راهنمای جامع و مقدماتی بهینه‌سازی موتورهای جستجو (سئو)

خواندن این مطلب راهنما، برای تمام وبمسترها توصیه می‌شود. شما با بهینه‌سازی موتورهای جستجو یا همان سئو کردن سایت خود، می‌توانید هم از نظر گوگل و سایر Search Engineها، متناسب و بدون مشکل به نظر بیایید هم تجربه کاربری لذت‌بخشی برای بازدیدکنندگان خود بسازید. با سئووب همراه باشید تا این راهنمای جامع و کامل درباره بهینه‌سازی موتورهای جستجو را شروع کنیم.

با رعایت کردن نکاتی که در این مطلب به آنها می‌پردازیم، شانس دیده شدن سایت خود را در صفحات اول جستجو و حتی لینک‌های اول بالا می‌برید. اما مطمئن باشید هیچ حرکت میانبر یا نکته جادویی‌ای وجود ندارد که با یک تکنیک شما را به صدر نتایج جستجوی گوگل برساند. همه چیز به پشتکار، تکرار، تمرین و به روز نگه داشتن وب سایت مربوط می‌شود. هرچه بیشتر اصول بهینه‌سازی موتورهای جستجو را رعایت کنید، کار را برای ربات‌های کرولر گوگل آسان‌تر می‌کنید تا بهتر محتوای وب سایت شما را متوجه شوند.

چرا به بهینه‌سازی موتورهای جستجو نیاز داریم؟

Search Engine Optimazation یا به اختصار SEO، مجموعه‌ای از تغییرات کوچک اما موثری هستند که به رشد وب سایت شما کمک می‌کنند. شاید اگر به صورت مجزا به هرکدام از راهکارهایی که در ادامه به آن خواهیم پرداخت، نگاه کنید، در موثر بودن این روش‌ها شک داشته باشید. اما وقتی این راهکارها را با هم ترکیب کنید و بهینه‌سازی‌های دیگر سایت را هم همزمان انجام دهید، شاهد تاثیر شگفت سئو روی سایت خود خواهید بود. ممکن است با بعضی از مواردی که در این مقاله درباره‌اش صحبت می‌کنیم، تا حدودی آشنا باشید. اما از آنجایی که اصول اولیه و پایه بهینه‌سازی موتورهای جستجو اهمیت زیادی دارد و این مقاله هم قرار است برای افراد مبتدی تا پیشرفته مناسب باشد، ما به تمام جزئیات خواهیم پرداخت.

نکته‌ای که باید در همین ابتدا به آن اشاره کنیم این است که با وجود اهمیت الگوریتم‌های گوگل و روش‌های بهینه‌سازی موتورهای جستجو، شما در هر حال باید اولویت را به کاربران خود بدهید. یعنی تمرکز خود را معطوف آن چیزی کنید که مخاطبین سایت نیاز دارند. اگر قرار باشد تمام فکر و ذکرتان، رتبه گرفتن در نتایج جستجوی گوگل باشد، همه چیز خیلی ماشینی و ربات‌وار پیش خواهد رفت. در حالی که یک وب سایت خوب، سایتی است که برای بازدیدکنندگانش، مطلوب باشد. فراموش نکنید اولویت گوگل هم، تجربه کاربری خوب است نه فقط رعایت اصول بهینه‌سازی موتورهای جستجو.

ما در طی آموزش، مثال‌هایی از وب سایت‌های مختلف می‌زنیم تا نکات را به صورت عملی یاد بگیرید. ممکن است موضوع کسب و کار اینترنتی شما مشابه یا کاملاً متفاوت با این مثال‌ها باشد. در انتهای این صفحه، اگر سوالی برای شما به وجود آمد، می‌توانید در بخش نظرات مطرح کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ دهیم. با این مقدمه، برویم به سراغ آموزش مقدماتی بهینه‌سازی موتورهای جستجو یا همان سئو.

در این آموزش چه خواهیم دید؟

برای تفهیم بهتر این سرفصل‌ها، ما از مثال‌های عملی وب سایت‌های ایرانی و خارجی استفاده می‌کنیم. در بخش‌هایی از مقالات، نکاتی کلیدی، جدا از متن آورده شده‌اند که حکم راهنمای استفاده از این آموزش را دارند. توجه داشته باشید که بهینه‌سازی موتورهای جستجو تنها بر روی جستجوهای ارگانیک تاثیر می‌گذارد و برای نتایج اسپانسر شده یا تبلیغات پولی صفحه نتایج جستجوی گوگل، موثر نیستند.

اصول اولیه بهینه‌سازی موتورهای جستجو

ساخت عناوین صفحه دقیق و منحصر به فرد

  • مشخص کردن عنوان صفحات با استفاده از تگ‌های عنوان

یک تگ عنوان یا Title tag هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجو نشانگر موضوع کلی صفحه است. تگ <title> باید داخل تگ <head> و در سند HTML سایت شما قرار بگیرد. بهترین حالت این است که شما برای هر صفحه از سایت خود یک عنوان منحصر به فرد تنظیم کنید.

  • محتوای عنوان صفحات در نتایج جستجو دیده می‌شوند

اگر صفحه سایت شما در نتایج جستجو دیده شود، در واقع محتوای تگ عنوان به عنوان خط اول از آن صفحه دیده خواهد شد. کلماتی که کاربر جستجو کرده است و در عنوان صفحه شما هم نوشته شده‌اند، به صورت Bold دیده می‌شوند. این کار به یوزر کمک می‌کند تا صفحات مرتبط با موضوع مورد جستجوی خود را پیدا کند.

عنوان یا تایتلی که برای صفحه خود در نظر می‌گیرید می‌تواند شامل نام وب سایت یا کسب و کار شما هم باشد. همچنین بد نیست بخشی از اطلاعات مهم صفحه یا برند شما را هم شامل شود. البته تگ عنوان محدودیت تعداد کاراکتر دارد و برای توضیحات بیشتر می‌توانید از متاتگ توضیحات استفاده کنید.

نکات کلیدی:

*ربات‌های گوگل هر روز در اینترنت می‌چرخند و محتواهای جدید را کرول (Crawl) می‌کنند.

*منظور از موتور جستجو، ابرکامپیوترهایی هستند که داده‌های موجود در سطح اینترنت را جستجو می‌کنند تا کلمه کلیدی یا موضوع مدنظر کاربران را پیدا کنند.

*HTML نام یک زبان برنامه‌نویسی است که محتوای صفحات سایت را می‌سازد. ساده‌ترین المان‌های صفحات وب، از جمله متون، لینک‌ها و تصاویر با کدهای HTML نوشته می‌شوند.

*عناوین صفحه جنبه مهمی از بهینه‌سازی موتورهای جستجو هستند.

باید و نبایدهای بخش اول

  • محتوای صفحات سایت خود را دقیق شرح دهید

یک عنوان موثر و کاربردی برای موضوع صفحه سایت خود در نظر بگیرید. تا جایی که می‌توانید محتوای تگ عنوان را هم راستا با محتوای صفحه پر کنید. از قرار دادن اسامی مبهم و یا پیشفرض مانند new page1 بپرهیزید.

  • تگ عنوان منحصر به فرد برای هر صفحه ایجاد کنید

هرکدام از صفحات سایت شما باید در حالت ایده آل، یک تگ تایتل منحصر به فرد و غیر تکراری داشته باشد. اینکار به گوگل کمک می‌کند که بتواند تفاوت صفحات مختلف روی سایت شما را تشخیص دهد. پس از قرار دادن یک نام کلی برای تمام صفحات، پرهیز کنید.

  • از عنوان‌های کوتاه اما توصیف کننده استفاده کنید

عنوان‌ها می‌تواند هم کوتاه باشند هم به اندازه کافی اطلاعات بدهند. اگر عنوان صفحه‌ای زیادی طولانی باشد، گوگل تنها بخشی از آن را در صفحه نتایج جستجو نمایش خواهد داد. همچنین از پر کردن عنوان با کلمه کلیدی خودداری کنید.

