در دنیای دیجیتالی امروز که منابع متنوع و گسترده‌ای برای همه انواع محتوا در دسترس است، محتواهای ویدئویی به اندازه‌ای مورد توجه قرار گرفته‌اند که توانسته‌اند محبوب‌ترین جایگاه را به خود اختصاص دهند. به همین جهت نیز منابعی که دغدغه ویژه‌ای از بابت جذب مخاطبان بیشتر دارند، همواره تمرکز ویژه‌ای بر تولید و انتشار ویدئوهای خود دارند. در این میان در فرآیند تولید محتوای ویدئویی نکاتی برای ارتقای سئو ویدئو وجود دارد که باید در مراحل آپلود، سفارشی‌سازی و انتشار ویدئو مد نظر قرار گیرد. در همین راستا در این مطلب از سئو وب 9 تکنیک برتر برای سئو ویدئو را با هم بررسی می‌کنیم. با مد نظر قرار دادن هر یک از این موارد این چک لیست، می‌توانید از ویدئوهای خود بهترین استفاده را ببرید.

1/ انتخاب نام مناسب برای فایل ویدئو

نامی که برای فایل ویدئوی خود انتخاب می‌کنید، در داده‌های ساختار یافته (همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید) نمایش داده می‌شود. بنابراین یا از ابتدا نام مناسبی را برای آن انتخاب کنید و یا بعد از آپلود، نام آن را تغییر دهید.

در انتخاب نام فایل ایدئال برای سئو ویدئو دقت کنید که باید محتوای ویدئو را منعکس کند؛ نه این که فقط عنوان صفحه‌ای که ویدئو در آن قرار دارد را تکرار کند. ایدئال‌ترین نام برای یک ویدئو، نامی ساده، مرتبط و جذاب (طوری که مخاطب را برای مشاهده ویدئو ترغیب کند) است.

نکته دیگر این که سعی کنید از کلمات کلیدی مرتبط با ویدئو و یا مترادف‌های آن در نام فایل استفاده کنید (گوگل این روزها آنقدر هوشمند هست که مترادف‌ها را تشخیص دهد). در هر صورت فراموش نکنید که بدترین نام برای یک ویدئو می‌تواند چیزی شبیه به “ویدئو-1” باشد.

2/ استفاده از Thumbnail جذاب برای سئو ویدئو

Thumbnail یا همان تصویر بندانگشتی ویدئو، از جمله عناصری است که می‌تواند هنگام جست و جوی کاربر، نظر او را جلب کند. پس این تصویر کوچک را مانند پوستر یک فیلم در نظر بگیرید. با این کار این تصویر تبدیل به یک تبلیغات دائمی برای ویدئو می‌شود که همواره کاربران را برای کلیک روی ویدئو (و طبیعتاً افزایش CTR سایت) و مشاهده آن تشویق می‌کند.

لازم به ذکر است که در انتخاب این تصویر لازم نیست که حتماً از تصویر یک فریم از خود ویدئو استفاده کنید. می‌توانید از یک کاور نیز استفاده کنید که محتوای ویدئو را به شکلی هیجان‌انگیز و البته واقعی منعکس کند. این کاور می‌تواند مانند کاورهایی که احتمالاً برای پست‌های اینستاگرام دیده‌اید، شامل تصویری از محتوای ویدئو، متن، افکت‌های تصویری و … باشد.

نوع کاور یا تصویری که انتخاب می‌کنید، بستگی زیادی به محتوای ویدئو دارد. اما در ادامه به چند قانون کلی اشاره می‌کنیم که برای ویدئو مارکتینگ در هر زمینه‌ای کاربرد دارند:

گویا بودن تصویر در سایز کوچک

دقت کنید که هر تصویری که انتخاب می‌کنید، باید در سایز 116 در 65 پیکسل کاملاً واضح و گویا باشد. چرا که تصویر انتخابی در صفحه نمایش نتایج جست و جوی کاربر تا این اندازه کوچک خواهد بود.

