مانند بسیاری دیگر از مسائل مربوط به سئو، پاسخ این سوال این است: “بستگی دارد”. هیچ راهکار واحدی برای لینکسازی وجود ندارد و تاکتیکهای انتخابی شما عمدتاً وابسته است به مواردی همچون صنعتی که در آن کار میکنید، وب سایتتان، منابعی که در اختیار دارید و اهدافی که در نظر گرفتهاید. فکر میکنم با خواندن این موارد از قبل هم سردرگمتر شدید درسته؟ نگران نباشید. این راهنمای گام به گام و جامع برای همین ساخته شده که شما را از نقطه صفر این مسیر به جایی برساند که درک خوبی از لینکسازی پیدا کنید. اگر آمادهاید، شروع کنیم!
در این مطلب چه میبینیم:
- اصول اولیه لینکسازی
- چگونه لینکسازی کنیم؟
- چه چیزی باعث ایجاد یک لینک خوب میشود؟
- بهترین تاکتیکهای لینکسازی
- ابزارهای لینکسازی
بخش اول: اصول اولیه لینکسازی
از آنجایی که این راهنما قرار است برای افراد مبتدی هم مفید باشد، همه چیز را از پایه توضیح خواهیم داد.
لینکسازی چیست؟
لینکسازی فرایندی است که طی آن وب سایتهای دیگر به صفحاتی از سایت شما لینک میدهند تا آنها را در گرفتن رتبههای بالاتر در صفحه نتایج جستجوی گوگل کمک کنند.
به طور کلی، شما میتوانید استراتژیهای لینکسازی “کلاه سفید” را در دو مرحله ساده خلاصه کنید:
- تولید محتوایی قابل توجه (که ارزش لینک دادن را داشته باشد).
- نشان دادن آن به صاحبان وب سایتهای دیگر (که به صفحهاش لینک بدهند).
چرا لینکسازی اهمیت دارد؟
طبق گفته آندری لیپاتسِو، یکی از مدیران استراتژی گوگل، لینکها یکی از سه فاکتور مهم رنکینگ در گوگل به حساب میآیند. گوگل ( و سایر موتورهای جستجو ) به لینکهایی از سمت سایتهای دیگر میآیند، به چشم یک “رأی” نگاه میکنند. این آراء به آنها کمک میکنند تا بفهمند چه صفحهای از میان هزاران صفحه مشابه در یک موضوع، لیاقت قرار گرفتن در رتبههای بالای صفحه نتایج جستجو را دارد.
به عنوان یک قانون کلی، صفحاتی با بکلینکهای بیشتر، جایگاه بهتری در صفحه نتایج دارد. این موضوع طی مطالعات گستردهای که توسط شرکتهای سئو انجام شده و همینطور ارتباط بین تعداد لینکهای داده شده به یک صفحه و موقعیت رنکینگ آن در گوگل، نیز تایید شده است.
پس متوجه شدیم که لینکها اهمیت زیادی دارند. اما چرا مهم است که لینکسازی کنیم؟ منظورم این است که وب سایتها به طور طبیعی به همدیگر لینک میدهند، درسته؟ ما تا همینجای مقاله هم برای دادن توضیحات بیشتر درباره بعضی از اصطلاحات، چند لینک خارجی به سایتهای دیگر دادهایم. پس اهمیت ساختن لینکها چیست؟
در یک دنیای ایده آل، با ارزشترین صفحات با محوریت یک موضوع، بیشترین لینک را میگیرد و رتبه 1 گوگل را از آن خود میکند. در حالی که صفحاتی با محتواهای بی کیفیتتر، به آن اندازه لینک و همینطور رتبه نمیگیرند. اما ما در دنیای ایدهآلی زندگی نمیکنیم. دو دلیل عمده وجود دارد که نشان میدهد چرا صفحاتی با بیشترین بک لینک لزوماً بهترین صفحات نیستند:
1. چرخه نامردانه سئو
به نظرتان من صفحهای که بالاتر، به آن لینک دادم را چگونه انتخاب کردم؟ فکر میکنید هزاران صفحه دیگر با موضوعات مشابه را خواندم و بهترینش را انتخاب کردم؟ قطعاً نه! فقط یک سرچ سریع در گوگل زدم و چند صفحه اول را نگاهی سرسری انداختم تا ببینم کدامیک از نظر موضوعی به مفهومی که من به آن اشاره دارم نزدیکتر است. سپس به آن صفحه لینک خارجی دادم.
به همین راحتی یک سایت، بک لینک جدیدی گرفت که جایگاهش را در رتبه بالای صفحه نتایج جستجو، محکم تر میکند. ما به این اتفاق، چرخه معیوب سئو میگوییم. طی مطالعهای هم که در همین باره انجام دادیم مطمئن شدیم که چنین چیزی وجود دارد.
به محض اینکه صفحهای را منتشر کنید، وارد رقابتی با سایتهای رتبه برتر صفحه نتایج گوگل با موضوع یکسان میشوید. آن هم رقابتی که در آن شما برتری خاصی ندارید و باید برای گرفتن جایگاههای برتر، تلاش زیادی کنید. برای شکستن این چرخه معیوب، باید به فکر گرفتن بک لینکهای ارزشمند و معتبر باشید.
2. احتمالاً رقبای شما لینکسازی میکنند
فرض کنیم صفحه شما بدون هیچ میانبری بک لینکهای بسیاری به دست آورده و حالا در رتبه 1 صفحه نتایج جستجوی گوگل برای موضوع خود ایستاده است. خب، در ادامه چه میشود؟ صفحه یک نفر دیگر قبل از شما رتبه اول را داشته و صاحب آن به احتمال زیاد میخواهد جایگاه خود را پس بگیرد. چگونه؟ با لینکسازی باکیفیت!
همین حالت برای صاحب سایت رتبه سوم هم وجود دارد. که قبلاً رتبه 2 صفحه نتایج جستجو را در اختیار داشت. هیچ کدام از وضعیت به وجود آمده خوشحال نیستند و احتمال زیادی سعی میکنند با لینکسازی بیشتر، مشکل را رفع کنند. در حالیکه محتوای صفحه شما به مراتب بهتر از صفحات آنهاست. به همین خاطر هم بوده که بک لینکهای طبیعی گرفته و به این رتبه رسیده است. با این حال، رقبای شما میتوانند با یک استراتژی لینکسازی خوب، جایگاهشان را پس بگیرند.
شما هم میتوانید هیچ کاری نکنید و از ناعادلانه بودن دنیا بنالید، یا اینکه وارد کارزار شوید و برای جایگاهی که به دست آوردهاید، بجنگید!
لینکها پاسخ تمام سوالات نیستند؛
این مقدمه، ممکن است این تصور را ایجاد کند که برای رسیدن به رنکینگ 1 صفحه نتایج جستجوی گوگل، تمام کاری که باید انجام دهید، صرفاً لینکسازی است. با وجود اینکه لینکسازی نقش بسیار پر رنگی بازی میکند اما، همه ماجرا این نیست.
جدای از اینکه تمام لینکها یک ارزش یکسان ندارند (در بخش سوم بیشتر دربارهاش توضیح میدهیم)، فاکتورهای موتورهای جستجو برای رنکینگ هم شامل متغیرهای گوناگونی میشوند. ترکیب این متغیرها هم تا حد زیادی به نوع جستجویی که انجام شده است بستگی دارد. پس اگر بک لینکهای زیادی به صفحه شما داده شده ولی هنوز رنک خوبی کسب نکردهاید، دست از تلاش نکشید. سایر معیارها را بررسی نمایید تا نقاط ضعف سایت را پیدا کنید.
بخش دوم: چگونه لینکسازی کنیم؟
تاکتیکها و استراتژیهای زیادی وجود دارند که در گرفتن بکلینک از سایتهای دیگر میتوانند موثر باشند. در این بخش این تاکتیکها و استراتژیها را یاد میگیرد، منطق پشت آنها را میفهمید و متوجه میشوید که استفاده از هرکدام تا حد ممکن است ریسکی باشد.
از نظر مفهومی، بیشتر تاکتیک و استراتژیهای لینکسازی در 5 دسته قرار میگیرند: اضافه کردن، درخواست کردن، خریدن، به دست آوردن و نگه داشتن.