استفاده کاربردی از متاتگ توضیحات

  • برای هر صفحه می‌شود خلاصه تعریف کرد

تگ توضیحات صفحه به گوگل و سایر موتورهای جستجو می‌گوید که این صفحه راجع به چیست. از آنجایی که در عنوان صفحه بیش از چند کلمه نمی‌شود نوشت، در تگ توضیحات صفحه می‌توانید یکی دو جمله یا یک پاراگراف کوتاه بنویسید. ابزارهای گوگل وبمستر بخش مجزایی برای آنالیز محتوای سایت دارند که اگر توضیحات متای صفحه‌ای زیادی کوتاه، زیادی طولانی و یا تکراری بود، به شما هشدار دهند. البته این گزارش برای تگ عنوان هم وجود دارد. تگ توضیحات یا description همانند Title در سند HTML صفحه سایت شما قرار می‌گیرد.

  • چرا از متاتگ توضیحات استفاده می‌کنیم؟

تگ‌های توضیحات متا به خاطر اینکه گوگل ممکن است آنها را بخشی از اسنیپت صفحه سایت شما ببیند، حائز اهمیت هستند. توجه داشته باشید که می‌گوییم “ممکن است”. چون گاهی اوقات گوگل تصمیم می‌گیرد که بخش مرتبطی از متن موجود در صفحه را به عنوان متا تگ توضیحات به مخاطب نمایش دهد. خصوصاً اگر توضیحاتی که شما نوشته‌اید با چیزی که یوزر جستجو کرده است همخوانی نداشته باشد.

البته این موضوع به این معنا نیست که شما نباید یا نیازی نیست متاتگ توضیحات هر صفحه را پر کنید. بلکه این یکی از شانس‌های شما برای بهینه‌سازی موتورهای جستجو و دیده شدن در صفحه نتایج گوگل است. پس تا جایی که می‌توانید توضیحات جذاب و قانع کننده برای هر صفحه از سایت خود در نظر بگیرید تا کاربر در نگاه اول، تصمیم بگیرد سایت شما را از بین لیست نتایج جستجو انتخاب و باز کند.

نکات کلیدی:

* اسنیپت: متنی که زیر عنوان و دامین هر صفحه وب در صفحه نتایج جستجوی گوگل دیده می‌شود. خلاصه صفحه سایت یا بخشی از متن که با جستجوی انجام شده در موتور جستجو مطابقت دارد.

*دامین یا دامنه: آدرس اینترنتی که به محل قرار گیری هر کامپیوتر یا شبکه داده می‌شود. در اصطلاح عام دامنه همان آدرس وب سایت شماست.

*از تگ‌های متا توضیحات برای دادن اطلاعات به کاربران و همینطور موتورهای جستجو استفاده کنید تا با خلاصه ای از محتوای موجود در صفحه آشنا شوند.

باید و نبایدهای بخش دوم

  • خیلی دقیق محتوای صفحه را خلاصه کنید

یک توضیح برای هر صفحه از سایت خود در نظر بگیرید که هم اطلاعات خوبی به مشتری بدهد هم علایق او را شامل شود. یعنی زمانی که توضیحات شما را در بخش اسنیپت صفحه سایت‌تان در صفحه نتایج جستجوی گوگل دید، تمایل پیدا کند روی آن کلیک نماید. سعی کنید از نوشت توضیحاتی که هیچ ربطی به محتوای صفحه ندارند بپرهیزید. از اطلاعات کلی مانند “این سایت درباره موضوع بیمه است” استفاده نکنید. توضیحات را با کلمات کلیدی پر نکنید. یک بخش طولانی از متن اصلی را عیناً در این بخش کپی نکنید.

  • برای هر صفحه توضیحات منحصر به فرد بنویسید

نوشتن توضیحات برای هر صفحه می‌تواند برای کاربر و موتورهای جستجو مفید باشد. خصوصاً وقتی کاربر به دنبال چیزی می‌گردد که شما ممکن است در عنوان صفحه خود نیاورده باشید ولی در توضیحات متا درباره آن چیزی گفته باشید. از نوشتن یک توضیح مشابه برای تمام صفحات سایت خود خودداری کنید.

بهبود ساختار سایت

بهبود ساختار آدرس‌های صفحات (URL)

  • آدرس‌های ساده اما قابل درک

آدرس‌هایی تنظیم کنید که هم درک راحتی داشته باشند هم اطلاعات را به خوبی منتقل کنند. اگر بتوانید از کلمه کلیدی اصلی محتوای صفحه سایت خود، در قسمت URL آن استفاده کنید، بهترین حالت است. اما سعی کنید عبارت یا کلمه‌ای که درنظر می‌گیرید، برای کاربر آشنا و خوانا باشد. هرچه آدرس صفحه سایت پیچیده‌تر و طولانی‌تر باشد، کاربران را بیشتر سردرگم خواهد کرد. استفاده از کلمه کلیدی در آدرس صفحه، در بهینه‌سازی موتورهای جستجو هم موثر است. چون شانس رتبه گرفتن در شرایط برابر با رقبا را بالا می‌برد.

  • آدرس‌های URL در صفحه نتایج جستجو دیده می‌شوند

توجه داشته باشید که هر آدرسی که برای صفحات سایت خود تنظیم کنید، توسط کاربر و ربات‌های کرولر گوگل، در صفحه نتایج جستجو مشاهده خواهند شد. در واقع URL صفحه بخشی از اسنیپت صفحه شماست. همانند عنوان و توضیحات متا، اگر کلمه کلیدی جستجو شده توسط کاربر در آدرس URL صفحه سایت شما باشد، به صورت Bold یا پر رنگ به نمایش در می‌آید.

گوگل می‌تواند ساختارهای پیچیده آدرس‌دهی وب سایت‌ها را بفهمد. اما وقتی می‌شود آدرس‌ها را تا جای ممکن ساده‌سازی کرد، چرا باید کار را برای ربات‌های کرولر یا کاربران سخت کنیم؟ پس آدرس صفحات را کوتاه و ساده نگه دارید. کلمه کلیدی اصلی را قرار دهید و چیزی بنویسید که در صفحه نتایج جستجو، به چشم کاربر مناسب بیاید.

نکات کلیدی:

*کرول (Crawl) در واقع جستجوی وب سایت‌ها توسط نرم افزار موتور جستجو یا همان ربات‌هاست که در نتیجه به ایندکس شدن محتوای سایت‌ها منجر می‌شود.

*ریدایرکت 301: یک کد وضعیت HTML است که کاربر را مجبور می‌کند به صورت خودکار به آدرس مشخصی منتقل شود.

*آی دی یا Session ID: داده‌های که برای شناسایی یا مدیریت رفتار کاربری فراهم می‌شود که در حال حاضر به یک سیستم یا بخشی از شبکه دسترسی دارد.

*Subdomain یا زیر دامنه نوعی از دامین است که برای شناسایی یک دسته‌بندی خاص استفاده می‌شود که تا حد زیادی به دامنه اصلی مرتبط است. مثلاً بخش مجله یک سایت می‌تواند در زیردامنه قرار گیرد.

بایدها و نباید‌های بخش سوم

  • از کلمات در URLهای خود استفاده کنید.

آدرس صفحاتی که در آنها کلماتی مرتبط با محتوای سایت و صفحه به کار رفته، برای کاربران و ربات‌های جستجو، ساده فهم‌تر هستند. کاربران این آدرس‌ها را بهتر به خاطر می‌سپارند و ممکن است حتی علاقه نشان دهند از سایت خود به شما لینک کنند. در هر حال از آدرس‌های URL طولانی با پارامترهای غیرضروری خودداری کنید. از تکرار کلمات کلیدی هم بپرهیزید.

  • یک ساختار دایرکتوری ساده ایجاد کنید

با استفاده از دایرکتوری می‌توانید محتواهای خود را سازماندهی کنید. یعنی وقتی کاربری به سایت شما می‌آید، دیگر سردرگم نمی‌شود که کجا باید برود یا روی چه منویی باید کلیک کند. این ساختار را آنقدر ساده طراحی کنید که هرکسی از آن سر در بیاورد. بیش از اندازه ساختارهای تودرتو ایجاد نکنید. آدرس‌هایی که تعداد زیادی/ می‌خورند خوب نیستند. همچنین اگر محتوایی را زیرمجموعه یک ساختاری قرار می‌دهید، مطمئن شوید که از نظر موضوع و محتوا با هم مرتبط باشند.

