شاید پیش از این در زمینه بازاریابی در ویدئو مارکتینگ فعالیت کرده باشید. اما آیا تا به حال از ویدئوها صرفاً برای برندینگ یک کسب و کار استفاده کرده‌اید؟ به عنوان یک بازاریاب باید بدانید که در تمام مراحل قیف بازاریابی می‌توانید به راحتی از ویدئوها برای همه اهداف تجاری خود استفاده کنید. خوشبختانه ویدئوها از محبوب‌ترین انواع محتوا هستند که می‌توانند در تمامی مراحل قیف بازاریابی توجه مخاطب را جلب کنند. در این مسیر نکاتی وجود دارند که می‌توانند استراتژی شما را به موفقیت نزدیک‌تر کنند. در این مطلب از سئو وب ما را همراهی کنید تا راهنمای ویدئو مارکتینگ در مراحل مختلف بازاریابی را با هم بررسی کنیم.

بهره‌گیری از ویدئو مارکتینگ در مراحل گوناگون قیف بازاریابی

وقتی ویدئو مارکتینگ را در چارچوب قیف بازاریابی شروع می‌کنید، باید برای هر یک از این مراحل برنامه‌ریزی داشته باشید. در این صورت است که می‌توانید تا حدود زیادی از نتیجه‌بخش بودن برنامه خود مطمئن باشید. در ادامه روش‌های ویژه‌ای را به شما معرفی می‌کنیم که می‌توانید از آنها برای جلب نظر کاربران در هر مرحله از سفر مشتری بهره بگیرید. این نکات شامل استفاده از انواع ویدئو، شاخص‌های کلیدی برای موفقیت در هر روش و هدف از آن روش خاص می‌شوند.

مروری بر قیف بازاریابی

اول از همه بهتر است یک بار مفهوم قیف بازاریابی را با هم مرور کنیم. البته اینجا ما به طور ویژه به قیف ویدئو مارکتینگ می‌پردازیم. قیف ویدئو مارکتینگ مدلی برای بازاریابی است که در آن ابتدا مخاطبان را از محصول خود آگاه می‌کنید. سپس مشتری را برای خرید آن محصول متقاعد می‌کنید. پس مراحل قیف ویدئو مارکتینگ را می‌توانیم در سه مرحله زیر خلاصه کنیم:

همین سه مرحله می‌توانند یک شروع عالی باشند. اما یک مرحله بسیار کلیدی دیگر نیز ویدئو مارکتینگ می‌تواند در آن تأثیر به سزایی داشته باشد، مرحله حفظ مشتری است. این مرحله در واقع به حفظ ارتباط با مشتریان قبلی برمی‌گردد. بنابراین در این قدم می‌توانید از ویدئوها برای برقراری ارتباط مداوم و ایجاد حس تعهد و وفاداری به مشتری استفاده کنید تا آنها را در طولانی‌مدت نیز کنار خود نگه دارید. پس با این حساب می‌توان مراحل قیف ویدئو مارکتینگ را چهار مرحله زیر دانست:

 راهنمای ویدئو مارکتینگ

در ادامه نگاهی بر هر یک از این مراحل در فرآیند ویدئو مارکتینگ می‌اندازیم:

  • آگاهی: از طریق ویدئوهای که در صفحه نتایج جست و جوی کاربر (SERP) و یا در شبکه‌های اجتماعی نشان داده می‌شوند، محصولات و برند خود را به مخاطبان می‌شناسانیم.
  • راهنمایی: به کمک ویدئوها در مورد صنعت خود و انواع مشکلاتی که با محصولات خود می‌توانیم آنها را حل کنیم مخاطبان را راهنمایی می‌کنیم.
  • تبدیل: مسیر خرید محصولات را برای مشتری هموار می‌کنیم تا مشتریان بالقوه خود را به راحتی به مشتری بالفعل تبدیل کنیم.
  • حفظ مشتری: با ساخت ویدئوهای آموزشی بیشتریا معرفی محصولات دیگر یا … ارتباط خود را با مشتریان قبلی حفظ می‌کنیم.

حالا بیایید به نکات ویدئو مارکتینگ در هر یک از این مراحل بپردازیم.

1/ آگاهی؛ به مردم نشان دهید که دقیقاً چه کار می‌کنید

در ابتدای امر در واقع مشتریان بالقوه مشکلی دارند که شما راه حل آن مشکل را در دستان خود دارید؛ اما هنوز یکدیگر را پیدا نکرده‌اید. بنابراین در این مرحله باید بر شناساندن خود به مخاطبان تمرکز کنید. برای این کار طبیعتاً باید در جاهای به معرفی خود بپردازید که فکر می‌کنید مشتریان احتمالی آنجا هستند یا جایی که احتمالاً برای پیدا کردن اطلاعات خاصی هستند.

بنابراین ویدئوهای تهیه شده برای شبکه‌های اجتماعی یا ویدئوهای مبتنی بر سئو (ویدئوهایی که می‌توانند رتبه بالایی در SERP داشته باشند) می‌توانند راه شما را برای پیدا کردن مشتریان هموار کند.