1. اضافه کردن لینکها
اگر میتوانید به وب سایتی بروید و لینک صفحهای از سایت خود را به صورت دستی در آن قرار دهید، به این کار «اضافه کردن لینک» گفته میشود. رایجترین تاکتیکهایی که در این دستهبندی جای میگیرند شامل موارد زیر هستند:
- ثبت سایت در فهرست کسب و کارها
- ساخت پروفایل شبکههای اجتماعی
- نظر گذاشتن در بلاگ
- ارسال مطلب در انجمنها، جوامع مجازی و سایتهای پرسش و پاسخ
- ثبت آگهی استخدام کار
- و …
لینکسازی از طریق این تاکتیکها کار بسیار سادهای است. به همین خاطر هم این دسته از بک لینکها ارزش بسیار کمی از نظر گوگل دارند. در بعضی مواقع حتی ممکن است به عنوان اسپم شناخته شوند. به غیر از این، این دستهها از لینکها به ندرت به شما مزیت رقابتی میدهند. اگر شما میتوانید به سایتی بروید و لینک خود را در آن قرار دهید، پس رقبای شما هم میتوانند همین کار را بکنند.
گرچه پیشنهاد میکنیم این دسته از تاکتیکهای لینکسازی را به طور کل نادیده نگیرید. هر کدام از آنها میتواند منفعتی هر چند جزئی برای شما در پی داشته باشد. چگونه؟ اجازه بدهید چند مثال بزنیم:
ثبت وب سایت در فهرست کسب و کارها
توجه داشته باشید که قرار نیست در هر فهرست کسب و کاری که وجود دارد، وب سایت خود را ثبت کنید تا لینک بگیرید. به جای اینکار به سراغ مراجع شناخته شده مانند کتاب اول بروید که ترافیک و در نتیجه بازدیدکننده واقعی بیشتری برای شما در پی داشته باشد.
اما برای مثال اگر صاحب کسب و کار کوچکی هستید و به تازگی متوجه شدهاید که سامانهای برای ثبت کسب و کارهای محلی ایجاد شده است، حتماً تلاش کنید که مشخصات سایت خود را در آن ثبت نمایید. احتمالاً حضور در چنین پلتفرمی برای شما مشتری بیشتری میآورد تا یک فروم بزرگ اما نه چندان هدفمند.
ساخت پروفایل شبکههای اجتماعی برای کسب و کار
رزرو نام برندتان در تمام شبکههای اجتماعی معروف، تکنیک بسیار خوبی است. پس در اسرع وقت مطمئن شوید که آدرس برند خود را در پلتفرمهایی مانند یوتیوب، توییتر یا اینستاگرام ثبت کردهاید. در غیر این صورت ممکن است فرصت طلبانی به زودی با نام برند شما، فعالیتهایی بکنند. ممکن است زمانی که بخواهید فعالیت پررنگتری در هرکدام از این شبکههای اجتماعی بکنید، نتوانید پروفایل اصلی ثبت شده به نام برندتان را پس بگیرید یا برای بسته شدن آن، ادعایی کنید.
کامنت گذاشتن در بلاگها
کامنت گذاشتن زیر مقاله افراد میتواند راه خوبی برای دیده شدن و احیاناً برقراری یک ارتباط خوب با آنها باشد. البته اگر کامنتی معنادار و مرتبط با موضوع مقاله باشد. نه صرفاً متنی تکراری برای ذکر کردن نام برند یا لینک سایتتان. بماند که لینکهای بخش نظرات بلاگهای سایتها، معمولاً نوفالو هستند و به عنوان یک «رأی» توسط گوگل شناخته نمیشوند. پس اگر میخواهید صرفاً لینک سایت خود را به عنوان کامنت در سایتی قرار دهید، بهتر است بیخیالش شوید.
نکته: اگر درباره راههای اضافه کردن لینک در سایتهای دیگران جستجو میکنید، ممکن است به تاکتیکهایی با نام «Web 2.0» و «سایتهای بوکمارک» بربخورید. این موارد مربوط به 15 سال پیش میشوند و دیگر کارایی ندارند. پس وقت خود را تلفشان نکنید.
2. درخواست کردن برای لینکها
همانطور که از نام این عنوان پیداست، این روش به فرایندی اطلاق میشود که طی آن شما از صاحب وب سایتی میخواهید که به صفحهای از سایتتان لینک بدهد و دلایلی برای انجام این کار هم به او میدهید.
این دلایل در واقع مُهره اصلی این دسته از تاکتیکهای لینکسازی هستند. صاحبان وب سایتهای معتبر هیچ اهمیت خاصی به شما یا وب سایتتان نمیدهند. مگر اینکه فرد معروفی باشید یا اینکار آوردهای برای آنها داشته باشد. پس قبل از شروع مذاکره، از آن چه در چنته دارید، مطمئن شوید.
لیست زیر، تاکتیکها و استراتژیهای لینکسازیای هستند که در این دستهبندی جای میگیرند. جلوی هرکدام یک دلیل قانع کننده برای مذاکره دربارهشان هم آوردهایم:
- پست میهمان: محتوای کاربردی برای وب سایتشان تولید کنید.
- تکنیک آسمان خراش: یک منبع بهتر از سایت خودتان به جای آن منبعی که در حال حاضر به آن لینک دادهاند، معرفی کنید.
- افزودن لینک: منبعی از سایت خود را به آنها نشان دهید که اطلاعات بیشتری درباره چیزی که در حال حاضر در سایت آنها توضیح خلاصهای دربارهاش داده شده، در آن وجود دارد.
- طعمه ایگو: در محتوای خود، از کار یا محصول آنها تعریف کنید.
- توصیه مشتری و مطالعات موردی: فیدبک یا نظرات مثبت خود را درباره محصولات یا خدماتشان ارائه کنید.
- تبادل لینک: پیشنهاد لینک دادن به ازای لینک شدن بدهید.
- لینکسازی صفحه منابع: یک منبع خوب از سایت خود را به آنها نشان دهید که با لیست موجود منابعشان همخوانی دارد.
- اصلاح لینکهای شکسته: به آنها کمک کنید لینک «مُرده» موجود روی سایتشان را اصلاح کنند.
- لینکسازی تصاویر: از آنها بخواهید که credit یا امتیاز تصویری که استفاده کردهاند و مال شما بوده را حفظ کنند.
- اصلاح ذکر نام بدون لینک: از آنها بخواهید جایی که از شما نام بردهاند، حتماً لینکی به سایتتان بدهند.
- تغییر لینک: اگر لینک قبلی شما تغییر کرده، از سایت آنها بخواهید که لینک جدید را جایگزین کنند.
- درخواستهای ژورنالیست یا HARO: یک نقل قول حرفهای به مقاله آنها اضافه کنید.
- روابط عمومی یا PR: یک داستان دست اول و پر کشش به آنها پیشنهاد کنید.
تمام این استراتژیها به نظر جالب میآیند. اما به احتمال زیاد وقتی ایمیلی برای شروع مذاکره به هرکدام از سایتهایی که فکر میکنید با شما همکاری میکنند بفرستید، میبینید که چندان هم دلایل قانع کنندهای ارائه نکردهاید.
- پست میهمان شما به اندازه کافی خوب نیست.
- منابعی که معرفی کردهاید چندان منحصر به فرد نیستند.
- لینک شما برتری خاصی نسبت به لینک قبلی ندارد.
- و …
پس برای موثر واقع شدن هر کدام از این تکنیکها، نیاز به یک صفحه با محتوایی فوقالعاده دارید که اگر واقعاً چنین باشد، تا به حال به صورت طبیعی بک لینک گرفته بود. یا حداقل در حوزه کاری خودتان، برندآگاهی و اعتبار خوبی کسب کردهاید. به همین خاطر است که بسیاری از متخصصان سئو، راهکارهایی ارائه کردهاند که کمک میکند تا بتوانید سایر افراد را هم ترغیب کنید تا به سایت شما لینک بدهند.
- به آنها پیشنهاد دهید که محتوایشان را روی فیسبوک و توییتر خود منتشر میکنید.
- پیشنهاد کنید که در خبرنامه ایمیلی خود میتوانید محصولات آنها را تبلیغ کنید.
- دسترسی رایگان به یک محصول یا سرویس پولی خود را در اختیارشان قرار دهید.
- پیشنهاد تبادل لینک کنید.
- پیشنهاد پرداخت پول کنید.