  • هر URL باید یونیک و بدون تکرار باشد

از آنجایی که تلاش شما باید در جهت این باشد که ترافیک را تنها به سمت یک آدرس مشخص هدایت کنید، نباید برای یک محتوا، دو آدرس داشته باشید. اگر برای دسترسی به یک محتوا بعضی از یک URL استفاده کنند و بعضی از یک آدرس دیگر، در واقع ترافیک آن محتوا از هم جدا خواهد شد و بین دو URL تقسیم می‌شود. اگر چنین شرایطی پیش آمد می‌توانید از ریدایرکت 301 استفاده کنید. یعنی از یکی از URL‌هایی که فکر می‌کنید بازخورد کمتری دارد، به لینک اصلی ریدایرکت کرده و مشکل چند تکه شدن ترافیک ورودی را حل نمایید.

در شرایطی که برای مثال دو نسخه به زبان‌های مختلف از یک محتوا در سایت وجود دارد، بهتر است از اِلِمان لینک rel=”canonical” استفاده کنید. پس در هر صورت مطمئن شوید که از زیردامنه‌های سایت دو آدرس با محتوای یکسان نداشته باشید. همچنین توجه داشته باشید که حرف کوچک و بزرگ در دامنه‌ها فرقی ندارند.

ساده‌سازی حرکت در وب سایت

  • حرکت در سایت برای موتورهای جستجو بسیار اهمیت دارد

حرکت کردن یا Navigation یک سایت در کمک کردن به کاربران برای پیدا کردن آن چیزی که از سایت شما می‌خواهند، بسیار مهم است. همچنین می‌تواند به موتورهای جستجو کمک کند که بفهمند وبمستر سایت چه محتوایی را مهم می‌داند. از آنجایی که نتایج صفحات گوگل در سطح صفحات سایت انجام می‌شود، گوگل دوست دارد بداند که هر صفحه در سایت چه نقشی را بازی می‌کند.

  • حرکت خود را بر مبنای صفحه اصلی انجام دهید

تمام سایت‌ها یک صفحه اصلی یا Home دارد که معمولاً پر بازدیدترین صفحه سایت آنها و نقطه شروع کار بسیاری از بازدیدکنندگان است. مگر اینکه سایت شما تعداد زیادی صفحات داشته باشد که در این شرایط احتمالاً بخواهید کاربران از یک صفحه عمومی‌تر به محتوای سایت شما دسترسی داشته باشند. مثل صفحات دسته‌بندی‌ها یا صفحات فرود یا لندینگ پیج.

  • با استفاده از لیست‌های breadcrumb، مطمئن شوید کاربر در استفاده از سایت شما راحت است

Breadcrumb یک سطر از لینک است که در بالای صفحات یا پایین صفحات سایت دیده می‌شود. این سطر به کاربران کمک می‌کند تا به راحتی به سطح قبلی جایی که هستند بروند. در واقع محل قرارگیری کاربر در سایت را نشان می‌دهد و سرشاخه‌های آن بخش را هم لینک می‌کند.

بهینه‌سازی موتورهای جستجو

  • این احتمال را بدهید که کاربر آدرسی را ناقص وارد کند

فرض کنید کاربری بخشی از آدرس اینترنتی صفحه شما را بردارد و بخواهد به بخش دیگری برود. مثلاً به جای اینکه از لینک‌های Breadcrumb برای رفتن به صفحات بالاتر استفاده کند، یک بخشی از آدرس صفحه فعلی را کپی کرده و در نوار آدرس مرورگر بزند به امید اینکه به صفحه بالاتر برود. در این شرایط در سایت شما چه اتفاقی می‌افتد؟

در تصویر قبلی یک Breadcrumb خوب را می‌بینیم. فرض کنید آدرس این صفحه بدین صورت است:

3e0web.ir/blog/Seo/googleAnalytics

حالا کاربر به جای اینکه در نوار بردکرامب روی لینک بلاگ بزند یا از منوها این گزینه را انتخاب کند، یک راست آدرس را کپی کرده و تا قسمت سئو آن را وارد کند. یعنی مشابه آدرس زیر:

3e0web.ir/blog/Seo

با اینکار چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا برای چنین شرایطی راهکاری اندیشیده‌اید؟ آیا با وارد کردن این آدرس، دسته بندی سئو در سایت باز می‌شود؟ این نکته‌ای است که باید به آن توجه داشته باشید. چون در غیر این صورت کاربر با خطای 404 رو به رو خواهد شد. این خطا بدین معناست که صفحه درخواستی او در سایت پیدا نمی‌شود. وجود ندارد. که بالارفتن تعداد این خطاها برای سایت شما خوب نخواهد بود.

  • دو نقشه سایت آماده کنید؛ یکی برای کاربر و یکی برای موتورهای جستجو

یک سایت مپ یا نقشه سایت می‌تواند صفحه ای ساده در وب سایت شما باشد که ساختار سایت را نشان دهد. معمولاً این نوع صفحات یک لیست درختی دارند که به صفحاتی لینک شده‌اند. بازدیدکنندگان سایت می‌توانند با استفاده از این نقشه، اگر به مشکلی برخوردند، مسیر دلخواه خود را پیدا کنند. البته موتورهای جستجو هم این صفحه را می‌بینند اما عمده دلیل ساخت چنین صفحه‌ای، کاربران هستند.

از طرفی دیگر، یک نقشه سایت XML چیزی است که ربات‌های گوگل و به طور کلی موتورهای جستجو می‌بینند. این نقشه که معمولاً به صورت یک فایل XML  است از طریق ابزارهای وبمستر گوگل معرفی می‌شوند. اینکار توسط افزونه معروف یواست سئو، در پلتفرم وردپرس قابل ایجاد شدن است. با استفاده از نقشه سایت همچنین می‌توانید به گوگل نشان بدهید که کدام یک از نسخه‌های سایت شما کنونیکال است. درباره این موضوع قبلاً در مجله سئو وب توضیحاتی داده‌ایم. به علاوه اگر در دوره بهینه‌سازی موتورهای جستجو سئووب یا همان آموزش جامع سئو شرکت کنید، تمام این موارد پوشش داده خواهند شد.

باید نبایدهای بخش چهارم

  • یک ساختار درختی ساده و مفهوم بسازید

تا جایی که می‌توانید کار را برای بازدیدکنندگان سایت خود آسان کنید. در صفحه نقشه سایت باید کاملاً مشخص باشد که کاربر از کجا می‌تواند به محتوای دلخواه خودش برسد. اضافه کردن صفحات پیمایشی در سایت و استفاده زیاد از لینک‌های داخلی می‌تواند به بهبود این ساختار کمک کند. پس لینک‌های تودرتو و پیچیده نسازید و هر صفحه را به چندین و چند صفحه لینک ندهید.

  • از متن برای لینک دادن به بخش‌های مختلف سایت استفاده کنید

استفاده از نوشته برای لینک کردن به صفحات مختلف و ساختن نقشه سایت کار را برای موتورهای جستجو و ربات‌های کرولر آسان می‌کند. پس به سراغ کدنویسی‌های جاوا یا استفاده از منوهای بازشونده، تصاویر یا انیمیشن‌ها نروید. کاربر هم پیدا کردن یک صفحه از طریق یک متن لینک شده را راحت‌تر متوجه می‌شود. تمام تمرکز شما باید روی سادگی و استفاده راحت سایت باشد.

  • یک صفحه 404 خوب طراحی کنید

کاربران در هنگام بازدید از سایت شما ممکن است در شرایطی با صفحه ارور 404 که به معنای پیدا نشدن محتوای درخواستی آنهاست رو به رو شوند. حالا یا ممکن است لینکی اشتباه بوده باشد یا صفحه‌ای که قبلاً وجود داشته، حالا پاک شده باشد. در هر صورت داشتن یک صفحه 404 شخصی‌سازی شده می‌تواند در ایجاد یک تجربه کاربری خوب بسیار موثر باشد. این صفحه می‌تواند یک لینک برگشت به صفحه اصلی سایت داشته باشد. جایی که کاربر می‌تواند به دنبال محتوای درخواستی خود باشد. به علاوه مطمئن شوید وب سرور شما کد وضعیت HTTP 404 را پیکربندی کرده باشد.

