سیمیلار وب (SimilarWeb) ابزاری است که میزان کل بازدیدکنندگان وب سایت‌های مختلف را تخمین می‌زند و به شما اجازه می‌دهد منابع ترافیکی برتر رقبا را ببینید. این منابع به شش دسته اصلی تقسیم می‌شوند که شامل سایت‌های ارجاع دهنده، ترافیک اجتماعی و کلمه کلیدی‌های برتر در جستجو هستند. در این مطلب از مجله سئووب می خواهیم ببینیم کاربرد سیمیلار وب چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد. با ما همراه باشید.

چه چیزی سیمیلار وب (SimilarWeb) را مفید می‌کند؟

حتی اگر سیمیلار وب به طور ۱۰۰٪ عملکرد دقیقی نداشته باشد، اما به شما امکان دیدن منابع ترافیکی رقبایتان را می‌دهد.

که در واقع این ابزار را برای هر کسی که SEO یا بازاریابی محتوا انجام می‌دهد، فوق العاده ارزشمند می‌کند. همچنین این سرویس یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای شناسایی رقبا در حوزه فعالیت‌تان است و می‌توانید با استفاده از آن حجم بازار آنها را نیز بدست بیاورید.

سیمیلار وب

به علاوه شما می‌توانید از سیمیلار وب برای دیدن جزئیات دقیق‌تری نیز استفاده کنید. برای مثال می‌توانید ببینید که چه منابع ارجاعی (refferals) در بین رقبا و در صنعت و حوزه کاریتان مهم‌تر است.

اگر حساب خود را به SimilarWeb Pro ارتقا دهید، به ویژگی‌های مهمی مانند نحوه توزیع دستگاه‌های مورد استفاده کاربران، اطلاعات مخاطبان و ترافیکی که از سمت شبکه‌های اجتماعی مختلف می‌آید، دسترسی پیدا خواهید کرد.

ویژگی‌های کلیدی سیمیلار وب چیست؟

حتی اگر بخش “Traffic Overview” تنها چیزی بود که سیمیلار وب ارائه می‌داد، باز هم ارزش استفاده را داشت.

سیمیلار وب

با مراجعه به سایت similarweb.com و وارد کردن URL مورد نظرتان در قسمت جستجو، کار خود را شروع کنید.

نکته: شما  می‌توانید با راه اندازی یک bookmarklet سفارشی و یا نصب افزونه SimilarWeb Chrome، دیتاهای سیمیلار وب را برای هر وب سایتی که بازدید می‌کنید، مشاهده کنید. اگر زیاد تجزیه و تحلیل‌های رقابتی انجام می‌دهید، این روش برای شما بسیار مفید است.

از جمله مواردی که باید در این بخش به آنها توجه کنید عبارتند از:

تعداد کل بازدیدها (Total Visits)

نمودار “Total Visits” به شما این امکان را می‌دهد که میزان بازدید تقریبی یک سایت مشخص را در ماه گذشته و ترندلاین بازدید سایت در 6 ماه گذشته را ببینید.

این دیتاها برای اندازه‌گیری سطح ترافیک بین سایت‌ها کاملاً دقیق هستند و می‌توانید از طریق آنها ببینید که سایت‌های دیگر ماهانه چه تعداد بازدید دارند. تقریباً شبیه به کاری که الکسا انجام می‌دهد.

برای مثال میزان ترافیک ۲ سایت زیر را باهم مقایسه کنید:

سایتی که تعداد بازدید بیشتری دارد یک وب سایت حرفه‌ای با بیش از ۱۰۰ کارمند است که سابقه کاری بالایی دارند اما سایتی که بازدید کمتری دارد یک وب سایت نوپا با مجموعه‌ای کوچک است. این گزارش‌ها به ما نشان می‌دهد که سایت اول چیزی حدود ۴ برابر بیشتر تعداد بازدید‌ کننده دارد. که منطقی هم به نظر می‌رسد.