اما پیشنهاد دادن این مزایای اضافه میتواند ما را به حاشیهای ببرد که طبق خط مشی گوگل میتوانید link scheme یا بک لینک نامناسب باشد.
این هم از این؛ حالا راههای مناسبی برای درخواست اضافه کردن به سایتهای دیگر را میدانید. البته ممکن است نرخ موفقیت در این روشها کم باشد اما اگر موفق شوید، نتیجه خوبی به دنبال خواهد داشت. سعی ندارم شما را ناامید کنم ولی بهتر است انتظارات واقعی از این روشها داشته باشید. ممکن است 10 ایمیل بفرستید و هیچ پاسخی دریافت نکنید. گرفتن لینک از طریق این تاکتیکها در حالی که خط مشی گوگل را نقض نکنید، کار سادهای نیست.
یکی از تکنیکهای جذابی که یکی از نویسندگان مطرح حوزه کسب و کار انجام داد این بود که قبل از درخواست از سایتی که میخواست به او لینک دهد، 10 محتوای باکیفیت نقد و بررسی به صورت پست میهمان برای آنها نوشت. بعد از این تلاش او، که به رایگان هم انجام شد، از طرف آن سایت ایمیل همکاری دریافت کرد. پس تو نیکی میکن و در دجله انداز…
3. خرید لینکها
بگذارید همین اول این نکته را مشخص کنم که ما توصیه به خرید لینک نمیکنیم! بهترین حالت شما پولی را صرف گرفتن لینکهای بدی کردهاید که هیچ آوردهای هم برای شما نخواهد داشت. در بدترین حالت، وب سایت شما پنالتی میشود!
گرچه ما نقاط منفی این گزینه را مطرح میکنیم اما بسیاری از افرادی که در صنعت سئو مشغول هستند احتمالاً از این روش استفاده میکنند. پس اگر هم میخواهید از این روش استفاده کنید، اول تمام جوانب آن را بسنجید. یکی از راههای ایمنتر برای سفارش خرید بک لینک شبکههای بلاگ خصوصی هستند.
شبکههای بلاگ خصوصی یا PBNها
این دسته از وب سایتها برای یک هدف ایجاد و نگهداری میشوند، اینکه منبعی از لینکها باشند. لینکهایی که از سمت سایتهای PBN داده میشوند هنوز در بعضی موضوعات تخصصی، کاربرد دارند. اما در سالهای گذشته کمتر کسی به سراغ استفاده از آنها میرود و دیگر کاربرد خود را از دست دادهاند. پس حتی این روش هم ریسکی است و دیگر ارزش استفاده ندارد. پس اگر کسی به شما پیشنهاد خریدن لینک از PBNها را داد، پیشنهاد میکنیم، نپذیرید.
4. به دست آوردن لینکها
زمانی میگوییم لینک “بدست آوردهاید” که سایتهای دیگر بدون اینکه شما از آنها بخواهید، به شما لینک داده باشند. این اتفاق نمیافتد مگر اینکه واقعاً محتوای ارزشمند و برجستهای داشته باشید که صاحبان سایتهای دیگر بخواهند به آن اشاره کنند.
اما به هرحال هیچکس نمیتواند به چیزی که نمیداند وجود دارد لینک بدهد. پس فرقی نمیکند چقدر صفحه شما فوقالعاده باشد، باز هم باید روی تبلیغات آن سرمایهگذاری کنید. هرچه افراد بیشتری صفحه شما را ببینند، شانس بیشتری برای گرفتن لینک از سمت آنها خواهید داشت. بعضی از تاکتیکها و استراتژیهای لینکسازی در این دسته قرار میگیرند:
- طعمه لینک (یا محتوای ارزشمندی که قابل لینک دادن باشد)
- مطالعات دادهها، اینفوگرافیکها، نقشهها، نظرسنجیها، جوایز و ..
- پادکستها / مصاحبهها / نظرات تخصصی
- تبلیغ محتوا
- و …
به دست آوردن لینکها با فاصله بهترین و موثرترین روش برای گرفتن بک لینک است. بهتر است زمان خود را روی تولید صفحاتی با محتواهای با ارزش سرمایهگذاری کنید و لینکهای طبیعی بگیرید تا اینکه روی ارسال ایمیلهای پشت سر هم برای دیگران وقت بگذارید.
به تصویر زیر توجه کنید. نمونه لینکهای ورودی سایت Ahref است که نشان میدهد از هر 5 مقالهای که بیشترین لینک به آنها شده است، 3 تای آنها درباره مطالعات تحقیقاتی درباره دادههاست.
ممکن است به نظر برسد سایتی مانند Ahref خیلی راحت میتواند لینک بگیرد. خصوصاً که:
- دادههای اختصاصی زیادی دارند که برای مطالعات تحقیقاتی شان استفاده میکنند.
- تیمی از افراد حرفهای و ماهر دارند که کمک میکنند منابع ارزشمندی بسازند.
- یک برند مورد اعتماد هستند که خواه ناخواه اعتماد عموم را بر میانگیزد.
- مخاطبین گستردهای دارد که میتوانند محتواهای آنها را تبلیغ کنند.
با این حال شاید جالب باشد بدانید که هیچ یک از عوامل بالا برای دریافت لینک ضروری نیست. هرکسی میتواند محتوای ارزشمند تولید کند و بک لینک بگیرد؛ اگر به موضوع مدنظر علاقه و اشراف داشته باشد.
اما اگر در پیدا کردن ایدهای برای تولید محتواهای لینک شدنی و ارزشمند مشکل دارید چه باید کرد؟ بهتر است به سراغ علایق و نیازهای مخاطبین در صنعتی که در آن فعال هستید بروید یا اینکه از ایدههای قبلاً استفاده شده که بازخورد خوبی نداشتند استفاده کنید؟
پیشنهاد ما این است که وقت خود را صرف کسب دانش در حوزه کسب و کار خود کنید تا درک بهتری از مشتریان و مخاطبین خود داشته باشید. با تکرار و تمرین در این راه میتوانید محتوایی بسازید که مخاطبین را به وجد بیاورد. فکر نکنید یک استراتژی لینکسازی طلایی وجود دارد که به شما کمک میکند برای یک محتوای حوصله سربر، بک لینکهای ارزشمند بگیرید. نه اینطور نیست.
5. نگه داشتن لینکها
همانطور که از نام این مرحله پیداست، آخرین گروه از تاکتیکهای لینکسازی روی نگهداری لینکهایی است که به سختی به دست آوردهاید. ممکن است بگویید که بازیابی لینکهای قبلی که نمیتوان در دسته «لینکسازی» بگنجد… اما فراموش نکنید که «یک تومن هم، یک تومنه!»
دو راه برای نگه داشتن لینکها وجود دارد:
- احیاء مجدد لینک
- برطرف کردن ارور 404 صفحاتی که لینک دارند
اجازه بدهید درباره هر دو این روشها به اختصار توضیح دهیم.
احیاء مجدد لینک
لینکها تا ابد باقی نمیمانند. صفحهای که به شما لینک کرده است ممکن است به روزرسانی، باز ایندکس و یا حذف شود. در نتیجه، لینکی که به صفحه شما داده شده، از بین خواهد رفت.
به همین خاطر است که باید حواستان به پروفایل لینک خود باشد و به محض اینکه دیدید یکی از آنها از بین رفت، تلاش خود را برای احیاء مجدد آن بکنید. با صاحب وب سایت تماس برقرار کنید و از او بخواهید که لینک به سایت شما را بازیابی کند.
برطرف کردن ارور 404 صفحاتی که لینک دارند
صفحات وب سایت شما هم ممکن است به دلایلی از بین بروند. فرقی نمیکند خودتان آنها را حذف کرده باشید یا اتفاقی رخ داده باشد. از آنجایی که ممکن است بعضی از سایتها به این صفحات لینک داده باشند، از این به بعد با ارور 404 مواجه خواهند شد. لینکهایی که به این ارور ختم میشوند برای شما ارزش سئویی به دنبال ندارند به همین خاطر مهم است که این خطا را برطرف کنید.
برای پیدا کردن صفحات خطای 404 با لینک، به سراغ گزارش Best by Links در Site exploere بروید و فیلتر “404 not found” را اعمال کنید.
حالا کافیست این صفحات را بازیابی کنید یا با یک ریدایرکت 301 آنها را به مرتبطترین صفحه منتقل نمایید.