راهنمای ویدئو مارکتینگ در مرحله آگاهی

محتواهای بصری همیشه درک و به‌یادسپاری اطلاعات را راحت‌تر می‌کنند. علاوه بر این اگر ویدئو به اندازه کافی خوب و قانع‌کننده باشد، کاربران برای آن وقت صرف کرده و حتی آن را با دیگران به اشتراک می‌گذارند.

پس سعی کنید ویدئوهایی را پیرامون اصطلاحات یا ترفندهای کسب و کار خود تولید کنید (چون این دقیقاً همان چیزی است که کاربران در جست و جوی آن هستند). برای مثال می‌توانید به جای محتواهای متنی طولانی، از ویدئوها استفاده کنید. همچنین در نوشتن عنوان و توضیح متا ویدئوی خود نیز از کلمات کلیدی محبوب استفاده کنید. با این کار می‌توانید ویدئو خود را بین اولین ویدئوهای گوگل به کاربران نمایش دهید.

نکته: لازم به ذکر است که برای پیدا کردن کلمات کلیدی محبوب می‌توانید از ابزارهای مختص این کار مانند Google Trends یا Semrush استفاده کنید.

شاخصه‌های مهم

در این مرحله مهم‌ترین شاخصه‌ای که باید همواره مد نظر قرار داده و ارزیابی کنید، تعداد مشاهده ویدئو است. چرا که در این مرحله قصد ایجاد یک شبکه از کاربران را دارید. بنابراین تعداد مشاهده ویدئوها می‌تواند نشانه موفقیت یا عدم موفقیت یک محتوای ویدئویی باشد.

2/ راهنمایی؛ کاربر را برای پیدا کردن راه حل مشکل خود راهنمایی کنید

در این مرحله مشتریان بالقوه می‌دانند که باید به دنبال چه چیزی باشند و در حال بررسی راه‌های حل‌ها گوناگون (یعنی محصولات یا خدمات گوگل برندهای مختلف) هستند. پس باید سعی کنید که تا جای ممکن آنها را با ارائه اطلاعات عمومی در مورد کسب و کار و محصولات خود راهنمایی کنید. با این کار در واقع به آنها کمک می‌کنید که راحت‌تر تصمیم‌گیری کنند. ضمناً با راهنمایی آنها به یک منبع مورد اعتماد تبدیل خواهید شد.

راهنمای ویدئو مارکتینگ در مرحله راهنمایی

به طور کلی هنگام آموزش کاربران در مورد موضوعاتی که برای شما و مشتریان به یک اندازه مهم هستند، باید همواره توجه او را حفظ کنید. در این مرحله ویدئوها نه تنها برای ارائه حجم زیادی از اطلاعات در مدت زمان کوتاه فوق‌‌العاده هستند، بلکه تقریباً همیشه به محتواهای متنی ترجیح داده می‌شوند.

در تشخیص موضوعات این ویدئوها نیز می‌توانید درباره حوزه کسب و کار خود و سؤالاتی که معمولاً کاربران در آن حوزه دارند، تحقیق کنید. برای مثال اگر در زمینه فروش بازی‌های انواع کنسول بازی فعالیت دارید، می‌توانید درباره این که هر بازی مناسب چه دستگاهی است، بازی‌ها را چگونه می‌توان راه‌اندازی کرد و … ویدئو تولید کنید. همچنین بهتر است ویدئوهای خود را با زیرنویس و به صورت فصل‌بندی شده تولید کنید.

ویدئوهای خود را هم می‌توانید روی سایت خود قرار دهید و روی سئوی آنها کار کنید و هم می‌توانید آنها را مثلاً از طریق ایمیل به کاربران ارسال کنید.

شاخصه‌های مهم

مهم‌ترین شاخصه که می‌تواند به عنوان راهنمای ویدئو مارکتینگ در این مرحله عمل کند، زمان صرف شده برای تماشای هر ویدئو است. طبیعتاً هر چه بتوانید کاربران را بیشتر در سایت نگه دارید، برای کسب و کارتان بهتر است. چرا که این نشان می‌دهد که احتمالاً کاربران پاسخ سؤالات خود را در سایت شما پیدا کرده‌اند. ضمناً هر چه کاربران زمان بیشتری در سایت بمانند، نرخ پرش سایت (Bounce Rate) نیز کاهش پیدا خواهد کرد که این در موفقیت هر چه بیشتر کسب و کار تأثیر بسیار خوبی خواهد داشت.

تصویر زیر مربوط به آمار زمان مشاهده یک سایت نمونه توسط کاربران است. همانطور که مشاهده می‌کنید، از زمانی که محتواهای ویدئویی به سایت افزوده شده‌اند، مدت زمان سپری شده توسط کاربر در سایت نیز به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

 راهنمای ویدئو مارکتینگ

3/ تبدیل؛ توانایی‌های خود را به مخاطبان اثبات کنید

این مرحله از راهنمای ویدئو مارکتینگ، در واقع مرحله تصمیم‌گیری کاربران است. پس به آنها بگویید که چرا باید شما را انتخاب کنند. در واقع تا به این جای این کار، کاربران تحقیقات خود را انجام داده‌اند، در مورد پیشنهادات شما و رقبایتان اطلاعات لازم را کسب کرده‌اند و حالا آماده خرید از یکی از این منابع هستند. پس در این مرحله باید سعی کنید به سراغ ویدئوهای قانع‌کننده در مورد محصول خود بروید.