اما چرا این داده‌ها مفید هستند؟

این اطلاعات و داده‌ها برای زمانی که شما کسب و‌کار تازه‌ای را شروع ‌کردید، مفید هستند. چون که به شما اطلاع می‌دهند که در آن صنعت در چه جایگاهی قرار دارید. دانستن این اطلاعات رقابتی بدون استفاده از سیمیلار وب، تقریباً غیرممکن است.

معیارهای درگیری (Engagement Metrics)

شما همچنین می‌توانید از طریق سیمیلار وب معیارهایی مانند میانگین مدت زمان بازدید، تعداد بازدید از صفحات و نرخ پرش یا bounce rate را مشاهده کنید. اگر می بینید که یک سایت رقابتی دارای bounce rate بهتری از شما است، این میزان ممکن است نشانه این باشد که برای شما جای پیشرفت وجود دارد. اما به طور کلی، نرخ پرش نشان می‌دهد شما چقدر در نگه داشتن مخاطبین در صفحات سایت خود، موفق بوده‌اید. هر چه کمتر، بهتر؛

برای مثال، مطابق با گزارش سیمیلار وب، bounce rate یکی از سایت‌هایی که به آن اشاره کردیم 69.28٪ است.

سیمیلار وب

اگر bounce rate سایت شما 70.35٪ باشد، در رده مشابه هستید. اما اگر bounce rate سایت‌تان 88.52٪ باشد، این می‌تواند نشانه آن باشد که سایت اول در درگیر نگه داشتن بازدید کنندگان، بهتر عمل می‌کند.

منابع ترافیک (Traffic Source)

نمودار “Traffic Sources” احتمالاً مهمترین بخش این قسمت است.

این ویژگی نشان می‌دهد که چند درصد از بازدید سایت شما از طریق یکی از این کانال‌ها حاصل می‌شود: به صورت مستقیم یا Direct، از طریق ارجاع دادن یا Referrals، از طریق جستجو یاSearch ، از طریق شبکه های اجتماعی یا Social، از طریق ایمیل و یا تبلیغات نمایشی (Display Advertising). اینها اطلاعات فوق العاده مفیدی است که می‌توانید توسط آنها برروی بازاریابی محتوای خود متمرکز شوید.

برای مثال، تصور کنید که تازه به دنیای سئو و بازاریابی محتوا آشنا شده‌اید و می‌خواهید وبلاگ خود را ارتقا بدهید. اولین قدمی که باید انجام دهید این است که ببینید چه محتوایی برای فضای کاری شما، بهتر عمل می‌کند تا روی آن کانال تمرکز کنید. رویکرد دیگر این است که از کانال‌هایی که رقبایتان از آنها چشم‌پوشی کرده‌اند استفاده کنید و فعالیت خود را در آنها دو برابر کنید. مثلاً اگر رقیبتان هیچگونه محتوای تبلیغاتی در وبسایت خود ندارد، سعی کنید که روی این ایده تمرکز کنید.

همین حالت می‌تواند برای شبکه های اجتماعی هم صادق باشد. طبق گزارش سایت SimilarWeb در تصویر بالا، درصد ارجاع کاربران از شبکه‌های اجتماعی در یک سایت برابر با حدود 3٪ از ترافیک کل است. اگر شما رقیب این سایت باشید، در رقابت با چنین سایتی شما می‌توانید از این فرصت استفاده کرده و در پلتفرم‌های Facebook ، Twitter ، LinkedIn و Instagram بیشتر فعالیت کنید.

ارجاعات (Referrals)

یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های سیمیلار وب، بخش ارجاعات است.

در این قسمت شما می‌توانید ببینید چند درصد از ترافیک کلی سایت از ارجاع توسط سایت‌های دیگر بدست می آید.

(“Referal traffic” در اصل به معنای هرگونه ترافیکی، غیر از تبلیغات است که از سوی سایت‌هایی می‌آیند که موتور جستجو یا رسانه‌های اجتماعی نیستند).