نکته مهم:
شواهدی وجود دارد که نشان میدهد گوگل ممکن است ارزش کمی به لینکهایی که از بین رفتهاند هم بدهد. این پدیده که با نام «انعکاس لینک» یا «روح لینک» شناخته میشود میتواند افراد را از بررسی کردن مداوم وضعیت لینکها منصرف کند.
اما حرف ما این است که اگر شما یک لینک مهم را از دست بدهید که برای شما بازدیدکنندگان زیادی را در پی داشته و به عنوان یک نوع سیگنال شناخته شدن شما به کار میرفته، باید برای بازیابی آن اقدام کنید. اما در سایر موارد، بهتر است وقت و انرژی خود را برای لینکسازی جدید صرف کنید نه نگه داشتن قبلیها.
بخش سوم: چه چیزی باعث ایجاد یک لینک خوب میشود؟
تا اینجا راههای زیادی برای لینکسازی یاد گرفتید. اما چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که بک لینکها به نوعی پایان راه هستند. شما از آنها استفاده میکنید تا یک «رأی» برای سایت خود بخرید و به گوگل کمک کنید تا بهترین صفحات را برای قرار دادن رنکینگهای بالای صفحه نتایج جستجو، شناسایی کند. گرچه، همه «رای»ها به یک اندازه با ارزش نیستند…
هیچ کسی دقیقاً نمیداند که گوگل چگونه ارزش بک لینکها را اندازهگیری میکند. اما چند ایده کلی درباره چگونگی ارزیابی لینکها در جوامع سئو وجود دارد که در این قسمت به مطرح کردنشان میپردازیم:
- اعتبار یا Authority
- مرتبط بودن یا Relevance
- متن لنگری یا Anchor Text
- نوفالو در برابر فالو
- جایگاه یا Placement
- مقصد یا Destination
1. اعتبار یا Authority
فرض کنید دوست شما به تازگی یک بلاگ راهاندازی کرده و از یکی از مقالات تازه منتشر شدهاش، به سایت شما لینک بدهد،؛ اتفاق چندان مهمی نیست، درسته؟اما اگر نیویورک تایمز (یا نمونه وطنی آن مثل دیجی مگ) در یکی از مقالاتش به سایت شما لینک داده بود چی؟ این حتماً باعث افتخار شما میبود.نکته اینجاست که ما میدانیم این دو سایت در دو سطح مختلف از اعتبار یا Authority قرار دارند. روزنامه نیویورک تایمز، یک انتشارات با شهرت جهانی است که توسط میلیونها انسان در سرتاسر دنیا خوانده میشود. در حالی که بلاگ دوست شما به تازگی کار خود را آغاز کرده و شاید هیچ بازدیدکنندهای هم نداشته باشد.
پس گوگل چگونه اعتبار یک سایت یا صفحهای که به شما لینک داده است را بررسی میکند؟ خب، اگر لینکها به عنوان «رای» ترجمه شوند، پس صفحهای که رایهای زیادی داشته باشد باید اعتبار بالاتری هم کسب کند، درست است؟
این در واقع یکی از مهمترین قواعد پشت الگوریتمهای رنکینگ صفحه گوگل است که توسط سرجی برین و لری پیج، بنیانگذاران این شرکت، در سال 1996 تکوین یافت.
تا سال 2014 یک افزونه مرورگر برای نمایش دادن امتیاز پیج رنک وب سایتها از ۰ تا 10 وجود داشت که توسط گوگل به کار خود خاتمه داد. حالا متخصصین سئو نمیدانند چطور باید میزان «اعتبار» اختصاص داده شده به وب سایت خود را اندازه بگیرند.
خوشبختانه بسیاری از ابزارهای سئو، معیارهای اعتبار مبنی بر لینک را بررسی کرده و توانسته است بر اساس قواعد و قوانینی که در الگوریتم اصلی پیج رنک گوگل به کار میرفت، به شما کمک کنند. معیارهای اعتبار سایت که توسط Ahref ارائه میشوند با اصلاحات DR یا Domain Rating به معنای امتیاز دامنه و UR یا URL Rating به معنای امتیاز URL، در دسترس هستند. هر دو این موارد از ۰ تا 100 میتوانند مقدار بگیرند.
اگر امتیاز URL سایت شما به 100 نزدیک تر باشد یعنی آن صفحه دارای اعتبار یا آتوریتی پیج بالاتری است. اگر امتیاز دامنه نزدیک به 100 باشد، یعنی جزو دامنههای با ارزش هستید.
نکته جانبی:
بعضی از متخصصان سئو برای بررسی میزان اعتبار یک سایت به وضعیت ترافیک آن هم نگاهی میاندازند. منطقی هم هست، چرا که اگر گوگل سایتی را در رتبههای بالای صفحه نتایج خود قرار دهد، ترافیک بیشتری برای آن میفرستد که در نتیجه به اعتبار بیشتر نزد گوگل میانجامد. به عنوان یک قانون کلی، متخصصین سئو در تلاشند که از سایتهایی بک لینک بگیرند که آتوریتی بالایی دارند. به خاطر اینکه این نوع لینکسازی احتمالاً کمک بیشتری به دیده شدن آنها در گوگل میکند. اما آیا این بدین معناست که شما نباید از سایتهای با آتوریتی پایین بک لینک بگیرید؟ اصلاً و ابداً. این نوع لینکها هم به هیچ وجه «لینک بد» محسوب نمیشوند. فقط «وزنه سنگینی» از نظر گوگل به حساب نمیآیند و تاثیر کمتری روی رنکینگ شما خواهند داشت.
راه درست استفاده از معیارهای آتوریتی در حین لینکسازی این است که ببینید چقدر باید وقت و انرژی صرف گرفتن بک لینک از سایتی کنید. اگر دوست شما با داشتن وب سایتی با اعتبار دامنه 10، برای بک لینک دادن به شما میخواهد که برایش یک تحقیق 10 هزار کلمهای بنویسید، احتمالاً ارزشش را نداشته باشد. اما اگر شانسی برای نوشتن یک مطلب در نیویورک تایمز دارید که دامین آتوریتی آن 94 است، در انجام آن شک نکنید.
آخرین مورد اینکه بعضی از افراد روی معیارهای لینک آتوریتی کمی بیش از اندازه حساس هستند. شما هم اگر میخواهید فقط برای افزایش دادن UR سایتتان، لینکسازی کنید، بدانید که هدف را اشتباه در نظر گرفتهاید. لینکسازی باید به منظور گرفتن رتبه بالاتر در گوگل انجام شود. از آن بهتر، لینکسازی برای کمک به بازدیدکنندگان و سایتهای دیگر برای پیدا کردن سایت شما صورتمیگیرد.
ما در مقاله دیگری به صورت کامل به اعتبار دامنه پرداختیم. بد نیست سری هم به ان بزنید.
2. مرتبط بودن یا Relevance
فرض کنیم شما سایتی درباره قهوه دارید و یک نقد و بررسی درباره یکی از قهوهها انجام دادهاید. حالا دو نفر از دوستان شما تصمیم میگیرند که به این صفحه لینک بدهند. یکی از آنها در مقالهای با عنوان «10 دستور قهوه برتر» و دیگر با موضوع «10 نکته برای پس انداز کردن». به نظر شما کدام یک از این دو صفحه نقش پر رنگتری در دیده شدن شما به عهده دارد؟ با فرض اینکه از نظر اعتبار هر دو یکسان هستند. بله، آن مقالهای که از نظر موضوعی با سایت شما مرتبط است.
شانس اینکه مخاطبان مقالهای با موضوع قهوه بخواهند از شما قهوه بخرند بیشتر از آنهایی است که آمدهاند تا نکاتی درباره پسانداز کردن پول یاد بگیرند! متخصصین سئو بر این باورند که مرتبط بودن موضوعی همچنین در سطح وب سایت هم موثر است. طبق یکی از گفتههای گوگل، اگر وب سایتی با موضوع مشابه شما، به صفحهای از وب سایتتان بک لینک بدهد، نشانه خوبی است از اینکه محتوای تولیدی شما با ارزش است.
که یعنی شما باید به سراغ لینکهایی از سایتهایی بروید که تا حدودی با موضوع کسب و کار شما مرتبط هستند. به جای اینکه دنبال هر بک لینکی که به شما داده میشود را بگیرید.