نکات کلیدی:

*جاوااسکریپت: نوعی زبان برنامه‌نویسی است. با این زبان می‌توانید اِلِمان‌های متحرک به وب سایت خود اضافه کنید و از وب سرویس دیگر بهره ببرید.

*منوهای باز شونده یا Drop-down menu سیستمی است که به شما این امکان را می‌دهد که از بین محتواهای موجود در یک منو، یک مورد را انتخاب کنید. وقتی کاربر روی یک منو کلیک می‌کند لیستی از انتخاب‌ها به او نمایش داده می‌شود.

* در دسترس بودن یا Accessibility یعنی توانایی کاربر و موتورهای جستجو برای دسترسی و درک درست محتوای سایت شما.

*تجربه کاربری: از طریق استفاده از محتویات سایت شما، محصولات یا خدماتی که ارائه می‌کنید به دست می‌آید. روی مثبت نگه داشتن این تجربه تمرکز کنید.

کد وضعیت HTTP: کدی است که نشان می‌دهد پاسخ دهی از سمت سرور به چه صورت بوده است. این کد معمولاً یک عدد 3 رقمی است که هرکدام بسته به وضعیت سرور، عدد متفاوت با معنای متفاوتی خواهد بود.

بهینه‌سازی محتوا

ارائه خدمات و محتوای باکیفیت

  • سایت‌های خوب برندآگاهی خود را بالا می‌برند

ساختن محتواهای مفید و موثر باعث می‌شود وب سایت شما دیده شود. شاید هیچ چیزی به اندازه میزان برندآگاهی در فروش و موفقیت یک کسب و کار تاثیر نداشته باشد. کاربران محتوای خوب را می‌شناسد. وقتی شما محتوای خوبی ارائه کنید، کاربران جدید هم به سمت شما می‌آیند. ممکن است این اتفاق از طریق بلاگ سایت شما بیفتد یا شبکه‌های اجتماعی. یا حتی ایمیل و فروم‌های اینترنتی. در هر حال محتوای ارگانیک می‌تواند وجهه شما را جلوی کاربران و گوگل بهتر کند.

برای سفارش تولید محتوای منحصر به فرد و تخصصی در حوزه سئو و دیجیتال مارکتینگ، می‌توانید با همکاران ما در بخش پشتیبانی سئووب تماس بگیرید. ما با نویسندگانی مسلط به موضوع بهینه‌سازی موتورهای جستجو و باتجربه در این حوزه، در خدمت شما هستیم تا بتوانیم در موفقیت کسب و کار شما سهیم باشیم. تولید محتوای ارگانیک و سئو شده، یکی از مهم‌ترین گام‌های بهینه‌سازی موتورهای جستجو است که می‌تواند در طولانی مدت نقش پر رنگی در موفقیت سایت شما داشته باشد. با ما تماس بگیرید.

  • تفاوت‌های کاربران خود را شناسایی کنید

به عبارتی که کاربر مخاطب شما ممکن است جستجو کند فکر کنید. بعضی از کاربران حتی ممکن است درباره یک موضوع خاص، اطلاعات زیادی هم داشته باشند. پس چیزی که جستجو می‌کنند و در واقع با جستجوی آن به دنبال محتوای شما هستند، ممکن است متفاوت با چیزی باشد که شما فکر می‌کردید. برای مثال ممکن است کاربری با جستجوی کلمه کلیدی یاد گرفتن سئو به دنبال این مقاله باشد. در حالی که باید جستجو کند آموزش سئو. در هر حال ما به عنوان تولید کننده این محتوا باید حواسمان به کسی که جستجو می‌کند یاد گرفتن سئو هم باشد.

برای پیدا کردن کلمه کلیدی‌هایی که می‌تواند برای یک موضوع مورد استفاده قرار گیرد، می‌توانید از ابزارهای جستجوی کلمه کلیدی یا Keyword Tools استفاده کنید. پس محتوای جدید و مفیدی خلق کنید و تا جای ممکن از رقبای خود متمایز باشید. می‌توانید یک تحقیق علمی انجام دهید. یک داستان جدید بنویسید یا به هر شکل دیگری، تولید محتوای منحصر به فرد خود را داشته باشید.

باید و نبایدهای پنجم

  • متن‌های خوانا بنویسید

کاربران عاشق محتواهایی هستند که خواندن آنها ساده است. از نوشتن مطالبی پر از غلط املایی و انشایی بپرهیزید. متن را داخل تصاویر ننویسید. خوانایی نوشته داخل عکس بسیار کم است. به علاوه بعضی از کاربران ممکن است بخواهند متن شما را کپی کنند.

  • روی محور موضوعی که می‌نویسید متمرکز باشید

بهتر است همیشه محتوایی بنویسید که سازماندهی شده باشد. مشخص باشد که از کجا شروع شده و در کجا پایان می‌یابد. تقسیم کردن محتوا به بخش‌های قابل درک می‌تواند به کاربران کمک کند تا راحت‌تر مقاله شما را بخوانند. پس یک تکه بزرگ از مطلب را بدون پاراگراف‌بندی و تیتر‌بندی درست، داخل یک صفحه رها نکنید. آن را به قسمت‌های درستی تقسیم کنید تا خواناتر و متمرکزتر شود.

  • محتواهای تازه و منحصر به فرد تولید کنید

در کل بحث تولید محتوا، مقوله‌ای است که درباره آن صحبت‌های فراوانی می‌شود کرد. محتوای جدید و به روز، نه تنها کاربران قدیمی شما را وفادار نگه می‌دارد، بلکه بازدیدکنندگان تازه هم با خود به همراه خواهد داشت. از کپی کردن محتواهای موجود در سایت‌های دیگر بپرهیزید. این کار خطر پنالتی شدن توسط گوگل را به دنبال دارد. محتوای کپی یا نزدیک به کپی روی وب سایت خود هم نداشته باشید.

  • اول از هرچیز برای کاربران سایت خود محتوا تولید کنید نه موتورهای جستجو

سایت خود را بر اساس نیازهای کاربران‌تان ایجاد کنید. در کنار آن به تمام آن چیزهایی که موتورهای جستجو ممکن است نیاز داشته باشند هم توجه داشته باشید. محتوای خود را هم برای کاربران و هم ربات‌های کرولر، در دسترس قرار دهید. برای گرفتن جایگاه در صفحه نتایج جستجو، محتوای خود را با کلمات کلیدی پر نکنید. همچنین سعی در مخفی سازی متن از کاربر نکنید. موتورهای جستجو این متن‌های مخفی را می‌بینند و شما را به چشم یک متقلب خواهند دید.

نوشتن متن‌های Anchor بهتر

  • متن‌های لنگر یا Anchor text باعث خواناتر شدن لینک‌ها می‌شوند

متن لنگر در واقع متنی است که کلیک می‌شود و به یک صفحه دیگر لینک خواهد شد. این متن‌ها به کاربر و گوگل چیزی درباره صفحه مقصد خواهد گفت. برای مثال شما می‌توانید شرایط کارآموزی در سئووب را با کلیک روی Anchor text آن ببینید. این لینک‌ها می‌توانند داخلی باشند یا به یک منبعی خارج از سایت شما اشاره کنند. هرچه متن شما بهتر باشد کاربر بیشتر علاقه‌مند می‌شود که روی آن لینک کلیک کند. همچنین گوگل بهتر می‌تواند موضوع صفحه لینک شده را متوجه شود.

باید و نبایدهای ششم

  • متن‌های توضیحی انتخاب کنید

متنی که برای لینک خود انتخاب می‌کنید باید حداقل یک ایده اولیه از صفحه‌ای که قرار است به آن لینک شوید، به شما بدهد. از عباراتی مانند اینجا کلیک کنید، یا کلمه لینک صفحه، حتی المقدور استفاده نکنید. از عباراتی که هیچ ربطی به موضوع صفحه لینک شده ندارند استفاده نکنید. استفاده کردن از آدرس خود صفحه مقصد به عنوان متن لنگر به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. مگر در شرایطی که منظوری از نوشتن آدرس دارید یا در حال تبلیغ کردن یا ارجاع دادن به آدرس سایت دیگری هستید.