دو داده مهم در قسمت ارجاعات هم عبارتند از:

سایت‌های برتر مراجعه کننده

در این بخش 5 سایت ارجاع دهنده برتر (یا تعداد بیشتر در صورت خرید نسخه “Pro” از SimilarWeb) را می بینیم که شامل درصد ترافیکی که از هر یک دریافت کرده‌اید هم می‌شود.

سیمیلار وب

برای بازاریابان محتوا یا کانتنت مارکترها، این بخش می‌تواند بهترین روش برای پیدا کردن فرصت‌هایی برای لینک‌سازی با ارزش بالا، شرکای بالقوه یا جوامع آنلاین باشد تا بتوانند در آن فعالیت خود را آغاز کنند. همچنین راه بسیار خوبی است برای پیدا کردن پست‌های مهمان. برای مثال، در تصویر زیر می‌بینید که 8.88٪ از ترافیک سایتی که در تصویر بالا ارجاعات آن را بررسی کردیم، از سایت ahrefs است.

که یعنی تعداد زیادی از مخاطبان این سایت، مطالب سایت  ahfers را هم مطالعه می‌کنند. ( نشان می‌دهد که این سایت پست میهمان می‌پذیرد.)

سایت‌های برتر مقصد (Top Destination Sites)

این گزارش هم اطلاعات جالبی در اختیار ما قرار می‌دهد.

در حالی که “Top Referring Sites” نشان می‌دهد بازدیدکنندگان سایت از کجا آمده‌اند، “Top Destination Sites” نحوه خروج افراد از سایت را تجزیه و تحلیل کرده و در اختیار شما قرار می‌دهد. در واقع این ویژگی، سایت‌های دیگری را به شما نشان می‌دهد که باید مثل آنها رشد کنید. برای مثال، می‌بینید که 4.33٪ از ترافیک سایت مورد بحث ما را را افرادی تشکیل داده‌اند که سایت را برای رفتن به سایتی دیگر به نام Moz ترک کرده‌اند. پس اگر شما به عنوان متخصص سئو این سایت می‌خواهید استراتژی تعیین کنید، باید نیم نگاهی به این وب سایت‌های رقیب هم داشته باشید.

جستجو، شبکه‌های اجتماعی و نمایش

بخش‌های “Search”، “Social” و “Display” جزو بزرگترین منابع ترافیکی  هستند که بیشتر وب سایت‌ها به آنها توجه دارند.

Search

گرفتن ورودی از طریق جستجو بخش بزرگی از بازدید سایت را تشکیل می‌دهد. درواقع، طبق بررسی‌های اخیر، Google چیزی حدود ۵۷٪ ترافیک وب سایت‌ها را تشکیل می‌دهد.

سیمیلار وب

و به همین دلیل بررسی کردن بخش Search، روش خوبی برای تجزیه و تحلیل سئوی سایت رقیبان شما در کمترین زمان ممکن است. آنچه بخش “جستجوی” SimilarWeb را بسیار جالب می‌کند این است که 5 کلمه کلیدی برتر جستجو را هم به شما نشان می‌دهد. چه کلمات کلیدی از جستجوهای ارگانیک و چه پولی.

اگر کلمات کلیدی مورد نظر را در Google قرار دهید، می‌توانید دقیقاً بفهمید کدام محتوا برای آنها رتبه بندی شده است و سپس با استفاده از Skyscraper Technik ترافیک جستجو را بدست آورید..

Social

در این قسمت، منابع ترافیک شبکه‌های اجتماعی بر اساس پلتفرم‌های مختلف دسته‌بندی شده‌اند. در این گزارش می‌توانید ببینید که کدام شبکه اجتماعی برای رقبای شما بهترین عملکرد را دارند.

درست مانند گزارش منابع ترافیک، شما می‌توانید از این داده‌ها هم به دو روش مختلف استفاده کنید. یا می‌توانید به سایت‌های سوشال مدیا که می‌دانید رقیبان‌تان در آن فعال هستند سر بزنید؛ یا اینکه از اینکه از سایت‌های شبکه اجتماعی‌ای استفاده کنید که هنوز شناخته شده نیستند و فضای رقابتی در آنها وجود ندارد. از این گزارش می‌توانید برای یافتن سایت‌های اجتماعی استفاده کنید که هنوز خیلی رقابتی نیستند.

