فرض کنید در دامنه کوه هستید و از شما خواسته شده که به قله صعود کنید. وقتی به نوک قله نگاه میکنید به نظرتان بسیار دور میآید و هیچ ایدهای درباره اینکه چگونه باید به آنجا برسید ندارید. این قضیه ممکن است حتی کمی شما را بترساند. اما قبل از شما افرادی توانستهاند قله را فتح کنند؛ پس اگر آنها میتوانند، چرا شما نتوانید؟ اگر روی هر گامی که بر میدارید تمرکز کنید، موفق خواهید شد. همین اتفاق برای محتوای شما هم میافتد. چطور؟ در این مطلب به طور مفصل توضیح خواهیم داد. برای آشنایی با محتوای ستونی یا Pillar content خود را آماده کنید.
چرا محتوای ستونی اهمیت دارد؟
همانطور که برای رسیدن به قله کوه باید یک راهنما و مسیر مشخص داشته باشید، برای رسیدن به قله صفحه نتایج جستجوی گوگل هم نیاز به یک نقشه راه دارید. اگر مهندسی معکوس کنید متوجه میشوید که قدم به قدم، چه کارهایی باید انجام شود تا یک محتوای طولانی با ارزش بسازید و بتوانید آن را به خوبی ارائه کنید. در واقع کوهی که جلوی پای شماست، یک صفحه ستونی منبع محور است که به عنوان کتابخانهای از بهترین محتواهای حول محور یک موضوع عمل میکند.
برای اینکه بتوانید صعود به این قله را تصور کنید، اجازه دهید مثال دیگری بزنیم. فکر کنید به دندانپزشکی رفتهاید و قرار است دندانهای خود را سفید کنید. دندانپزشک شما را مطلع میکند که ممکن است بیماری لثه داشته باشید و باید بهداشت دهان خود را جدیتر بگیرید. شما هم که چیز زیادی درباره این موضوع نمیدانید، اولین عبارتی که به ذهنتان میرسد را در گوگل جستجو میکنید. اگر بتوانید صفحهای پیدا کنید که همه چیز را درباره بیماریهای لثه، تعاریف و پیشگیریهایی که باید انجام شود را توضیح دهد، فوق العاده خواهد بود نه؟
چنین محتوایی، یک محتوای پیلار یا ستونی است. یعنی صفحهای تشکیل شده از بخشهای مختلف که روی یک موضوع مشخص تمرکز میکند. چگونه چنین محتوایی بسازیم؟ 6 مرحله مهم برای رسیدن به یک صفحه پیلار منبع وجود دارد که برای رسیدن به قله باید پیش بگیرید.
مراحل ساخت یک محتوای ستونی عالی
1. اصطلاحات اصلی را مشخص کنید (موضوعات گسترده)
این موضوعات در واقع کلمه کلیدیهایی هستند که به صورت ماهانه حجم جستجوی بالایی را به خود اختصاص میدهند. این اصطلاحات اصلی (Head Terms)، حکم قله کوه را دارند. باید مفاهیم گستردهای را شامل شوند و به طور معمول دو کلمهای باشند (بسته به صنعتی که در آن فعال هستید). مثلاً بیماری لثه میتواند نمونه خوبی برای اصطلاحات اصلی یک سایت دندانپزشکی باشد. چرا که به اندازه کافی گسترده است تا بتواند تمام محتواهای زیر مجموعه خود را شامل شود.
برای اینکه مطمئن شوید که یک کلمه کلیدی یا Head term درست و منطبق با استراتژی محتوای سایت خود انتخاب میکنید، حتماً بررسی کنید که این اصطلاح یا عبارت، یکی یا چند مورد از محصولات یا خدمات شما را شامل شود. به علاوه اصطلاحی باشد که پرسونای خریدار شما آن را بشناسد و جستجو کند. این نکته ساده اما مهمی است که میتواند بازدیدکنندگان سایت را به مشتری تبدیل کند.
برای پیدا کردن Head termهای بالقوه، میتوانید از جستجو در گوگل کمک بگیرید. بهتر است به سراغ آنهایی بروید که ماهانه حداقل 2500 حجم جستجو مرتبط با استراتژی بازاریابی محتوایی شما داشته باشند. فراموش نکنید که شناسایی قله، باعث میشود که رسیدن به آن و پیدا کردن مراحل این مسیر، سادهتر شود.