3. انکرتکست یا Anchor Text
محض اطمینان برای کسانی که ممکن است با اصلاح متن لنگری یا آنکر تکست آشنا نباشند باید بگوییم که یک تکه متنی که قابل کلیک کردن است و شما را به صفحه دیگری منتقل میکند، Anchor Text نام دارد.
در بسیاری از شرایط، متن لنگری صفحهای را توصیف میکند که به آن لینک شده است. مثلاً عنوان مقاله یا توضیحی کوتاه درباره محصول.
پس تعجبی ندارد که گوگل از کلمات استفاده شده در Anchor Text استفاده میکند تا درک بهتری از کلمه کلیدیهای صفحه ارجاع داده شده پیدا کند و به آن رنکینگ دهد. در واقع در قسمتی از داکیومنتهای گوگل به این موضوع اشاره شده است که:
گوگل برای بهبود کیفیت جستجو به چند تکنیک تکیه میکند که شامل رنک صفحه، Anchor text و اطلاعات تقریبی است.
پس چطور باید موقع لینکسازی نهایت استفاده را از anchor textها ببرید؟
خب، در واقع شما کار خاصی نمیکنید. هرچه بیشتر تلاش کنید که تمام صفحاتی که به شما لینک دادهاند، از متنهای لنگری با «کلمات درست» استفاده کنند، احتمالاً شانس پنالتی شدن شما توسط گوگل بیشتر میشود. به علاوه بیشتر تاکتیکهای لینکسازی کلا سفید به شما هیچ کنترلی از بابت تغییر anchor textها نمیدهد. پس سخت نگیرید!
4. نوفالو در برابر فالو
نوفالو یکی از ویژگیهای لینک است که به گوگل میگوید لینکی که به صفحه داده شده، نباید اعتبار ما را منتقل کند. یعنی شما با این لینک، نمیخواهید به آن سایت «رأی» بدهید. چنین ویژگی در کدهای HTML بدین شکل دیده میشود:
تا همین اواخر هم پیش نیامده بود که گوگل از طرف لینکهای نوفالو، رأیی را حساب کرده باشد. اما در سال 2019 تغییری ایجاد شده که نشان میداد بعضی از لینکهای نوفالو ممکن است روی رنکینگ جستجوی شما تاثیر بگذارند.
همچنین گوگل دو ویژگی لینک جدید را معرفی کرد که قواعد را تغییر میداد:
- Rel=”UGC”: به لینکهای تولید شده توسط کاربر اطلاق میشود مانند کامنتهای بلاگ یا پستهای انجمنها.
- Rel=”sposored”: به لینکهای داده میشود که بخشی از یک تبلیغات هستند یا طی یک قراردادی بین دو سایت ایجاد شدهاند.
به عنوان یک قائده کلی، شما باید لینکهای فالو بسازید. مگر اینکه در یکی از ساختارهای بالا جای بگیرند. چون این دسته از لینکها هستند که به عنوان «رأی» شناخته میشوند. گرچه اگر فرصتی میبینید که طی آن میتوانید یک لینک هرچند نوفالو از یک سایت با آتوریتی بالا و مرتبط با موضوع سایت خودتان، بگیرید، شک نکنید.
یک مثال خوب در این زمینه، ویکی پدیا است. هر لینکی از این سایت، نوفالو است. اما گرفتن لینک از سمت ویکی پدیا، بسیار سخت و در عین حال به چشم گوگل نسبتاً ارزشمند است.
5. جایگاه یا Placement
یکی از قوانین گوگل با نام حق امتیاز منطقی کاربر اینترنتی یا reasonable surfer patent، میگوید که چقدر احتمال این میرود که یک لینک کلیک شده توسط کاربر روی آتوریتی که منتقل میکند، تاثیر بگذارد. و محل قرارگیری یک لینک در صفحه یکی از مواردی است که میتوانید روی CTR (نرخ تبدیل کلیک) آن موثر باشد.
فرض کنیم یک صفحه سایتی شامل سه بلوک است: محتوا، سایدبار و فوتر. به عنوان یک قائده کلی، لینکهای موجود در بخش محتوا، شانس بیشتری برای کلیک شدن دارند چون بلوک محتوا بیشترین توجه کاربر را جلب میکند.
مورد دیگری که میتواند روی نرخ تبدیل کلیک تاثیر بگذارد این است که لینک چقدر در ابتدای صفحه قرار گرفته؛ خوانندگان محتوای شما احتمال بیشتری دارد که لینک ابتدای مقاله را دنبال کنند تا اینکه تا انتهای مطلب را بخوانند و روی لینکی بزنند.
و در نهایت اینکه هرچه لینکهای بیشتری در یک صفحه داشته باشید، رقابت بین آنها برای کلیک بیشتر میشود و آتوریتی به جای متمرکز شدن روی یک صفحه، پخش میشود.
درست همانند Anchor text، بیشتر استراتژیهای لینکسازی کلاه سفید کنترل کمی روی محل قرارگیری لینک به شما میدهد. اما اگر یک مقاله خود برای بلاگ فرد دیگری بنویسید، میتوانید خودتان مشخص کنید که لینک کجای صفحه قرار بگیرد و کاربران را ترغیب کنید تا روی آنها کلیک کنند. نه فقط برای بالا بردن ارزش سئو آن لینکها، بلکه به خاطر اینکه ترافیک ارجاعی خوبی به سایتتان خواهند فرستاد.
6. مقصد یا Destination
وقتی برای سایت خود لینکسازی میکنید، چند صفحه مقصد وجود دارد که میتوانید به آنها اشاره کنید:
- صفحه اصلی سایت
- محصولات یا خدماتی که امکان لینک شدن دارند
- صفحاتی که نیاز دارید در رنکینگ بالاتری در گوگل قرار گیرند.
و معمولاً صفحاتی که میخواهید در صفحه نتایج جستجو رتبه بهتری کسب کنند، سختترین گزینه هستند. به خاطر اینکه صاحبان سایتها دوست دارند به صفحاتی لینک بدهند که به مخاطبان آنها ارزشی رایگان ارائه کند تا اینکه به صفحهای تبلیغاتی که کاربرانشان باید بخشی از پول خود را آنجا خرج کنند. با این حال، یکی از رایجترین سوالاتی که در سئو پرسیده میشود این است که چگونه باید صفحات خستهکننده را در رتبه بهتری قرار دهم؟
برای چنین سوالی هیچ جواب مشخص و درستی وجود ندارد، اما همه متفقالقول هستند که باید انرژی خود را روی لینکسازی داخلی بگذارید که آن صفحات حوصله سر بر، بیشتر دیده شوند و در نتیجه جایگاه بهتری در صفحه نتایج پیدا کنند.
به عبارت دیگر، تا جایی که میتوانید به بخشهای مختلف سایت خود لینک بدهید و از صفحاتی که لینکها را به خود جذب میکنند، از طریق لینکهای داخلی به صفحات دیگر هم ترافیک برسانید. و به خاطر داشته باشید که نکاتی مانند محل قرارگیری لینک، مرتبط بودن سایت و متن لنگری میتوانند روی لینکسازی داخلی هم تاثیر بگذارند.
بخش چهارم: بهترین تاکتیکهای لینکسازی
در بخش دوم، چند استراتژی لینکسازی را با هم یاد گرفتیم. حالا نگاهی میاندازیم به چند تاکتیک لینکسازی کاربردیتر:
- دنبال کردن لینکهای رقبا
- ساخت المانهای لینک شدنی
- شناساندن محتوا
- بلاگینگ میهمان
1. دنبال کردن لینکهای رقبا
تحقیقات لینک رقبا یکی از فعالیتهای بنیادی در لینکسازی است. بهش فکر کنید، صفحهای که رتبه اول گوگل را برای کلمه کلیدی مورد نظر شما گرفته تمام لینکهای مناسبی که گوگل به دنبالش است را داشته که باعث شده جایگاه بهتری نسبت به سایت شما داشته باشد. با مطالعه لینکهای رقبا میتوانید بفهمید که چه تاکتیکهایی به کار برده شده تا شما هم بتوانید چنین بک لینکهایی بگیرید و صفحه رقیب خود را پشت سر بگذارید.
و اینجاست که ابزارهای سئو مانند Ahref به کمک شما میآیند. کافیست کلمه کلیدی مورد نظر خود را در Keyword Explorer قرار دهید و در صفحه نتیجه تا بخش SERP Overview پایین بیایید. اینجا اطلاعاتی میبینید که به شما نشان میدهد چه تعداد بک لینک از چه سایتهایی برای هرکدام از صفحات برتر صفحه نتایج جستجوی گوگل وجود دارد. با کلیک روی هرکدام از اعدادی که میبینید، یک گزارش لیست شده از تمام لینکها نمایش داده خواهد شد.