استفاده نکردن از اسکرین‌شات

اسکرین‌شات‌ها یکی از بدترین انتخاب‌ها برای این تصاویر هستند. اگر واقعاً در فکر جذب مخاطبان هستید باید کمی خلاقانه‌تر عمل کنید. برای مثال می‌توانید از فراخوان‌های Call-to-action (CTA) استفاده کنید تا کاربران را به نوعی ترغیب به کلیک کنید.

بهره گرفتن از چهره‌ها

استفاده از یک چهره می‌تواند انتخاب خوبی برای این تصاویر باشد. برای مثال می‌توانید از چهره فردی که در ویدئو توضیحاتی را ارائه می‌دهد استفاده کنید. لازم به ذکر است که ویدئوهایی که در آنها شخصی رسماً جلوی دوربین صحبت می‌کند، محتوای شما را جذاب‌تر و زمان تماشای آن را توسط کاربر بیشتر خواهد کرد.

پیروی از قانون یک سوم

قانون یک سوم یک اصل پیرامون قاب‌بندی در عکاسی است. از آنجایی که تصاویر بندانگشتی هم در عمل تفاوتی با سایر تصاویر ندارند، با استفاده از این قانون می‌توانید تصویری چشم‌نواز و متوازن‌تری داشته باشید.

3/ انتخاب نوع درست Embed در انتشار ویدئو

اگر از پلتفرم‌های اشتراک ویدئو به جای آپلود مستقیم ویدئوی خود در سایت استفاده می‌کنید، معمولاً می‌توانید دو نوع inline و popover را برای embed (انتشار ویدئو) انتخاب کنید. طبق تحقیقات انجام شده حالت inline انتخاب بهتری برای ارتقای سئو ویدئو است. چرا که گوگل تمایل بیشتری برای نمایش ویدئوهای inline دارد.

برای مثال در تصویر زیر در یکی از پلتفرم‌های اشتراک‌گذاری ویدئو، دو حالت Standard و Fallback را برای نوع inline مشاهده می‌کنید که حالت Standard مبتنی بر فناوری AJAX است.

سئو ویدئو

ضمناً هنگام انتشار ویدئو گزینه  Seo Metadataرا تیک بزنید. با این کار داده‌های ساختاریافته به صفحه‌ای که ویدئو را در آن قرار داده‌اید، تزریق می‌شود.

نکته: دقت کنید که توضیحات متا و عناوین نیز باید برای سئو بهینه شده باشند. در انتخاب این متن‌ها نیز بهتر است نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

  • با محتوای ویدئو مرتبط باشند.
  • شامل کلمات کلیدی مرتبط با محتوای ویدئو باشند.
  • توضیح متا شامل یک یا دو جمله کوتاه باشد.

4/ استفاده از نقشه سایت برای

نقشه سایت یا سایت مپ، فایلی است که اطلاعاتی را در مورد صفحات، فیلم‌ها، تصایر و سایر فایل‌های موجود در سایت، در اختیار موتورهای جست و جو قرار می‌دهد (که به این اطلاعات فراداده یا متادیتا نیز می گوییم). به کمک سایت مپ‌ها، می‌توانیم مسیر پیدا کردن محتواهای سایت که شامل محتواهای ویدئویی نیز می‌شوند و همینطور سایر اطلاعات ویدئوها را به گوگل نمایش دهیم.

سایت مپی که برای معرفی ویدئوی خود به گوگل استفاده می‌کنیم، می‌تواند همان سایت مپ کامل (که برای کل سایت استفاده می‌کنیم) یا سایت مپ مخصوص ویدئو باشد. بعضی از سرویس‌دهندگان هاستینگ به طور خودکار سایت مپ را تولید کرده و به موتورهای جست و جو ارائه می‌دهند. بنابراین اگر از این سرویس‌دهندگان استفاده کرده باشید، نیازی به انجام کاری در این زمینه ندارید. اما در غیر این صورت می‌توانید از افزونه‌های ساخت سایت مپ مانند افزونه “یوآست سئو” استفاده کنید.