  • متن‌های مختصر بنویسید

به دنبال نوشته‌های توضیحی اما کوتاه باشید که از چند کلمه بیشتر نشود. نوشتن متن‌های طولانی یا جملات و پاراگراف‌های بلند پیشنهاد نمی‌شود.

  • لینک‌ها را با فرمتی متفاوت نشان دهید

لینک‌ها باید با سایر نوشته‌های یک متن متفاوت باشند تا کاربر راحت‌تر متوجه آنها شود. این کار را می‌توانید با تغییر دادن رنگ نوشته آنها یا زیرخط‌دار کردن آنها انجام دهید.

بهینه‌سازی استفاده از تصاویر

  • اطلاعاتی که به تصاویر مرتبط است باید با ویژگی Alt مشخص شوند

تصاویر ممکن است از نظر شما الِمان‌های ساده و مشخصی باشند که نیاز به توجه زیادی ندارند. در حالی که اینطور نیست. در بهینه‌سازی موتورهای جستجو بهینه کردن تصاویر نقش بسیار مهمی را بازی می‌کند. تمام تصاویر یک نام فایل و یک ویژگی Alt یا متن جایگزین دارند. از هر دو این موارد می‌توانید در جهت منفعت سایت خود استفاده کنید. ویژگی Alt به شما این امکان را می‌دهد که متن جایگزینی برای عکس خود انتخاب کنید که در صورت عدم نمایش تصویر، آن نوشته به کاربر نمایش داده شود.

بهینه‌سازی موتورهای جستجو

چرا باید از این ویژگی استفاده کرد؟ اگر کاربری سایت شما را در مرورگری ببیند که به هر دلیلی از تصویر پشتیبانی نمی‌کند یا به دلیل کندی اینترنت، تصاویر لود نمی‌شوند، با استفاده از متن جایگزین می‌تواند متوجه شود که موضوع تصویری که در صفحه سایت شماست، چیست. به علاوه تکنولوژی‌های جایگزین مانند صفحه‌خوان‌ها که برای افراد نابینا یا با مشکلات خوانشی استفاده می‌شود، تصاویر را از روی همین متن‌های جایگزین متوجه می‌شوند. پس برای تمام تصاویر خود محتواهایی توضیحی در بخش متن جایگزین بنویسید.

دلیل دیگری که باید از ویژگی Alt تصاویر استفاده کنید این است که اگر تصویر خود به عنوان یک لینک استفاده می‌کنید، این متن جایگزین همانند متن لنگر یا Anchor text عمل خواهد کرد. گرچه اگر از تصاویر زیادی به صورت لینک شده استفاده می‌کنید، پیشنهاد ما این است که به جای آنها، از همان متن‌های لینک شده بهره بگیرید. چون کاربران معمولاً لینک‌های متنی را بهتر از لینک‌های تصویری می‌شناسند و از آنها استفاده می‌کنند.

نکته آخر هم اینکه تصاویر خود را با نام مناسبی ذخیره و آپلود کنید که در بخش جستجوی تصاویر هم شانس دیده شدن شما وجود داشته باشد. ترکیب نام فایل تصویری و متن جایگزین عکس می‌تواند شما را در صفحه‌های بالای نتایج جستجوی تصاویر گوگل قرار دهد.

  • فایل‌ها را در دایرکتوری‌های خاص ذخیره کرده و با استفاده‌های فرمت‌های فایل رایج مدیریت کنید

به جای اینکه تصاویر موجود در سایت خود را در پوشه‌ها  و دایرکتوری‌های پراکنده رها کنید، آنها را در یک آدرس مشخص قرار دهید. این کار باعث می‌شود دسترسی ربات‌ها به آنها ساده‌تر باشد. همچنین از فرمت فایل‌های رایج که اکثر مرورگرها پشتیبانی می‌کنند استفاده کنید. مانند JPEG، GIF، PNG و BMP. بهتر است قبل از آپلود تصاویر هم، آنها را فشرده و بهینه‌سازی کنید.

باید و نبایدهای هفتم

  • از نام فایل و متن جایگزین توضیحی اما خلاصه استفاده کنید

همانند بخش‌های دیگر، برای بهینه‌سازی موتورهای جستجو تا می‌توانید خلاصه و البته مفید بنویسید. نام فایل و متن جایگزین بهتر است کوتاه اما توضیح دهنده باشد. از اسامی کلی مانند «تصویر1، تصویر2، عکس نمونه و …» استفاده نکنید. خصوصاً که به مرور زمان تعداد عکس‌هایی که روی سایت شما آپلود می‌شوند زیاد خواهد شد. اسامی فایل را هم البته کوتاه انتخاب کنید و به زور کلمات کلیدی را در نام و متون جایگزین جا ندهید.

  • زمانی که تصاویر خود را لینک می‌کنید، حتماً متن جایگزین هم قرار دهید

اگر تصمیم می‌گیرید که از تصاویر خود به عنوان یک لینک استفاده کنید، حتماً بخش متن جایگزین را پر نمایید تا به گوگل در درک اینکه به چه صفحه ای با چه موضوعی لینک می‌کنید، کمک نمایید. فکر کنید متن جایگزین، همان متن Anchor یا لنگر است که به صورت ساده قرار بوده تنظیم شود. نوشتن متن جایگزین‌های طولانی می‌تواند به عنوان اسپم شناخته شود. فقط از تصاویر برای لینک کردن یا ایجاد بخش پیمایش سایت استفاده نکنید. متون به مراتب خواناتر هستند.

  • یک سایت مپ هم برای تصاویر ایجاد کنید

یک سایت مپ برای تصاویر می‌تواند به طرز چشمگیری از نظر روبات‌های گوگل تفاوت ایجاد کند. اطلاعاتی که در این نقشه سایت تصاویر ذخیره می‌شود، به ربات‌ها و موتورهای جستجو کمک می‌کند که درک بهتری از سایت شما داشته باشند. ساختار این نقشه هم مانند نقشه سایت XML است.

استفاده مناسب از تگ‌های هدینگ

  • از تگ‌های هدینگ برای تاکید روی متون مهم استفاده کنید

تگ‌های هدینگ یا عنوان (با تگ <head> از تگ‌های HTML اشتباه نگیرید) برای معرفی ساختار صفحه به کاربر استفاده می‌شوند. 6 سایز مختلف برای این تگ‌ها در نظر گرفته شده است. که با تگ <h1> آغاز و تا تگ <h6> ادامه پیدا می‌کند.

از آنجایی که تگ‌های هدینگ معمولاً باعث می‌شوند که سایز متن نسبت به متون عادی صفحه کمی بزرگتر باشند، از نظر بصری هم به کاربر احساس مهم بودن را منتقل می‌کنند. به همین خاطر می‌توانند به درک مطلب او کمک بسیاری بکنند. تعداد زیادی هدینگ‌ها در سایزهای مختلف برای ایجاد یک ساختار درختی همانند یک فهرست تودر تو در مطالب است.

بهینه‌سازی موتورهای جستجو

باید و نبایدهای قسمت هشتم

  • فرض کنید در حال ساخت یک طرح کلی هستید

همانند نوشتن طرح کلی یک پایان نامه، به سرفصل‌ها و تیترهایی که می‌سازید فکر کنید. بهتر است این عنوان‌بندی‌ها و به تبع آنها هدینگ کردن عناوین اصولی و درست انجام شود تا کاربر دچار سردرگمی نشود. از نوشتن عنوان‌هایی که توضیحی درباره متن زیر آن نمی‌دهند خودداری کنید. به تگ‌های عنوان دیگر ویژگی Bold ندهید. ترتیب هدینگ‌ها را حفظ کنید. از هدینگ 2 یکباره به هدینگ 5 نپرید. همانند یک ساختار درختی، مرحله به مرحله هدینگ بسازید.