از اینجا کاری که باید بکنید به دو قسمت تقسیم میشود:
- سعی کنید از صفحات که به سایت رقیب شما لینک دادهاند، لینک بگیرید.
- مطالعه کنید چگونه آن لینکها دریافت شدهاند و از چیزی که یاد میگیرید در جهت پیدا کردن صفحات مشابه برای گرفتن بک لینک استفاده کنید.
اجازه بدهید یک مثال ساده بزنیم.
فرض کنید میخواهیم برای کلمه کلیدی SEO رنک بگیریم. در حال حاضر رتبه اول صفحه نتایج جستجو به راهنمای مقدماتی سایت Moz تعلق دارد که نزدیک به 300 هزار بک لینک از بیش از 11 هزار وب سایت گرفته است.
بعد از مرتب کردن لیست بک لینکهای آنها بر اساس ترافیک جستجوی صفحات لینک شده، مقالهای را پیدا میکنیم با عنوان «چگونه مهارتهای دیجیتال مارکتینگ را یاد بگیریم». بر اساس محتوای لینک نمایش داده شده در قسمت Anchor and Backlink، من میتوانم به سراغ نویسنده این مقاله بروم و به او پیشنهاد کنم که یکی از راهنماهای مقدماتی سئو سایت ما را به عنوان رفرنسی برای مخاطبینش در مقاله خود تنظیم کند.
قدم بعدی این است که مقالات دیگری با موضوع «یادگیری دیجیتال مارکتینگ» پیدا کنم. چون میدانم چنین صفحاتی جای خوبی برای لینک دادن به مقاله راهنمای مقدماتی سئو ماست. پس به سراغ ابزار Content Explorer میرود و دنبال این کلمه کلیدی میگردم. حدود 1700 صفحه با این عنوان پیدا میشود. حالا یکی یکی این صفحات را باز میکنم و جایی که میبینم امکان ارجاع دادن به مقاله ما وجود دارد را کاندید کرده و با نویسنده مقاله ارتباط میگیرم.
به همین خاطر است که میگوییم بک لینکهای رقبای خود را مطالعه کنید و ببینید که چطور اینکار میتواند نکات مهمی درباره لینکسازی به شما یاد دهد.
تاکتیک محبوب دیگری که در هنگام مهندسی معکوس کردن لینکهای رقیبان خود میتوانید از آن استفاده کنید، مطالعه موارد قابل لینکدهی رقباست. برای اینکار کافیست در ابزار Site Explorer سایت Ahref، نام دامنه رقیب خود را وارد کنید و به سراغ گزارش Best by links بروید. این قسمت به شما نشان میدهد که کدام یک از صفحات بیشترین لینک را داشتهاند.
همانطور که تصویر بالا میتوانید ببینید، 3 تا از 5 صفحه لینک شده در بلاگ Ahref (به غیر از صفحه اصلی سایت) درباره مطالعات تحقیقاتی داده-محور هستند. که ایده خوبی درباره نوع محتوایی که در صنعت سئو بیشتر میتواند لینک جذب کند، به ما میدهد.
گرچه در المانهای تخصصیتری که قابل لینک شدن هستند ممکن است جریان طور دیگری باشد؛ اینفوگرافیکها، ابزارهای آنلاین، پرسشنامهها، طعمه ایگو و غیره. کار شما پیدا کردن این موارد و استفاده از دانشی است که کمک میکند تا محتواهای لینکشدنی برای سایت خود ایجاد کنید.
آخرین نکتهای که میخواهیم در این بخش مطرح کنیم مطالعه لینکهای صفحه اصلی سایت رقبای شماست. گاه و بی گاه، وقتی کسی به صفحه اصلی سایت رقیب شما لینک میدهد، فرصت خوبی ایجاد میشود که به سایت شما هم لینک داده شود. تصویر زیر نمونه خوبی درباره این موضوع است:
سایت Moz از یک پست بلاگ بک لینکی گرفته که اشاره به سایتهایی دارد که نویسنده مقاله از آنها مهارتهای سئو را میآموزد. حالا با توجه به منابع آموزشی رایگانی که روی سایت ما هم وجود دارد، این شانس هست که بتوانیم با نویسنده مقاله ارتباط بگیریم و از او درخواست کنیم که از سایت ما هم اسم ببرد. البته فکر نکنید که این روشها قطعی هستند و در تمام شرایط جواب میدهند. نه، اما ممکن است فرصتهایی باشند که بد نیست دنبالشان کنید.
2. ساخت المانهای لینک شدنی
شما میتوانید به هر صفحهای که اندکی محتوا و موضوع مشخصی دارد لینک بدهید. اما اگر بتوانید صفحاتی بسازید که آنچه مردم میخواهند را ارائه دهد، لینکسازی بسیار سادهتر خواهد شد.
وقتی درباره المانهای لینکشدنی (به انگلیسی Linkable assets) صحبت میکنیم معمولاً افراد به چنین مواردی فکر میکنند:
- ابزارهای آنلاین و محاسبه گرها
- اینفوگرافیک، نمودارهای متحرک و نقشههای گرافیکی
- جایزهها و دستاوردها
- تحقیقات و مطالعات
- آموزشها و راهنماهای گام به گام
- تعاریف و اصطلاحات ویژه
اما منظور از این مفهوم باید چیزی منعطفتر باشد. یعنی هر بخش از مقاله شما که میتواند برای دیگران جذاب باشد، گزینه خوبی برای لینک دادن است. به همان اندازهای که خود کسب و کار شما یا محصولاتتان جذاب هستند.
برای مثال در تصویر زیر دو لینک میبینیم که به یکی از مقالات راهنما درباره کلمات کلیدی طولانی در سایت Ahref لینک شدهاند.
هر لینک به یک بخشی از یک مقاله یکسان ارجاع دارند و هر دو این بخشها را در نوع خود یک المان لینک شدنی میسازد:
- این موضوع که کلمات کلیدی طولانی بر اساس تعداد کلمههای زیاد آنها تعریف نمیشود بلکه میزان محبوبیت آنها تعیین کننده است.
- آماری که ما با توجه به مطالعات داخلی خود ارائه کردهایم.
این هم یک مثال دیگر درباره شخصی که به Ahref به عنوان یک شرکت ارجاع داده و دیگری که به یکی از محصولات این سایت لینک کرده است:
برای گرفتن هیچکدام از این لینکها درخواستی انجام نشده است. نویسندههای هر کدام از مقالات به صلاحدید خود این بک لینکها را ایجاد کردهاند که نشان از با ارزش بودن این مراجع دارند. بعضی از ارزشهای تولید شده توسط این مقاله برای خوانندگان شامل موارد زیر هستند:
- یاد گرفتن بیشتر درباره یک مفهومی که ممکن است کمی گنگ به نظر برسد.
- یاد گرفتن منبعی که آمارهای جالبی در اختیار میگذارد.
- دیدن مثالی از یک شرکت محصول محور.
- گشتن دنبال یک محصول مفید.
پس نیازی نیست حتماً به سراغ تولید اینفوگرافیکها یا طراحی ابزارهای آنلاین بروید تا بک لینک بگیرید. یک گام به عقب بردارید و ببینید چه چیزی در حال حاضر در اختیار دارید که با «دوباره بستهبندی کردن» آن برای مشتری میتوانید ارزشی تازه خلق کنید.
- چه چیزی باعث میشود شرکت شما قابل توجه باشد؟ آیا این مزیت رقابتی در صفحه اول سایت ذکر شده است؟
- آیا محصولات شما به نوعی منحصر به فرد هستند؟ آیا صفحات خاصی برای هرکدام طراحی کردهاید که درباره ویژگیها و نقاط متمایزکنندهشان توضیح دهید؟
- آیا ایده پیشگام و موثری در حوزه صنعت خود میتوانید ارائه کنید؟ آیا این ایدهها به نحو درستی در محتواهایتان پرداخت شدهاند؟ به طور کلی چقدر در نوشتن مهارت دارید؟
فرصتهای زیادی برای بهبود دادن صفحات موجود در سایت شما وجود دارد که باعث میشود ارزش لینک داده شدن را داشته باشند. پس قبل از اینکه وقت و انرژی بگذارید تا این صفحات را به «طعمه لینک» تبدیل کنید، دستی به سر و روی محتوای آن بکشید!