سئو ویدئو

در قدم بعدی نیز باید به گوگل سرچ کنسول بروید و سایت مپ خود را آپلود کنید. برای این کار پس از ورود به گوگل سرچ کنسول، گزینه مربوط به سایت مپ را در منوی سمت چپ و پایین گزینه “index” پیدا کنید. با ارسال سایت مپ از این قسمت مطمئن خواهید شد که نقشه سایت‌تان مشکلی ندارد. بنابراین در صورت بروز هر گونه مشکل در آینده نیز گوگل سرچ کنسول به شما هشدار خواهد داد.

5/ بهره‌گیری از Schema Markup یا نشانه‌گذاری محتوا در سئو ویدئو

Schema Markup به معنی گزارش دادن اطلاعاتی بیشتر درباره محتواهای سایت به موتورهای جست و جو است. با ارائه دادن این اطلاعات، در واقع به گوگل کمک می‌کنیم که راحت‌تر بتواند سایت را کراول کند (کراول‌ شدن به معنی ارزیابی سایت توسط ربات‌های کراول گوگل است). برای انتقال این اطلاعات به موتورهای جست و جو باید آنها را در فایل HTML خود اضافه کنید. در وب‌سایت‌های وردپرسی می‌توانید این کار را به راحتی به کمک افزونه Schema انجام دهید. در سایر سایت‌ها نیز می‌توانید با تیم توسعه‌دهنده خود در ارتباط باشید تا متناوباً این اطلاعات را به فایل‌های سایت اضافه کنند.

6/ قرار دادن ویدئوی اصلی در ابتدای صفحه

فرض کنید در یک صفحه از سایت چند ویدئو قرار داده‌اید. در این صورت باید بداندی که گوگل معمولاً از چند ویدئو در یک صفحه، فقط یک ویدئو را ایندکس می‌کند (ایندکس شدن به معنی قرار دادن یک محتوا در لیست محتواهایی است که گوگل به کاربر نمایش می‌دهد).

بنابراین در این مواقع بین چند ویدئوی خود، ویدئوی اصلی که برایتان مهم‌تر است را انتخاب کنید. سپس آن ویدئو را بالای صفحه قرار دهید تا بیشتر در معرض دید کراول‌های گوگل باشد.

7/  استفاده درست از جاوا اسکریپت

متداول‌ترین دلیل عدم موفقیت در سئو ویدئو، این است که گوگل نمی‌تواند آن ویدئو را در صفحه شما پیدا کند یا بخواند. اگر کل سایت را با کتابخانه angular.js ساخته‌اید یا برای ارائه محتواهای صفحات از سایر کتابخانه‌های جاوا اسکریپت به جای HTML و CSS استفاده می‌کنید، احتمالاً آن ویدئو زیر چند لایه از کدهای جاوا اسکریپت دفن شده است. بنابراین ربات‌های گوگل هرگز ویدئوی شما را پیدا نخواهند کرد.

بنابراین در کدنویسی خود دقت کنید که برای ارائه محتواها از HTML و CSS استفاده کنید (البته طبیعتاً روش‌هایی هم برای کدنویسی درست جاوا اسکریپت وجود دارد). اگر هم می‎خواهید بدانید که آیا صفحه مورد نظر درست ایندکس شده است یا نه، می‌توانید از ابزار Google Rich Results استفاده کنید.

 

8/ استفاده از رونویسی‌ها برای سئو ویدئو

رونویسی‌ یا Transcription به معنی تبدیل یک صوت یا گفتار به متن است که معمولاً شامل اطلاعات مربوط به زمان آن گفتار نمی‌شود. رونویسی دو نوع اساسی دارد. در روش اول گفتارها به شکل ویراست و ادیت شده (در حد ادیت‌های جزئی) نوشته می‌شوند. اما در روش دوم، تمام گفتارها به صورت کلمه به کلمه و بدون هیچ‌گونه تغییری نوشته می‌شوند. در روش دوم حتی اگر در گفتار غلطی نیز وجود داشته باشد، اصلاح نمی‌شود و به صداهای پیرامون مانند پخش یک موزیک نیز اشاره می‌شود.

روش اول برای ویدئوهای مربوط به مصاحبه یا رویدادهای ویدئویی مناسب است. روش دوم نیز برای ویدئوهای داستانی یا نمایشی انتخاب مناسبی خواهد بود.

فایل‌های رونوشت معمولاً فایل‌هایی متنی (مثلاً با فرمت txt. یا .pdf) هستند که رد صفحه خود ویدئو منتشر می‌شوند (معمولاً پایین خود ویدئو قرار داده می‌شوند). انتشار این فایل‌ها همراه با ویدئو به در ارزیابی سایت توسط گوگل تأثیر مثبت خواهد داشت. به علاوه در واقع این انتخاب را به مخاطب خود می‌دهید که راه‌های متنوعی برای بهره‌مندی از محتوای ویدئویی شما داشته باشد.

9/ استفاده از زیرنویس برای ویدئو

زیرنویس‌ها بخش‌های کوچکی از رونویسی‌ها (که بالاتر دیدیم) هستند که روی خود ویدئو نمایش داده می‌شوند. در زیرنویس‌ها طبیعتاً زمان نمایش هر قسمت از متن باید مطابق با ویدئو باشد.

زیرنویس‌ها هم می‌توانند به تنهایی نقش به‌سزایی در ارتقای سئو ویدئو در سایت داشته باشند. چرا که موتورهای جست و جو متن‌ها را بررسی می‌کنند و نه خود ویدئوها را. بنابراین با ارائه زیرنویس‌ در واقع متن دقیق ویدئو را در اختیار گوگل قرار داده‌ایم.

همچنین صرف نظر از نقش زیرنویس‌ها در سئو ویدئو، استفاده از این فرصت باعث می‌شود که دسترسی‌پذیری سایت شما هم بیشتر باشد. چرا که ممکن است بسیاری از مخاطبان شما دارای اختلالات شنوایی باشند و یا به هر دلیلی ترجیح دهند که ویدئو را بدون صدا مشاهده کنند. برای استفاده از زیرنویس‌ها برای ویدئوها، یا می‌توانید آن را به صورت چسبیده به ویدئو ایجاد کنید و یا فایل SRT زیرنویس را جداگانه آپلود کرده و بعد روی ویدئو قرار دهید.

نکته پایانی

الگوریتم گوگل (و همینطور سایر موتورهای جست و جو) علاوه بر موارد بالا، فاکتورهای دیگری را هم در سئو ویدئو ارزیابی خواهند کرد؛ مانند محتوای ویدئو و کیفیت فیلم‌برداری آن. بنابراین انتشار ویدئوهای با کیفیت نیز می‌تواند به طور خودکار کاربران بیشتری را جذب کند و البته این کاملاً طبیعی است. دقت کنید که اگر کاربران فقط چند ثانیه ویدئو شما را مشاهده کرده و بعد آن را رها کنند، این بدان معنی است که ویدئو دارای محتوای نامربوط یا کیفیت پایینی بوده است.

لازم به ذکر است که برای داشتن ویدئوهای با کیفیت حتماً لازم نیست که به سراغ تهیه تجهیزات فیلم‌برداری حرفه‌ای بروید. گاهی فقط رعایت چند نکته مانند نوردهی درست، می‌تواند کیفیت ویدئو را ارتقا دهد. بنابراین بهتر است از قبل وقت صرف کنید و درباره اصول فیلم‌برداری بهتر کمی تحقیق کنید. مطمئن باشید که با در نظر گرفتن این اصول و همینطور 9 نکته بالا، در سئو ویدئو خود موفق خواهید بود و ترافیک مد نظر خود را برای سایت به دست خواهید آورد. امیدواریم این مطلب از سئو وب برایتان مفید واقع شده باشد. لازم به ذکر است که می‌توانید با 15 مورد از انواع محتواهای ویدئویی محبوب برای سایت خود نیز در سئو وب آشنا شوید.