راهنمای ویدئو مارکتینگ در مرحله تبدیل

ویدئوها ابزاری عالی برای تبدیل مشتری بالقوه به مشتری بالفعل هستند. چرا که می‌توانند دیدگاهی واضح و روشن از کسب و کار شما و محصولات‌تان را به کاربران انتقال دهند. در ویدئوهای این مرحله سعی کنید به ویژگی‌های منحصر به فرد کسب و کار خود اشاره کنید. علاوه بر این می‌توانید در این دسته از ویدئوها توضیح دهید که این محصول چه مزایایی نسبت به سایر محصولات دارد.

دقت کنید که در صفحه‌ای که این ویدئوها را منتشر می‌کنید، باید کاربران را برای ثبت نام در سایت و یا ثبت خرید خود به طور واضح راهنمایی کنید. همینطور لینک‌های Call-to-action یا CTA اقدامات لازم برای خرید از سایت را هم در همان صفحه و در معرض دید کاربر قرار دهید.

شاخصه‌های مهم

برجسته‌ترین شاخصه‌ای که در این مرحله راهنمای ویدئو مارکتینگ محسوب می‌شود، تعداد کلیک‌های کاربران روی لینک‌های CTA است. چرا که برای مثال وقتی کاربر روی لینک مربوط به ثبت نام در سایت کلیک می‌کند، در واقع در حال تبدیل شدن به مشتری واقعی است.

4/ حفظ مشتری؛ مشتری را از خود راضی نگه دارید

فرآیند بازاریابی با خرید مشتری از شما پایان نخواهد یافت! چرا که هنوز هم ممکن است مشتری از محصولات یا خدمات شما راضی نباشد و از برند شما دلسرد شود. در مقابل می‌توانید کاری کنید که مطمئن شوید که مشتریان تا مدت‌ها بعد از هم خرید خود راضی هستند. در این صورت وقتی محصولات خود را آپدیت می‌کنید و محصولات جدیدی را به اضافه می‌کنید، می‌توانید حدس بزنید که مشتریان قبلی برای خریدهای بعدی خود هم به سراغ شما خواهند آمد.

راهنمای ویدئو مارکتینگ در مرحله حفظ مشتری

مهم‌ترین نکته در راهنمای ویدئو مارکتینگ این مرحله این است که ارتباط مفید خود را همواره با مشتریان قبلی حفظ کنید. برای این کار می‌توانید برای مثال ویدئوهایی پیرامون ترفندهای حوزه فعالیت خود و یا محصولات جدید خود بسازید و از طریق ایمیل به مشتریان قبلی ارسال کنید. ضمناً راه‌های ارتباطی خود را نیز در همان ایمیل یادآوری کنید. البته می‌توانید این ویدئوها را در بلاگ سایت خود هم منتشر کنید. در واقع باید سعی کنید که هنوز هم به سؤالات یا نیازهای احتمالی آنها پاسخ دهید تا مطمئن شوید که همیشه یکی از گزینه‌های اول آنها باقی خواهید ماند.

شاخصه‌های مهم

برای سنجش میزان موفقیت ویدئو مارکتینگ در این مرحله، از تجزیه و تحلیل‌های گروهی استفاده کنید. در این نوع آنالیز می‌توانید کاربران را بر اساس تاریخ قبت نام گروه‌بندی کرده و رفتار آنها را بعد از ثبت نام بررسی کنید. برای مثال اگر بعد از ارسال یک ایمیل که شامل محتوای ویدئویی مد نظر است، تعداد بازدید از سایت و اکشن‌های ادخل سایت بیشتر شود، احتمالاً در ویدئو مارکتینگ خود موفق بوده‌اید.

همین حالا شروع کنید

حالا که با راهنمای ویدئو مارکتینگ در مراحل گوناگون قیف بازاریابی آشنا شدید، می‌توانید از همان حالا کار را شروع کنید و از ویدئوها در مراحل گوناگون استراتژی بازاریابی خود استفاده کنید. شاید در ابتدای کار تولید این ویدئوها کمی برایتان چالش برانگیز باشد؛ اما مطمئن باشید با گذشت زمان و کسب تجربه روی غلطک خواهید افتاد و ایده‌های جدید راه خود را به ذهنتان پیدا خواهند کرد. امیدواریم این راهنمای ویدئو مارکتینگ برایتان مفید واقع شده باشد.

چنانچه سؤالی پیرامون مباحث مطرح شده دارید، خوشحال می‌شویم که در بخش نظرات با ما در تماس باشید. لازم به ذکر است که می‌توانید راهنمای جامع و کاربردی بازاریابی ویدیویی را نیز در مقاله‌های سئو وب مطالعه فرمایید.