اما اگر سایتی از شما خواست که به طور خاص یک المان لینکشدنی جدید ایجاد کنید چه؟ چگونه میتوانید مطمئن باشید که چیزی که میسازید، موفقیتآمیز از آب در میآید؟ خب، همانطور که قسمتهای قبلی توضیح دادیم باید از مطالعه المانهای لینک شدنی رقبای خود شروع کنید و ببینید چه چیزی باعث شده که آنها موفق باشند. همچنین میتوانید فرمتهای ثابت شدهای که ارزش لینک داده شدن را دارند را بررسی کنید و ببینید آیا موردی هست که مناسب موقعیت شما باشد.
به هر حال تحقیق و بررسی بخش سادۀ کار است. به محض اینکه ایده خوبی پیدا کردید، پای اجرا به میان میآید. که از بحث این مقاله خارج است.
3. شناساندن محتوا
فرقی نمیکند صفحه شما چقدر «لینکشدنی» باشد، هیچ کسی بدون اینکه آن را پیدا کند که نمیتواند به آن بک لینک دهد. به عبارت دیگر، حتی بهترین محتواهای قابل لینک شدن باید در وهله اول شناسانده و دیده شوند تا بتوانند لینک جذب کنند.
به طور کلی، سه روش برای شناساندن محتوا وجود دارد:
- تبلیغات
- درخواست کردن
- جوامع اجتماعی
1. تبلیغات
واضح به نظر میرسد، نه؟ شما پولی را به سرویسهایی مانند گوگل، فیسبوک یا توییتر پرداخت میکنید تا برای صفحه شما بازدیدکنندگانی بیاورند. همچنین میتواند به هر وب سایت دیگری که جامعه مخاطب شما ازشان استفاده میکند، پیشنهاد دهید تا تبلیغات شما را نمایش دهند.
هرچه محتوای خود را به افراد بیشتری تبلیغ کنید، شانس بیشتری خواهید داشت که کسی به سایتتان لینک بدهد. البته یک مشکل وجود دارد. تقریباً امکان ندارد شما به اندازهای که پول برای تبلیغات یک لینک صرف میکنید، به شما برگردد. پس نمیتوانید به رئیس خود قول بدهید که 10 بک لینک باکیفیت به ازای هزار دلار سرمایهگذاری در تبلیغات فیسبوک خواهید گرفت.
اما به هر حال صفحهای که دنبالش میگردید که از آن بک لینک بگیرید هم اهداف بیزینسی را دنبال میکند درست است؟ سه دلیل رایج برای این سوال که چرا کسب و کارها در تولید محتوا سرمایه گذاری میکنند را ببینیم:
- برای گرفتن سرنخ و رشد دادن مخاطبین خود
- برای گرفتن مشتری و کسب درآمد
- برای توسعه برندآگاهی و بالا بردن وفاداری مشتری
اگر محتوای شما در جهت یکی از اهداف بالا بتواند مفید واقع شود دیگری مشکلی با گرفتن بودجه برای تبلیغات نخواهید داشت. و اگر صفحه نتواند این اهداف را برآورده کند، باید از خودتان بپرسید چرا وقت و هزینه گذاشتید تا چنین محتوایی خلق کنید.
به بیان دیگر، لینکها باید یک محصول جانبی از تبلیغات محتوای شما باشند، نه هدف اصلی.
2. درخواست کردن
درخواست کردن احتمالاً بهترین راه برای در معرض قرار دادن محتواهایتان و لینک گرفتن است. به سراغ افرادی که وب سایتی دارند و میتواند به شما بک لینک بدهند بروید.
بله میتوانید با پیشنهاد تبلیغات با این سایتها هم جلو بروید، اما یک ایمیل شخصیسازی شده درست و حسابی میتواند بسیار موثرتر از پیشنهاد همکاری تبلیغاتی باشد و شانس شما را برای گرفتن بک لینک از آنها افزایش دهد.
مقالات زیادی در اینترنت وجود دارد که به شما یاد میدهد چگونه یک ایمیل خوب برای درخواست کردن بک لینک بنویسید. اما ما به یک نکته مهم اشاره میکنیم:
به جای اینکه به طور واضح از صاحب سایت بخواهید که به سایت شما لینک بدهد، سعی کنید او را با محتوایی که ساختهاید تحت تاثیر قرار دهید و بخواهید که حتماً محتوای شما را بررسی کنید. کاری که باید بکنید این است که خیلی هوشمندانه، ایدهای از محتوای خود را در ذهن طرف مقابل بکارید و از آنها بخواهید که در مقاله بعدی که منتشر میکنند، نامی از شما ببرند.
3. جوامع اجتماعی
شبکههای اجتماعی میتوانند برای تبلیغ محتوا به مخاطب هدف عالی باشند. فرقی نمیکند در چه صنعتی فعال باشید، احتمالاً یک انجمن مرتبط با آن در نی نی سایت یا Reddit پیدا میکنید. یا شاید گروهی در فیسبوک، تلگرام یا کانالی در اینستاگرام. حتی ممکن است به نوبه خود در یک اجتماع بسیار تخصصی، سرآمد شوید.
اما تبلیغ کردن محتوا در این جوامع به سادگیای که بنظر میرسد، نیست. شما نمیتوانید به همین راحتی عضو یک انجمن شوید و لینکی بگذارید و بروید. در لحظه از فعالیت منع خواهید شد.
شما باید همانند سایرین، تبدیل به یکی از اعضای فعال آن اجتماع شوید و احترام افراد دیگر را به دست آورید تا به شما اجازه دهند محتوای خود را آنجا تبلیغ کنید. حتی آن موقع هم نباید پشت سر هم تکههایی از محتواهای خود را برای دیگران بفرستید. چرا که ممکن است باعث آزار دیگران و خراب کردن شهرت خود شوید. پس کاری کنید که لیاقت حضور در آن اجتماع را داشته باشید و در لحظه مناسب، نظر بقیه را به خود جلب کنید.
استراتژی دیگر این است که خود شما، جامعهای خلق کنید که با خیال راحت هر محتوایی خواستید در آن قرار دهید. میتوانید از کاربران خود بخواهید صفحه اینستاگرام شما را دنبال کنند. عضو کانال تلگرامتان شده یا در خبرنامه ایمیلی شما ثبت نام کنند.
این راههای ارتباطی میتوانند در دراز مدت بسترهای مناسبی برای ارسال محتواها و ایجاد یک اجتماع خوب از مخاطبین برای شما باشند.
4. بلاگینگ میهمان
هر بلاگری میخواهد که محتواهای باکیفیتی منتشر کند که ارزشی برای مخاطبین ایجاد نماید. اما انجام دادن همیشگی این کار خودش چالش بزرگی است. به همین خاطر است که غالباً صاحبان وبلاگها قبول میکنند که مقاله میهمان روی بلاگ آنها منتشر شود.
بلاگینگ مهمان چنان در دنیای سئو محبوب و در عین حال بیش از اندازه تکرار شد که یکی از ارشدان سابق گوگل در سال 2014 گفته که کارش تمام است! اما حالا در سال 2021 میبینیم که بسیاری از تکنیکهای لینکسازی هنوز شامل بلاگینگ مهمان میشود و هنوز راه موثری برای گرفتن بک لینک به حساب میآید.
تنها کاری که باید انجام دهید این است که از گوگل کمک بگیرید تا بلاگهای خوب را انتخاب کنید و به آنها پیشنهاد نوشتن محتوایی رایگان برای انتشار روی وب سایتشان را بدهید. فقط مشکل اینجاست که بلاگهای خوب، نیازی به مقالات مهمان شما ندارند. خودشان به خوبی از پس محتواهای باکیفیت و ارزشمند بر میآیند. پس چگونه باید آنها را قانع کرد که محتوای شما را منتشر کنند؟
جدا از اینکه ممکن است شما حرفی متفاوت برای گفتن داشته باشید که در کنار مهارتهای فوق العاده کپی رایتینگ و تجربهای که دارید، میتواند آنها را ترغیب به همکاری کند، ما چند پیشنهاد هم برای شما داریم:
1. مسیر را هموار کنید
بلاگهای درجه یک در صنعتی که در آن مشغول به کار هستید احتمالاً نظرات شما را چندان جدی نگیرند. مگر اینکه سابقه خوبی از خود به جای گذاشته باشید. مثلاً مقالات خوب دیگری در وب سایتهای مختلف منتشر کرده باشید.
پس قبل از اینکه به سراغ راضی کردن وب سایت رتبه 1 در حوزه کاری خود بروید، سعی کنید مطلبی در دومین وب سایت خوب منتشر کنید. یا از رتبههای پایینتر شروع کرده تا بتوانید سابقهای خوب برای خود دست و پا نمایید. منظور این است که با بلاگهای کمتر شناخته شده همکاری کنید تا کم کم راه هموار شود.
یک ابزار قدرتمند که میتواند در این حوزه کمکتان کند، Content Explorer است. برای استفاده از آن کافیست یک کلمه یا یک عبارتی که بلاگ مدنظر شما احتمالاً در عنوان مقالاتش ذکر میکند را جستجو کنید. سپس فیلتر Domain Rating را روی 30-40 بگذارید. از تنظیمات One Page per domain استفاده کنید تا فقط یک مقاله از هر بلاگ را ببینید.
همانطور که تصویر بالا نشان میدهد، جستجو برای کلمه استیک، بیش از 9227 صفحه از وب سایتهایی با امتیاز DR بین 30 تا 40 را برگرداند.
حالا تنها کاری که باید انجام دهید بررسی بلاگهای آنهاست تا ببینید شانس منتشر شدن مقاله شما در آنها چقدر است. اگر به نظر میرسید که بلاگ آنها خیلی ضعیف یا خیلی قوی است، باید دوباره فیلتر DR را تنظیم کنید تا به بلاگی برسید که از نظر آتوریتی رتبه مناسب وضعیت شما را داشته باشد.
2. یک پیشنهاد وسوسه کننده بدهید
همانطور که گفتیم هر بلاگری میخواهد که محتوای باکیفیت در سایتش منتشر کند و برای مخاطبینش مفید واقع شود. پس هرچه محتوای شما بهتر باشد، شانس منتشر شدن آن بیشتر میشود.
با این حال، بیشتر بلاگرهای معروف هر هفته پیشنهاداتی مشابه پیشنهاد پست میهمان شما دریافت میکنند که به آنها وعده یک محتوای باکیفیت، منحصر به فرد و ارزشمند را میدهند. پس چگونه باید بین این همه پیشنهاد، شما دیده شوید؟
خب یکی از بهترین کارها این است که گپ یا فاصله خالی محتوایی را پیدا کنید. یک موضوع محبوب که ترافیک زیادی را برای رقبای آنها در پی داشته را انتخاب کنید که در بلاگ آنها هنوز به خوبی رویش کار نشده. چگونه؟
برای این منظور میتوانید از ابزار Content gap از مجموعه ابزارهای آنلاین Ahref نیز بهره ببرید. کافیست صفحه Site Explorer این سرویس را باز کنید. کیورد مدنظر را وارد کرده و در قسمت Content gap tool وب سایت خود را به عنوان یک رقیب وارد کنید. حالا با زدن دکمه show keywords، به دنبال موضوعات مدنظر خود باشید و ترافیک ارگانیک آنها را بررسی کنید.
به همین راحتی در چند ثانیه مهمترین موضوعاتی که میتوانند در ماه ترافیک بالایی را برای شما به همراه داشته باشند را پیدا کردید. حالا با تولید محتوا درباره این موضوع و مکاتبه با صاحب سایت میتوانید او را به قبول کردن مقاله شما به عنوان یک پست میهمان، ترغیب نمایید. همچنین روش دیگری که میتواند در این زمینه کمکتان کند این است که یکی از مقالات قبلی سایت را که عملکرد خوبی نداشته به روز کنید و برای آنها بفرستید.
بخش پنجم: ابزارهای لینکسازی
با اینکه میتوانید برای لینکسازی از امکانات موجود خود کمک بگیرید اما ابزارهایی هم هستند که به شما کمک میکنند تا این فرایند را سادهتر طی کنید. به عنوان بخش آخر، این ابزارهای را با هم بررسی میکنیم.
- ابزارهای جستجوی بک لینک
- ابزارهای جستجو محتوا
- ابزارهای مانیتور وب
- ابزارهای توسعه ایمیلی
1. ابزارهای جستجوی بک لینک
همانطور که میدانید مطالعه لینکهای رقبا یک روش بسیار مفید برای تدوین یک استراتژی لینکسازی کاربردی برای سایت است. ابزار Site Explorer سایت Ahref توسط بسیاری از متخصصین حوزه سئو پیشنهاد شده است.از طریق این ابزار شما میتوانید آدرس سایت یا URL یک صفحه را وارد کنید و لیستی از بک لینکهایی که به آن داده شده را ببینید. با متریک و فیلترهای کاربردی که در این بخش ارائه میشود، فرصتهای زیادی برای لینکسازی پیدا خواهید کرد.
سایر کمپانیهایی که ابزارهای سئو خود را در این حوزه توسعه میدهند عبارتند از Moz، Majextic و SEMrush.
2. ابزارهای جستجو محتوا
با این ابزارهای دیگر کار را به آزمون و خطا نمیسپارید. با استفاده از آنها میتوانید زوایایی از محتوا را پیدا کنید که با پرداختن به آنها شانس گرفتن بک لینک و به اشتراک گذاشته شدن را خواهید داشت. ابزار Content Explorer سایت َAhref بیش از 5 میلیون صفحه وب را ایندکس کرده است و به شما کمک میکند تمام محتواهای ارزشمند در هر حوزه کاری را پیدا کنید.
کافیست موضوع مدنظر خود را در آن جستجو کنید و نتایج را بر اساس دامنههای ارجاع داده شده مرتب کنید. مطالعه این نوع صفحات و لینکهای آنها میتواند ایدههای بسیاری برای تولید محتوای بهتر به شما بدهد.
ابزارهای دیگری با همین عملکرد از سوی سایت Buzzsumo ارائه شده است که البته سهم شبکههای اجتماعی آن نسبت به متریکهای سئو بیشتر است.
3. ابزارهای مانیتور وب
ابزارهای مانیتورینگ یا نظارت وب، صفحات تازه منتشر شده در کلمه کلیدیهای مدنظر شما یا بک لینکهای تازه به سایت رقبایتان را نشان میدهد. هر دو این موارد میتوانند به عنوان منبعی برای پیدا کردن منابع عالی لینکسازی مورد استفاده قرار گیرند.
ابزار Alerts سایت َAhref در این زمینه عملکرد خوبی از خود نشان داده و میتواند بک لینکها و اشارات به کلمه کلیدیها را به شما نمایش دهد.
از ابزارهای مانیتور وب دیگری که میتوانید تست کنید، Google Alers، Mention و Brand24 هستند.
4. ابزارهای توسعه ایمیلی
ابزارهای توسعه ایمیلی به شما کمک میکنند که بتوانید کمپینهای لینکسازی را دنبال و مدیریت کنید. آنها همچنین فرایند پیدا کردن جنبههای مختلف موضوعی، ساخت قالبهای Outreach و همینطور ارسال ایمیلهای بعدی را سادهسازی میکنند.
گزینههای زیادی برای انتخاب در این دسته وجود دارند اما پیشنهاد میکنیم به سراغ ابزاری بروید که به بودجه شما، حجم عملیاتی که دارید و همینطور فرآیندها و تاکتیکهایتان بخورد. طی یک نظرسنجی که در فیسبوک Ahref انجام شده، کاربران از این ابزارها بیشتر استفاده کردهاند:
دو ابزار email outreach دیگر که در این تصویر ذکر نشدهاند، Neverbounce و Clearout.io هستند.
کلام آخر
این راهنمای گام به گام و جامع بیش از 8000 کلمه شد و همچنان ما فقط بخش مقدماتی لینکسازی را بررسی کردیم؛ گرچه امیدواریم این مطلب به شما کمک کرده باشد تا اطلاعات کلی و اولیه درباره این موضوع مطرح در سئو را یاد بگیرید و سوالات رایج شما پاسخ داده شود. اگر هنوز سوالی دارید که فکر میکنید در این مطلب به آن پرداخته نشده است خوشحال میشویم که در بخش نظرات مطرح کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ دهیم. سپاس از همراهی شما.