2. پیدا کردن موضوعات کلیدی (موضوعات تخصصی)
حالا باید مجموعهای از عناوین اصلی که میتوانند موضوع Head term را کامل کنند، گردآوری کنید. این موضوعات هم باید حجم جستجوی بالایی داشته باشند اما نیازی نیست به اندازه موضوع اصلی باشد. عمده موضوعات کلیدی (Core Topics) شامل سه تا 5 کلمه میشوند که در حوزه کسب و کار شما هستند. مثلاً پیشگیری از بیماریهای لثهای میتواند یکی از تاپیکهای اصلی باشد که از نظر محتوایی هم با قله محتوای ستونی شما هماهنگی دارد.
هدف شما باید این باشد که این موضوعات کلیدی را در صفحه نتایج جستجو بالا بیاورید. در واقع رنکینگ این عبارات کلیدی میتواند تضمینکننده موفقیت شما در ساخت یک محتوای ستونی مورد پسند گوگل باشد. برای پیدا کردن چنین کلمه کلیدیهایی هم باز به سراغ خود گوگل بروید. یک کلمه کلیدی اصلی را جستجو کنید و ببینید در لیست پیشنهادات گوگل چه کیوردهای دیگر میآید. در تصویر زیر میتوانید ببینید که پیشنهادهای گوگل برای عبارت بیماری لثه چیست.
لزوماً تمام موضوعات اصلی قرار نیست دقیقاً عبارت Head Term را شامل شوند. موتورهای جستجو عبارات هم معنی یا هم خانواده موضوعات شما را متوجه میشوند.
وقتی برای پیدا کردن کلمات کلیدی کاندید Core Topics جستجو میکنید، فقط هم روی حجم جستجو تمرکز نکنید. زمان بگذارید و تمام نتایج جستجوی صفحه اول را آنالیز نمایید. لینکهای اول لیست را یکی یکی باز کنید. ببینید هرکدام چه محتواهایی دارند. از خودتان بپرسید: آیا این محتواها به روز هستند؟ کاربر با چه نیتی جستجو میکند تا به این صفحه میرسد؟ این محتوا چگونه میتواند بهتر شود؟ اگر شما نمیتوانید ارزش جدیدی در محتوایی که در حال جستجو دربارهاش هستید خلق کنید، پس آن را کنار بگذارید. قرار نیست محتوایی تولید کنید که قبلاً نسخه بهتر آن تولید شده است.
بعد از اینکه یک لینک را آنالیز کردید، دوباره به صفحه جستجو برگردید و لیست عباراتی که “مردم همچنین جستجو کردهاند …” را ببینید. موضوعاتی را انتخاب کنید که حجم جستجویی بین 400 تا 2500 داشته باشند.
3. به دنبال محتواهای با موضوع فرعی برای شکل دادن کلاستر خود باشید
محتواهای موضوعات فرعی را بر اساس کلاسترهای موضوعات کلیدی خود مشخص کنید. محتواهای موضوع فرعی در واقع همان دامنه کوه هستند. محتوایی که هر هفته طبق یک روالی تولید و در قالب پست بلاگ، ویدیو و … منتشر میکنید.
موضوعات کلیدی یا همان Core Topicهای شما میتوانند با کمک این محتواهای فرعی پشتیبانی شوند. به هر قسمت از این محتواها، به چشم یک پله رو به جلو برای رسیدن به قله نگاه کنید. تمام مقالات بلاگ شما که در نهایت در صفحه محتوای ستونی سایت شما قرار میگیرند، میتوانند در دیده شدن موضوع اصلی نقش مهمی را بازی کنند.
بسته به نوع کسب و کاری که دارید ممکن است صدها و حتی هزاران محتوای فرعی بالقوه بتوانید تولید کنید. اما هدف شما باید پر کردن بخش Core Topic با بهینهترین محتواهای فرعی باشد. در واقع باید تلاش کنید ارزشمندترین منابع را در اختیار کاربران قرار دهید تا صفحه محتوای ستونی یا پیلار کانتنت سایت شما را مفید بدانند.