تبلیغات نمایشی یا Display Advertising

این گزارش هم ناشران برتر (سایت‌ها) و هم برترین شبکه‌های تبلیغاتی که برای نمایش تبلیغات پولی و PPC استفاده می‌شود را به شما معرفی می کند.

نکته‌ای که باید در این قسمت بخاطر داشته باشید این است که سیمیلار وب به دیتای ترافیک تبلیغات فیس بوک دسترسی ندارد.

Audience interests (علایق مخاطبان)

دیتاهای “Audience” در سیمیلار وب روی کاری که بازدیدکنندگان سایت در خارج از آن سایت انجام می‌دهند، متمرکز است.

سیمیلار وب

Categories (دسته بندی‌ها)

در این بخش شما می‌توانید دسته‌بندی علایق کاربران خود را مبنی بر فعالیتشان در خارج از فضای وب ببینید. برای مثال در گزارش زیر، بهترین دسته‌بندی برای مخاطبان سایتی که فروشگاهی است، “Online Marketing” یعنی بازاریابی آنلاین و به دنبال آن “Computers،  Electronics و Technology” یعنی، کامپیوتر، الکترونیک و به طور کلی تکنولوژی هستند.

و اگر فرض کنیم یک شما یک  وب سایت سلامتی و تناسب اندام دارید، متوجه می‌شوید که علاقه آنها به چیزهایی مانند تغذیه و ورزش بستگی دارد. این ویژگی بسیار کاربردی و مفید به نظر می‌رسد.

اما چرا این موارد برای بازاریابی محتوا مفید است؟

پایه و اساس هر استراتژی محتوایی، ایجاد محتوایی است که به مخاطبان هدف شما کمک کند. و این گزارش به شما یک نمای کلی سطح بالا از چیزهایی می‌دهد که مورد علاقه کاربران سایت شماست.

از این وب سایت‌ها هم بازدید کنید

این یکی دیگر از اطلاعاتی است که می‌توانید همیشه از آن استفاده کنید.

سیمیلار وب

به این دلیل که به شما ایده‌ای از سایت‌هایی می‌دهد که مخاطبان شما تمایل دارند در آنها عضو شوند. به عنوان مثال ، اگر به این گزارش‌های سایت مورد بحث در این مقاله نگاه کنید، می‌بینید که کاربران آنها تمایل دارند زمان زیادی را در سرویس‌های YouTube ، Steam و Reddit بگذرانند.

ابر کلمه یا Word Cloud

در نهایت، بخشی به نام ابر کلمه در سیمیلار وب وجود دارد که لیستی از کلماتی را نشان می‌دهد که به نظر می‌رسد مخاطبین شما دنبالش هستند.

البته در این بخش انتظار دقت بالایی را نداشته باشید. اما این روش دید جدید به شما می دهد و حتی ممکن است موضوعاتی را به Categories اضافه ‌کند که به شما کمک می‌کند تا تشخیص دهید کاربران شما به چه چیزی علاقه دارند.

Competitorz & Similar sites

این گزارش و اطلاعاتی که در اختیار شما قرار می‌دهد، راهی سریع برای فهمیدن موضع رقبایتان است. به عنوان مثال، اگر به گزارش سیمیلار وب برای سایت نمونه‌مان نگاه کنید، ۱۰ سایتی که با آنها رقابت دارد را می‌توانید ببینید.

سیمیلار وب

با وجود تمام اطلاعاتی که این سرویس در اختیار شما می گذارد، بعضی از تکنیک ها و ترفندها می تواند از روی خلاقیت شما باشد. برای آنکه متفاوت باشید سعی کنید برعکس سایت‌های رقیبان‌تان عمل کنید. گاهی متفاوت بودن مهم‌ترین کاری است که می‌توانید انجام دهید. اگر به حوزه سئو و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم دوره های سئووب را از دست ندهید.