  • از هدینگ‌ها به صورت متوازن در کل صفحه استفاده کنید

هرجایی که فکر می‌کنید منطقی و متناسب است از هدینگ‌ها استفاده کنید. استفاده بیش از اندازه‌های از تگ‌های هدینگ می‌تواند کار کاربر را برای خواندن محتوای شما سخت کند. در نتیجه گوگل و ربات‌های آن هم دچار مشکل خواهند شد. تمام محتوای یک صفحه را هم داخل یک تگ قرار ندهید. به علاوه از هدینگ‌ها به عنوان یک استایل متنی استفاده نکنید. برای آن شرایط می‌توانید از تگ‌های BOLD یا ITALIC استفاده کنید.

سرو کار داشتن با کرولرها

استفاده موثر از robot.txt

  • وقتی نیازی نیست کرول کردن را محدود کنید

فایل robot.txt به موتورهای جستجو می‌گوید که چه صفحاتی از سایت را می‌توانند کرول کنند. در واقع بخش‌هایی از سایت که ربات‌های کرولر به آن دسترسی دارند را مشخص می‌کند. این فایل باید به نام robot.txt  در دایرکتوری اصلی سایت شما قرار بگیرد.

اگر مطمئن نیستید که بعضی از صفحات ممکن است به درد کاربران‌تان بخورد، می‌توانید آنها را از فایل نقشه سایت حذف کنید. یعنی به موتورهای جستجو بگویید که این صفحه را ایندکس نکنند و در نتیجه، در نتایج جستجو گوگل هم به بازدیدکنندگان نمایش ندهند. برای اینکار می‌توانید از ابزارهای وبمستر گوگل یا افزونه یواست سئو وردپرس استفاده کنید. توجه داشته باشید که اگر یک زیردامنه را از نقشه سایت حذف کنید، تمام زیرمجموعه‌های آن نیز دیگر کرول نخواهند شد.

البته روش دیگری هم برای دیده نشدن یک صفحه در نتایج گوگل وجود دارد. اینکه به جای حذف کردن آن از نقشه سایت، یک تگ NoIndex به آن بدهید. شما می‌توانید از طریق متاتگ و .htaccess دایرکتوری‌های خود را با رمز محافظت کنید. و با استفاده از گوگل وبمستر (سرچ کنسول) محتواهایی که قبلاً کرول شده‌اند را حذف نمایید.

  • از روش‌های امنیتی بیشتری برای محتواهای حساس استفاده کنید.

برای بلاک کردن محتواهای حساس یا اطلاعات محرمانه از robot.txt استفاده نکنید. یک دلیل آن شاید این باشد که گوگل می‌تواند هنوز به محتوایی که شما URL آنها را بلاک کرده‌اید، دسترسی داشته باشد. آدرس URL آن را به کاربران نشان دهد، حتی اگر عنوان یا توضیحات اسنیپت آن را نمایش ندهد. اگر این لینک در هر کجایی از اینترنت باشد (مانند referrer logها) امنیت داده‌های شما زیر سوال می‌رود. همچنین موتورهای جستجویی که سیستم شکایت پیشرفته‌ای ندارند یا از استانداردهای ربات‌ها پیروی نمی‌کنند، ممکن است دستور العمل‌های درج شده در فایل robot.txt سایت شما را ندیده بگیرند.

در هر حال یک کاربر کنجکاو می‌تواند روش‌های مختلفی را امتحان کند تا به آن صفحه‌ای که شما فکر می‌کردید دسترسی ندارد، دسترسی پیدا کند. مثلاً با آزمون و خطا آدرس  URL زیردامنه‌ها را پیدا کند و نام فایل را حدس بزند. رمزگذاری صفحاتی که برای شما اهمیت زیادی دارند، از همه روش‌ها بهتر است. اینکار را می‌توانید با استفاده از .htaccess انجام دهید.

آگاهی از لینک‌های rel=”nofollow”

  • حتماً لینک‌های کامنت‌های اسپم را nofollow کنید

وقتی مقدار ویژگی rel یک لینک را nofollow می‌گذارید، به گوگل می‌گویید که به طور خاص آن لینک را دنبال نکند یا اعتبار صفحه شما را به صفحه‌ای که به آن لینک شده، منتقل ننماید. نوفالو کردن یک لینک یعنی قرار دادن rel=”nofollow” داخل تگ anchor آن.

اما اینکار چه زمانی مفید است؟ اگر سایت شما بلاگی داشته باشد که بخش نظراتش فعال است، افرادی که لینکی در بخش نظر خود قرار دهند، می‌توانند اعتبار صفحه شما را به لینک خود منتقل کنند. بخش نظرات بلاگ یکی از بخش‌های رایج برای اسپم شدن است. نوفالو کردن این لینک‌هایی که توسط کاربران اضافه می‌شود، شما را مطمئن می‌سازد که اعتبار دامنه سایت‌تان به یک سایت اسپم منتقل نخواهد شد.

  • به صورت خودکار نوفالو را به ستون‌های کامنت و بخش پیام‌ها اضافه کنید

بسیاری از سرویس‌های بلاگینگ، مانند وردپرس، این ویژگی نوفالو بودن کامنت‌ها را به صورت پیشفرض در خود دارند. اما اگر شما از سایتی استفاده می‌کنید که چنین چیزی برای آن تعریف نشده، مطمئن شوید که خودتان این کار را انجام می‌دهید. این توصیه برای تمام بخش‌هایی از سایت که ممکن است کاربر بتواند در آن تولید محتوایی انجام دهد، صدق می‌کنند. مثل انجمن‌ها یا بخش پیشنهادات سایت. برای جلوگیری از کامنت‌های اسپم هم می‌توانید از امکاناتی چون کپچا Captcha))  استفاده کنید.

  • استفاده از نوفالو در محتواهای مجزا یا کل صفحات

استفاده دیگری که می‌شود از نوفالو کرد این است که در هنگام نوشتن محتوا اگر می‌خواهید به مرجع یا رفرنسی اشاره کنیم که نمی‌خواهید اعتبارتان به آن منتقل شود، آن را نوفالو کنید. برای مثال فرض کنید در حالت نوشتن پستی برای بلاگ خود هستید که درباره کامنت اسپم توضیح می‌دهد. حالا می‌خواهید به سایتی اشاره کنید که اخیراً کامنت‌های اسپم روی سایت شما می‌گذاشته است. اگر شما بدون هیچ تگ نوفالویی به آدرس این سایت اشاره کنید در واقع دارید به آن سایت کمک می‌کنید! در کل اگر می‌خواهید هیچ کدام از لینک‌های صفحه شما فالو نشوند، از متاتگ ربات استفاده کرده و “nofollow” را در آن قرار دهید. یعنی در تگ <head> در HTML صفحه.

بهینه‌سازی موتورهای جستجو

بهینه‌سازی موتورهای جستجو برای گوشی‌های موبایل

آگاه سازی گوگل از سایت‌های موبایلی

  • پیکربندی نمایش سایت در موبایل برای ایندکس شدن بهتر

می‌دانید که مدت‌هاست بیشتر وب سایت‌ها بازدیدکنندگان اصلی خود را از طریق موبایل‌ها دریافت می‌کنند. پس بسیاری از جستجوها هم از طریق موبایل انجام می‌شود. گرچه به عنوان یک وبمستر باید هم به نمایش دسکتاپ سایت و هم نمایش تحت موبایل آن بپردازید. یکی از اولویت‌های مهم گوگل در سایت‌ها، موبایل فرندلی بودن آنهاست. در ادامه به چند نکته اشاره می‌کنیم که چطور وب سایت خوبی از نظر دسترسی موبایل داشته باشیم.

  • مطمئن شوید سایت نسخه موبایل شما در صفحه نتایج جستجو دیده شود

اگر در هنگام جستجوی نام سایت خود با استفاده از گوشی موبایل، حتی با استفاده از Site:Operator نتیجه ای یافت نکردید، احتمالاً با یکی از مشکلات زیر رو به رو هستید:

  1. ربات‌های گوگل ممکن است در پیدا کردن سایت شما دچار مشکل شده باشند

اگر به تازگی وب سایت خود را تاسیس کرده‌اید، ممکن است هنوز ایندکس آن به درستی انجام نشده است. در این شرایط بهتر است یک نقشه سایت موبایلی ایجاد کنید و گوگل را از وجود آن آگاه کنید. سایت مپ موبایلی را مانند نقشه سایت معمولی می‌توانید در ابزارهای وبمستر گوگل ثبت کنید.