ایدههایی که برای تولید محتواهای با موضوعات فرعی دارید را در قالب سوالی در نظر بگیرید. چون بیشتر افراد وقتی به دنبال چیزی در موتورهای جستجو میگردند، خواسته خود را به صورت سوالی مطرح میکنند. مثلاً ” چگونه جلوی بیماری لثه را بگیریم” یا “برای بهداشت دهان و دندان چه کنیم؟. توجه داشته باشید که این کیوردها هم باید حداقل بین 10 تا 400 حجم جستجو داشته باشند.
4. اعتبار سایت را با استفاده از لینکهای داخلی بالا ببرید
شما تنها سایتی نیست که در حال رقابت برای جذب توجه مخاطبین است. اما اگر بتوانید اعتبار سایت یا Website Authority خوبی ایجاد کنید، میتوانید در نتایج جستجو رنکینگ بهتری داشته باشید. وب سایتی با اعتبار بالا نشان دهنده محتوای با ارزشتر است و در نتیجه بیشتر توسط موتورهای جستجو مورد اعتماد خواهد بود. چه چیزی میتواند در بالا بردن اعتبار سایت به شما کمک کند؟ بله، لینکهای داخلی؛
لینکسازی داخلی یکی از رایجترین روشهای سئو است که میتواند در طولانی مدت، اثرات خوبی روی عملکرد سایت داشته باشد. فلسفه به وجود آمدن محتوای ستونی یا پیلار کانتنت هم در ابتدا لینکسازی داخلی بوده است. شما با داشتن یک صفحه اصلی که همانند شاهراهی به محتواهای زیرمجموعه و مرتبط میماند، میتوانید لینکهای داخلی مفید و ارزشمندی ایجاد کنید.
5. روی ساخت اولین کلاستر موضوعی خود تمرکز کنید
4 گام اول این مسیر در واقع انرژی و زمان زیادی میطلبد. بهترین کار این است که وقت و انرژی خود را در ابتدای راه، روی ساخت اولین کلاستری بگذارید که با محتوای لینک شده به صفحه پیلار برای یک Core topic همخوانی داشته باشد. البته این برداشت نشود که تولید یک محتوای خوب و ارزشمند زمان بسیار زیادی میطلبد پس فراموشش کنیم. بلکه هدف ما این است که کار را از یک نقطه آغاز کنید تا کم کم در این مسیر حرفهایتر شوید.
پیشنهاد میکنیم وقتی میخواهید اولین کلاستر موضوعی خود را بسازید یک صفحه پیلار محتوای 10X ایجاد کنید. این صفحه قرار است به طور خاص روی موضوع اصلی شما عمیق شود. قالب آن بسیار شبیه به یک کتاب الکترونیکی راهنما است که لینک تمام صفحاتی که اطلاعات منبع را ارائه میکنند، در آن لیست شده است. یک راه موثر برای ساخت چنین صفحه این است که از منابع دانلودی استفاده کنید. مثلاً به ازای گرفتن یک ایمیل، PDF راهنمایی برای دانلود در اختیار کاربران قرار دهید. اگر چنین کتابی ندارید، برنامه تولید محتوای طولانی مدت آن را بریزید و آن را شبیه به مجموعهای از مقالات مرتبط با هم پیش ببرید.
6. به بالا رفتن ادامه دهید!
ساخت محتوایی که بتواند در صفحه نتایج جستجوی گوگل رنکینگ خوبی به دست بیاورد، قدم مهمی در کسب و کار اینترنتی شماست. اما برنامه ریزی دقیق و آمادگی ذهنی میخواهد. وقتی کارها به هم پیچید و مراحل به نظرتان پیچیده آمد، به این فکر کنید که در حال تلاش برای رسیدن به یک قله هستید. وقتی قله را فتح کنید، نتیجه تلاشهایتان را خواهید دید.
پیشنهاد میکنیم برای شروع کار اگر هیچ آشنایی با مفاهیم سئو ندارید، دوره جامع سئو سئووب را شرکت کنید تا بتوانید مسیر کاری خود را روشنتر ببینید. اگر سوالی درباره این دورهها یا محتوای ستونی دارید، میتوانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید. سپاس از همراهی شما.