  1. ممکن است ربات‌های گوگل به سایت شما دسترسی نداشته باشند

بعضی از سایت‌ها در نسخه موبایل ممکن است مشکل دسترسی داشته باشند که در نتیجه به دیده نشدن‌شان در نتایج جستجو می‌انجامد. برای رفع این مشکل مطمئن شوید که دسترسی به User-agentها اعم از ربات‌های گوگل داده شده است. همچنین در جریان باشید که گوگل ممکن است اطلاعات مربوط به User-agentها را در هر زمانی تغییر دهد. پس به جای نگرانی درباره مشابهت کامل اطلاعات ربات‌های گوگل با یوزر ایجنت‌های سایت، چک کنید که Header سایت Googlebot-mobile را داشته باشد.

  • چک کنید آیا گوگل می‌تواند آدرس‌های موبایل را شناسایی کند

یک بار که ربات‌های گوگل آدرس‌های سایت شما را کرول کند، دیگر چه در نسخه موبایل و چه در نسخه دسکتاپ، آنها را ایندکس کرده است. اگر آدرسی در سایت شما ایندکس نشد، علت می‌تواند چند چیز باشد. یکی ممکن است از DTD یا Doc Type Definition باشد. چک کنید آیا DTD آدرس‌های نسخه موبایل فرندلی سایت با فرمت‌هایی همچون XHTML موبایل یا Compact HTML همخوانی دارد یا خیر. اگر نسخه سازگار باشد، صفحه شما هم در نتایج جستجو دیده خواهد شد.

نکات کلیدی

نقشه سایت موبایل: یک سایت مپ XML شامل آدرس URL صفحات سایت برای حالت موبایل است. ثبت کردن URLهای محتوای وب موبایلی برای گوگل، آن را از وجود این صفحات آگاه می‌کند و این امکان را به ربات‌ها می‌دهد که کار کرول کردن آنها را انجام دهند.

User-agent: نرم افزار و سخت افزاری است که توسط کاربر، در زمانی که او می‌خواهد به یک وب سایت دسترسی پیدا کند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

XHTML Mobile: XHTML، یک زبان برنامه نویسی بازتعریف شده است که در واقع از HTML به XML الگوبرداری شده است تا برای استفاده موبایل‌ها توسعه یابد.

Compact HTML: زبان نشانه گذاری مشابه HTML. که وقتی مورد استفاده قرار می‌گیرد که صفحات سایت بخواهند در موبایل نمایش داده شوند.

راهنمایی دقیق کاربران موبایل

  • راه اندازی نسخه دسکتاپ و موبایل سایت

یکی از رایج ترین مشکلات برای وبمسترهایی که می‌خواهند ورژن‌های دسکتاپ و موبایل یک سایت را راه‌اندازی کنند این است که وقتی کاربری با استفاده از کامپیوتر به سایت متصل شود اما نسخه موبایل را ببیند یا کاربری با موبایل، نسخه دسکتاپ را ببیند چه باید کرد. در چنین شرایطی دو گزینه پیش روی شماست:

1. کاربران موبایلی را به نسخه درست ریدایرکت کنید

وقتی یک کاربر تحت موبایل یا کرولری (مانند ربات‌های موبایل گوگل) به نسخه دسکتاپ یک URL دسترسی پیدا می‌کنند، شما می‌تواند آنها را به نسخه صحیح نمایش موبایلی همان صفحه ریدایرکت کنید. با اینکار گوگل ارتباط بین دو نسخه این آدرس را شناسایی می‌کند و ورژن استاندارد را برای جستجوهای تحت دسکتاپ یا تحت موبایل نمایش خواهد داد.

در هنگام ریدایرکت کردن توجه داشته باشید که محتوای صفحه معادل آن در نسخه دسکتاپ / موبایل با URLای که کاربر در آن بوده، یکسان باشد. برای مثال اگر یک وب سایت فروشگاهی دارید که از موبایل، دسترسی به نسخه دسکتاپ آن هم ممکن است، مطمئن شوید که ریدایرکت به نسخه موبایلی همان محصولی انجام شود که کاربر در حال مشاهده نسخه دسکتاپ آن بوده است. همان URL با همان محصول، نه صفحه اول یا صفحه اصلی فروشگاه. در غیر این صورت تجربه کاربری بدی برای بازدیدکنندگان ایجاد خواهید کرد.

از طریق دیگر، وقتی دسترسی به URL نسخه موبایل از روی مرورگر دسکتاپ یا توسط کرولرهای وب وجود دارد، ضروری نیست که آنها را به نسخه دسکتاپ ریدایرکت کنید. می‌توانید یک لینک به نمایش موبایلی قرار دهید که اگر نمایش به هر دلیلی دچار مشکل شد، کاربر با زدن روی آن بتواند نسخه دسکتاپ را ببینید. مانند لینک‌هایی که همراه با ایمیل‌ها برای کاربران ارسال می‌شود. آیا در دیدن این ایمیل دچار مشکل شده‌اید؟ برای دیدن نسخه دسکتاپ آن اینجا کلیک کنید.

2. بر اساس User-agent تعویض محتوا را انجام دهید

بعضی از سایت‌ها برای نسخه موبایل و دسکتاپ از یک URL یکسان استفاده می‌کنند. اما فرمت آنها را با توجه به User-agent تغییر می‌دهند. به عبارت دیگر، کاربران موبایلی و کاربران دسکتاپ هر دو به یک URL مشابه دسترسی دارند؛ بدون هیچ ریدایرکتی. اما محتوا یا شکل ظاهری صفحه با توجه به User-agent تغییر می‌کند. در این شرایط، همان URL یکسان در نتایج جستجوی دسکتاپ و موبایل هم دیده می‌شود و کاربران دسکتاپ می‌توانند یک نسخه دسکتاپ از محتوا را ببینند در حالی که کاربران موبایلی، نسخه موبایلی محتوا را می‌بینند.

گرچه توجه داشته باشید که اگر در پیکربندی سایت دچار مشکل شوید، ممکن است سایت شما به مخفی‌کاری یا Cloaking متهم شود و از صفحه نتایج جستجوی گوگل پاک گردد. Cloaking به تلاش‌هایی اطلاق می‌شود که برای گرفتن رنکینگ بهتر در صفحه نتایج جستجوی گوگل انجام می‌شود. این تلاش‌ها که عمدتاً با دور زدن قوانین گوگل انجام می‌شوند، توسط الگوریتم‌های گوگل شناسایی شده و پنالتی می‌شوند. هدف ما از یادگیری بهینه‌سازی موتورهای جستجو انجام دادن کارها به روش درست آن است. پس به هیچ وجه نمی‌خواهیم چنین برداشتی از عملکرد ما بشود.

یک مثال برای شرایطی که ممکن است شما به صورت ناخواسته به مخفی‌کاری متهم شوید این است که سایت شما پیغامی به کاربر دسکتاپی نمایش دهد با این محتوا که لطفاً با موبایل وارد سایت شوید.  اما نسخه کامل موبایلی را به ربات‌های کرولر نمایش دهد. در این شرایط گوگل نسخه‌ای از محتوای سایت را می‌بیند که شما از دید کاربر مخفی کرده‌اید. حالا پیش فرض او این است که شما چیزی در سایت قرار داده‌اید که نمی‌خواهید کاربر ببیند. اما می‌خواهید ربات‌های گوگل آن را کرول کنند تا در دیده شدن شما در نتایج جستجوی گوگل تاثیر بگذارد.

بهینه‌سازی موتورهای جستجو

تبلیغات و آنالیز

سایت خود را به درستی تبلیغ کنید

  • درباره افزایش بک لینک‌ها با قصد افزایش اعتبار سایت

با اینکه بیشتر لینک‌هایی که به سایت شما داده می‌شوند به مرور کسب خواهند شد ( از طریق معرفی محتوای شما توسط کاربران یا ارجاع دادن به مقاله شما به عنوان منبع) اما گوگل می‌داند که شما می‌خواهید کاربران دیگر از زحمتی که شما برای محتوای خود کشیده‌اید، باخبر شوند. تبلیغ کردن محتواهای جدید می‌تواند به دیده شدن بیشتر محتوای سایت شما کمک کند. همچنین می‌تواند به افرادی که به دنبال محتوای تولید شده در سایت شما هستند، کمک کند تا موضوع مورد نظر خود را بیابند. اما زیاده‌روی کردن در این موضوع می‌تواند به ضرر شما تمام شود.

  • اطلاع رسانی‌ها را از طریق بلاگ انجام دهید تا در فضای آنلاین شناخته شوید

یک مطلب جدید بلاگ روی سایت شما منتشر می‌شود و بهترین راه این است که به بازدیدکنندگان اطلاع بدهید که مطلبی تازه در انتظار آنهاست. به علاوه وبمسترهای دیگری که سایت شما را دنبال می‌کنند یا RSS feed را پیگیری می‌کنند، باید از این اتفاق خبردار شوند. اینکه به صورت آفلاین هم کاربران را مطلع کنید که یک پست جدید روی سایت منتشر شده است می‌تواند تا حد زیادی موثر باشد. مثلاً آدرس سایت خود را روی بروشورهای چاپ شده یا کارت ویزیت قرار دهید. مثلاً کسب و کارهای کوچک و محلی می‌توانند از این روش بسیار سود ببرند. اما برای وب سایت‌های بزرگ با رقبای آنلاین، اطلاع رسانی آنلاین اولویت اول است.

باید و نبایدهای بخش نهم

  • با شبکه‌های اجتماعی آشنا باشید

سایت‌هایی که حول محور فعالیت‌های کاربران و به اشتراک‌گذاری آنها ساخته می‌شود، احتمالاً افراد بسیاری با علاقه‌مندی‌های مشترک را می‌تواند در یک جا جمع کند. شما می‌توانید حتی کوچک‌ترین اتفاقات برند خود را در شبکه‌های اجتماعی با مخاطبین خود به اشتراک بگذارید. می‌توانید در کنار فعالیت در سایت خود، از شبکه‌های اجتماعی برای دیده شدن بیشتر کمک بگیرید.

  • در جوامع مرتبط با موضوع سایت خود حضور پررنگی داشته باشید

در فضای اینترنت انجمن‌ها و گروه‌های زیادی وجود دارند که در حوزه مربوط به سایت شما گفتگو و بحث می‌کنند. اگر می‌خواهید شانس‌های جدیدی برای دیده شدن داشته باشید، حضور در این فضاها را از دست ندهید. ارتباط برقرار کردن با افرادی که هم سوی موضوع کاری شما هستند می‌تواند بیش از آن چیزی که فکر می‌کنید به نفع‌تان باشد. موضوعات داغ و به روز در جامعه موضوعی سایت شما می‌تواند ایده‌های بسیاری برای تولید محتوا به شما بدهد یا در ساخت ارتباطات خوب به شما کمک کند. البته دقت کنید که لینک اسپم در این فضاها قرار ندهید و همینطور به هدف بالا بردن رنکینگ سایت، لینک‌های واسطه نگذارید.

از ابزارهای رایگان وبمستر بهره ببرید

  • با سرچ کنسول کاری کنید که ربات‌های گوگل، کرول کردن را بهتر انجام دهند

بیشتر موتورهای جستجو و خصوصاً گوگل، ابزارهای رایگان برای وبمسترها در نظر گرفته است. سرچ کنسول می‌تواند به وبمسترها کمک کند که ارتباط گوگل با سایت را به درستی کنترل کرده و اطلاعات مفیدی از آن به دست بیاورند. البته این ابزار برای گرفتن راهکارهای اصلاحی برای مشکلات به کار نمی‌آید. اما می‌تواند در شناسایی این مشکلات به شما کمک کند. در نتیجه استفاده از این ابزار می‌توانید عملکردی مناسب در اینترنت داشته باشید. از جمله کارهایی که با سرچ کنسول می‌توان انجام داد عبارت است از:

  • ببینید کدام بخش‌های سایت در کرول شدن مشکل دارند
  • فایل سایت مپ XML را ثبت کنید
  • فایل‌های txt را تولید و آنالیز کنید
  • URLهایی که قبلاً توسط ربات‌های گوگل کرول شده‌اند را حذف کنید
  • دامنه ای که ترجیح می‌دهید به عنوان دامنه اصلی در نظر گرفته شود را مشخص کنید
  • مشکلاتی که با تگ‌های متا عنوان و توضیحات دارید را مشخص کنید
  • بیشترین مواردی که جستجو شده‌اند تا سایت شما دیده شود را پیدا کنید
  • متوجه شوید ربات‌های گوگل صفحات سایت شما را چگونه می‌بینند
  • لینک‌هایی از سایت‌تان که به صورت ناخواسته توسط گوگل در صفحه نتایج جستجو نشان داده می‌شوند را حذف کنید
  • اخطارهای نقض قوانین کیفیت محتوا را دریافت کنید و درخواست بازبینی نمایید

یاهو، مایکروسافت و بسیاری از سرویس‌دهندگان دیگر نیز، ابزارهای رایگانی برای وبمسترها ارائه می‌کنند که می‌توانید درباره آنها در اینترنت جستجو نمایید.

  • آنالیزهای رده بالا با گوگل آنالیتیکس و بهینه‌ساز سایت ممکن است

یکی از مواردی که در بهینه‌سازی موتورهای جستجو باید به آن توجه داشته باشید، آنالیز و استفاده از داده‌هاست. اگر می‌خواهید روند کرول شدن و ایندکس شدن سایت خود را بهبود ببخشید، باید از ترافیکی که به سمت سایت شما سرازیر می‌شود هم باخبر باشید. برنامه‌های آنالیز سایت مانند گوگل آنالیتیکس منابع ارزشمندی هستند که این امکان را به شما می‌دهند. از جمله اطلاعاتی که توسط این ابزار به شما داده می‌شود، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • کاربران چگونه به سایت شما دسترسی پیدا می‌کنند و زمانی که در آن مشغول به فعالیت هستند، چه رفتاری دارند.
  • پرطرفدارترین محتوای روی سایت شما چیست
  • میزان تاثیری که بهینه‌سازی موتورهای جستجو روی سایت شما گذاشته است چقدر است. برای مثال اگر تگ‌های متا دیسکریپشن یا عنوان را تغییر داده‌اید، چقدر ترافیک ورودی سایت افزایش پیدا کرده است؟

کلام آخر

برای کاربران حرفه‌ای، اطلاعاتی که یک سرویس آنالیز در اختیار شما قرار می‌دهند، با داده‌هایی که از فایل‌های لاگ سرور دریافت می‌کنید، می‌تواند اطلاعات ارزشمند و مهمی درباره اینکه کاربران چگونه با سایت شما رفتار می‌کنند، به شما بدهد. حتی ممکن است لیستی از کلمه کلیدی‌های جدیدی را پیدا کنید که کاربران جستجو کرده‌اند و به صورت تصادفی به سایت شما رسیده‌اند. حالا با تولید محتوای باکیفیت برای این دسته از درخواست‌های کاربران، می‌توانید ترافیک بیشتری را به سمت خود جذب کنید.

نکته آخر اینکه گوگل ابزار دیگری به نام Google Website Optimizer دارد که به شما این امکان را می‌دهد که آزمایشاتی را انجام دهید تا بفهمید چه تغییراتی روی سایت می‌تواند به بهترین شکل نرخ تبدیل کاربران را بالاتر ببرد. این ابزار در کنار ابزارهای سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس می‌توانند هر آن چیزی باشند که شما به عنوان یک وبمستر به آن نیاز دارید. اگر به هرکدام از این موضوعات علاقه مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم دوره آموزشی جامع سئو را بگذرانید تا کار با این ابزارها را یاد بگیرید. سپاس از همراهی شما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *