در این مطلب از مجله سئووب، به تفصیل به موضوع بازاریابی ویدیویی می‌پردازیم و سرفصل‌های زیر را بررسی می‌کنیم:

  1. بازاریابی ویدیویی چیست؟
  2. شروع کار با ویدیو
  3. چگونه یک استراتژی بازاریابی ویدیویی تدوین کنیم؟
  4. انواع ویدیوهایی که می‌توانیم برای مارکتینگ بسازیم
  5. چه زمانی و کجا ویدیوهای خود را به اشتراک بگذارید
  6. با سئو ویدیو آشنا شوید
  7. چگونه میزان موفقیت ویدیوها را اندازه بگیریم
  8. ارتباط بین ویدیو و مارکتینگ

بازاریابی ویدیویی چیست؟

ویدیو مارکتینگ یک نوع بازاریابی استراتژیک است که شامل تولید و به اشتراک‌گذاری محتواهای ویدیویی است که به هدف جذب، حفظ و تبدیل بازدیدکنندگان مشخص به مشتریان بالقوه انجام می‌شود.

بسیاری از مارکترها می‌داند که باید از ویدیوها به صورت استراتژیک استفاده کنند. اما اتفاقی که می‌افتد این است که صرفاً ویدیویی تولید می‌کنند که کاری انجام داده باشند. در حالی که ویدیو مارکتینگ یعنی استفاده خلاقانه و صحیح از ویدیو برای دستیابی به اهداف کسب و کار شما.

تعداد بازدید یک ویدیو به تنهایی نمی‌تواند تعریف کنندۀ بازاریابی ویدیویی باشد. به همین خاطر است که باید روی چیزی که از نظر مارکتینگی سعی دارید به آن برسید تمرکز کنید. یعنی روی پیامی که می‌خواهید بدهید نه اینکه صرفاً حول محور یک ویدیو، یک استراتژی تدوین کنید. ویدیو رسانه است، نه پیام. اگر احساس می‌کنید که تلاش‌های شما برای بازاریابی ویدیویی به نتیجه نمی‌رسد، ممکن است به این خاطر باشد که ویدیوها را به چشم اهداف پایانی می‌بینید. در حالی که اینطور نیست.

شکی نیست که قرار دادن ویدیو در سایت می‌تواند فواید زیادی داشته باشد. با ویدیوهای embedded شده در صفحات سایت، می‌توانید میزان دیده شدن در صفحه نتایج جستجو را بالاتر ببرید و بازدیدکنندگان را تشویق کنید که زمان بیشتری را در سایت شما بگذرانند. اما همه ماجرا به تعداد بازدید و نتایج جستجو ختم نمی‌شود. استفاده صحیح از ویدیوها در سایت می‌تواند به ایجاد یک ارتباط انسانی با مخاطبین و به دست آوردن اعتماد آنها بیانجامد. چگونه؟

ویژگی داستان‌سرایی در ویدیوها می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا با مخاطبین خود به روشی معنادار و درست، ارتباط برقرار کنند. به همین دلیل هم بسیاری از کسب و کار از این تاکتیک بهره می‌برند. وقتی لازم است که کسب و کار شما در ذهن مخاطب بماند و در بین رقبای خود متمایز باشد، بازاریابی ویدیویی می‌تواند نقطه تمایز خوبی باشد.

شروع کار با ویدیو

حالا که اهمیت تولید محتوای ویدیویی را می‌دانید، برویم به سراغ شروع کار. فکر کردن به این که چطور باید یک ویدیو خوب بسازید ممکن است در اول کار کمی شما را نگران کند. اما باور کنید یا نه، شما همین امروز می‌توانید یک ویدیو خوب بسازید! چگونه؟ با همین ابزارهایی که در اختیار دارید. یک موبایل و یک لپ‌تاپ هم کفایت می‌کند. اگر اعتماد به نفس کافی برای ظاهر شدن جلوی دوربین را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم کمی وقت بگذارید و ویدیوهای مشابه را ببینید. با اینکار، کم کم چم و خم همه چیز دست‌تان می‌آید. ما هم در ادامه به چند موردی که نیاز دارید تا یک ویدیوی خوب ضبط کنید، اشاره می‌کنیم.

برنامه ریزی

اول از همه بک‌گراند یا پس زمینه ویدیو را انتخاب کنید. اگر بتوانید از همان اول یک بخش مناسب از فضای خود را برای ضبط کردن ویدیو پیدا کنید، وقت زیادی را صرفه‌جویی خواهید کرد. چون ادیت کردن ویدیو و یا حذف کردن آبجکت‌های ناخواسته از فیلم کار بسیار سخت‌تری است. همچنین یک خط داستان مشخص کنید که طبق آن فیلم ضبط شود. مثلاً اگر قصد معرفی محصول خود را دارید، جملات یا نکاتی که قرار است  در ویدیو بگویید را یادداشت کنید تا با اعتماد به نفس و بدون بهم ریختن تمرکز، آنها را بیان کنید.

شما می‌توانید فیلمبرداری ویدیو خود را در هر اتاق یا فضایی انجام دهید. نیازی به یک استودیوی حرفه‌ای نیست. در واقع استفاده کردن از فضاهای معمولی مانند مبل، کتابخانه اتاق یا بخشی از کارگاه می‌تواند احساس خوبی را به مخاطب منتقل کند. اما بهتر است قبل از شروع فیلمبرداری، کمی وقت بگذارید و تمام المان‌های مزاحم در بک‌گراند را بردارید. یا شاید چند شی زینتی و متناسب با موضوع ویدیو، در صحنه قرار دهید.

دوربین

اگر تولید کننده یا مارکتر ویدیو باشید، می‌دانید که ساختن یک فیلم توسط خودتان چقدر می‌تواند سخت باشد. ممکن است از خودتان بپرسید که دوربین را کجا قرار دهم؟ چگونه مطمئن شوم که تصویر در حالت فوکوس باقی می‌ماند؟ چگونه تصویرم ثابت و بی‌روح به نظر نرسد؟ تمام این سوالات که به نظر درست هم می‌آیند، می‌توانند شما را از ساختن محتوای ویدیویی منصرف کنند! اگر ایده‌ای دارید، دست از سوال پرسیدن و نه آوردن بردارید و فقط کار را شروع کنید. نتیجه کم کم بهتر خواهد شد.

برای آن دسته از افرادی که می‌خواهند ساخت ویدیو را برای مدت زمان طولانی‌تر و برای مقاصد حرفه‌ای‌تر دنبال کنند، هم پیشنهاداتی داریم. اگر می‌توانید برای شروع کار، یک دوربین DSLR معمولی، یک لنز واید 24 میلی‌متری، یک پایه دوربین، یک میکروفون مناسب ضبط ویدیو، یک دستگاه ضبط کننده صدا، یک مانیتور اکسترنال و یک منبع نوری. که تمام اینها می‌توانند با کمترین بودجه هم تهیه شوند.

اگر بتوانید دوربینی تهیه کنید که به صورت پیشفرض Face Detection داشته باشد، کار شما بسیار راحت‌تر خواهد بود. چون با این ویژگی در صورت حرکت کردن و تکان خوردن صورت شما، تصویر از فوکوس خارج نمی‌شود. گزینه‌های خوب برای خرید که این ویژگی را دارند، canon 5d mark iv و canon 6d mark ii هستند. البته نیازی نیست حتماً از این مدل‌ها استفاده کنید. دوربین موبایل هم می‌تواند برای شروع خوب باشد.

صدا

صدای بد در ویدیو می‌تواند حتی بهترین تصاویر ضبط شده را هم خراب کند. پس برای ایجاد بهترین تجربه برای کاربرانی که قرار است ویدیوی شما را ببینند، مطمئن شوید که یک میکروفون خوب تهیه کرده‌اید. دقیقاً مثل مقاله‌ای که پر از غلط املایی است، شنیده شدن نویز بک گراند یا خش‌دار بودن صدا می‌تواند نشان دهنده غیرحرفه‌ای بودن شما باشد و حواس مخاطب را از پیامی که به او می‌دهید، پرت کند.

بیشتر دوربین‌های فیلمبرداری، میکروفون هم دارند اما پیشنهاد می‌کنیم از این میکروفون‌ها استفاده نکنید. چون که بهترین حالت برای ضبط صدا این است که میکروفون را نزدیک سوژه قرار دهید. وقتی قرار باشد با میکروفون دوربین صدا را ضبط کنید یعنی شما به عنوان سوژه حداقل یک متری با دوربین فاصله دارید و صدای محیط، صدای هوا و نویز هم در کنار صدای شما ضبط می‌شود که می‌تواند نتیجه نهایی را خراب کند. برای حل این مشکل باید از یک میکروفون اکسترنال استفاده کنید.

نور

اگر اصول اولیه نورپردازی را رعایت کنید، با همین امکانات ساده‌ای که دارید می‌توانید نتایج بسیار خوبی در ویدیو خود ببینید. خصوصاً کسب و کارهای کوچک که نمی‌خواهند هزینه زیادی برای تهیه امکانات فیلمبرداری بکنند، این تکنیک‌ها می‌تواند کارساز باشد. شما می‌توانید با چند لامپ ال ای دی کم مصرف، یک پایه بلند دوربین که می‌تواند به عنوان سه پایه لامپ مورد استفاده قرار گیرد و یک پرده حمام، نورپردازی خلاقانه اما کم هزینه‌ای انجام دهید.

برای شروع لامپ‌های خود را روی سه پایه سوار کنید. سپس پرده پلاستیکی نازک را به اندازه دهانه پروژکتور، به صورت مربعی برش بزنید. حالا می‌توانید با چند گیره یا چسب این پرده را روی لامپ بچسبانید. با اینکار یک نور نرم و مناسب برای آغاز فیلمبرداری خواهید داشت. اگر پایه دوربینی که تهیه کرده‌اید، خاصیت تغییر ارتفاع داشته باشد، می‌توانید از این پروژکتور نیمه حرفه‌ای پرتابل، برای موقعیت‌های مختلف استفاده نمایید.

ادیت یا ویرایش کردن

حالا که ویدیوی خود را تهیه کرده‌اید به سراغ بخش ادیت یا تدوین می‌رویم. به احتمال زیاد شما برداشت‌های مختلفی از صحنه‌های فیلم خود گرفته‌اید. اولین کار این است که قسمت‌های مورد نظر خود را جدا کنید تا در تدوین از آنها استفاده نمایید. برای ویرایش فیلم خود می‌توانید از هر نرم افزاری استفاده کنید، اما پیشنهاد ما نرم افزار ادوبی پریمیر است. در ادامه تکنیک‌هایی برای ادیت فیلم در این نرم افزار قدرتمند ادوبی را آموزش می‌دهیم.

10 تکنیک ساده برای ادیت فیلم

1.     L-cuts

این تکنیک در واقع شنیدن صدا قبل از دیدن ویدیو است. و هدف از این تکنیک این است که هرگونه ناهماهنگی را از بین ببریم تا ویدیو آماده رفتن به مرحله بعدی شود. مثلاً اگر تصویری از خود گرفته‌اید که در حال توضیح دادن موردی هستید، به جای اینکه بیننده از همان ابتدای شروع صحبت شما، تصویر شما را هم ببیند، می‌توانید شنیده شدن صدای خود را کمی زودتر برای او ایجاد کنید. چگونه؟ توضیح می‌دهیم.

فرض کنید یک عنوان قبل از پخش تصویر شما وجود دارد. حالا شما می‌توانید در پریمیر، در لاینی که ویدیوی شما قرار گرفته است، آن قسمت را درگ کنید و به زیر تایتل بکشید. برای انجام این کار باید با مفهوم لایه‌ها در پریمیر آشنا باشید. اگر با فتوشاپ کار کرده‌اید، احتمالاً می‌توانید با کمی سر و کله زدن، ساختار پریمیر را هم متوجه شوید.

2.     برش فضاهای مرده

هر ویدیویی که به صورت خام ضبط می‌شود حتماً در بخش‌هایی سکوت یا فضاهای خالی دارد که می‌توانید در ادیت نهایی حذف کنید. کاری که باید در پریمیر انجام دهید این است که سر فریم شروع فضای مرده، یک برش بزنید و در انتهای آن بخش هم برش را ایجاد کنید. حالا تکه ساخته شده در این میان را با دکمه delete حذف نمایید.

3.     پایدار کردن

Stabilize کردن در اکثر نرم افزارهای تدوین به یک صورت انجام می‌گیرد. از این تکنیک می‌توانید برای روان‌تر کردن ویدیو استفاده کنید تا مخاطب متوجه مشکلی در حرکت‌های فیلم نشود. خصوصاً اگر با دوربین بدون پایه فیلمبرداری کنید، تقریباً همیشه اندک لرزشی در ویدیوی خود خواهید داشت. در پریمیر یک افکتی داریم به نام warp stabilizer که گزینه‌های زیادی دارد اما برای کار ما، بررسی چند نکته کافیست.

آن قسمت از فیلم که مشکل تکان‌های در اثر حرکت دوربین را دارد را برش بزنید. سپس این افکت را در بخش effects جستجو کرده و روی آن تکه فیلم در تایم لاین، درگ اند دراپ کنید. حالا در قسمت تنظیمات سمت چپ، می‌توانید گزینه‌هایی مانند smoothness، method یا scale of the clip را تغییر دهید که می‌تواند به برطرف کردن مشکل شما کمک کنند. البته در اکثر اوقات استفاده از همان تنظیمات پیشفرض برای رفع مشکل کافی است.

4.     کار خود را نقد کنید

به عنوان یک ادیتور شما آخرین کسی هستید که روی تولید این ویدیو تاثیر می‌گذارید. پس مهم است که شما به خوبی فیلم را بررسی کرده و اگر نیاز است حتی قسمت‌هایی از آن را حذف کنید. فراموش نکنید بسیاری از ویدیوها هستند که کوتاه بودن زمان نهایی آنها برای کاربر اهمیت زیادی دارد. پس برای حذف کردن بخش‌های اضافه و توضیحاتی که بود و نبودشان فرقی نمی‌کند، شک نکنید.

5.     فریم بندی

وقتی برای تهیه یک فیلم، شات‌های مختلفی می‌گیرید و صحنه مدام تغییر می‌کند، بهتر است فریم‌بندی ویدیو ثابت بماند. یعنی تصویر نچرخد یا اگر شی صافی مانند لپ‌تاپ در تصویر است، هم راستا با لبه‌های فریم باشد. اگر به هر دلیلی نیاز داشتید که ویدیو را کمی بزرگ کنید یا بچرخانید می‌توانید با تغییر ویژگی‌ها در پنل افکت، این کار را انجام دهید.

6.     کار با کی فریم‌ها

Keyframe چیست؟ این مفهوم در دنیای انیمیشن و فیلم سازی به نقاطی گفته می‌شود که برای ایجاد یک ترنزیشن یا تغییر خاص استفاده خواهند شد. برای مثال شما یک کی‌فریم در ثانیه 1 ایجاد می‌کنید که در آن ثانیه یک دایره در سمت چپ صفحه وجود دارد و در ثانیه 2 کی‌ فریم دیگری می‌سازید که در آن ثانیه، آن دایره به سمت راست می‌آید. نتیجه این حرکات، یک انیمیشن نرم از حرکت دایره از سمت چپ به راست در یک ثانیه است.

این ویژگی چگونه در تدوین به کارمان می‌آید؟ گاهی پیش می‌آید که دو ویدیو از دو نفر داریم که قرار است رفت و برگشتی تصویر آنها را ببینیم. در این شرایط به جای اینکه چند ثانیه تصویر نفر دوم را به صورت کامل ببینیم و بعد دوباره به تصویر اصلی برگردیم، می‌توانیم یک ترنزیشن نرم بسازیم که در آن تصویر نفر دوم برای چند ثانیه کنار نفر اول قرار می‌گیرد و دوباره خارج می‌شود. برای ساختن چنین افکتی باید کار با کی‌فریم‌ها را بلد باشید و از افکت crop در پریمیر استفاده کنید.

7.     زمان بندی ویدیو

گاهی پیش می‌آید که شما ویدیویی تهیه کرده‌اید که در تدوین می‌بینید می‌توانست زمان بیشتری به خود اختصاص دهد. یا مثلاً صدای نریتور بیشتر از مدت زمان ویدیو است و حالا باید کمی زمان ویدیو را بیشتر کنید. در پریمیر برای اینکار می‌توانید لایه مربوط به ویدیو را از قسمت انتهایی بگیرید و بکشید تا طول آن بیشتر شود. با این تکنیک می‌توانید ضرب‌آهنگ فیلم را یکسان نگه دارید.

8.     B-roll اضافی

اگر از یک صحنه چند برداشت دارید و همه را هم در ویدیو قرار داده‌اید، حالا فرصت خوبی است که صحنه‌های اضافی را پاک کنید. به این نوع فوتیج‌ها که برای توضیح بیشتر و محتوای جایگزین تهیه می‌شوند، B-roll می‌گوییم. برای مثال اگر از انجام دادن یک تکنیکی در کامپیوتر فیلم گرفته‌اید و از هر کاری دو سه نمونه انجام داده‌اید تا اگر اولی خوب نبود دومی واضح باشد، اینجا باید موارد اضافه را حذف کنید و به جای آن مدت زمان تمرکز روی یک کار را افزایش دهید.

9.     روی ضرب برش زدن

وقتی روی ویدیو خود موزیک داشته باشید یا مدام تصویر تغییر کند، یک ضرب‌آهنگی ایجاد می‌شود که می‌تواند احساس خوبی در مخاطب ایجاد کند. خصوصاً در قسمت پایانی فیلم که قرار است موزیک، تصویر و صدای گوینده در یک ترکیب مناسب قطع شوند و ویدیو به پایان برسد. اگر آهنگی که انتخاب کرده‌اید در پایان فیلم به بخش انتهای خود نرسیده است، می‌توانید قسمتی از وسط آن را برش بزنید تا طول آهنگ کم شده و نت‌های پایانی با آخر نمایش فیلم هماهنگ در بیایند. برای رسیدن به نتیجه مطلوب ممکن است نیاز باشد کمی دقیق‌تر ادیت کنید. برای اینکار زوم کرده و فریم به فریم کار کنید.

10.   تنظیم صدا

آخرین تنظیمات مربوط به صدا می‌شود. هدف این مرحله این است که مطمئن شوید صدای این ویدیو در همه جا به درستی شنیده می‌شود. روی گوشی، در هدفون، از لپ تاپ، از اسپیکر و هر پلتفرم دیگری که فکر می‌کنید قرار است این ویدیو را پخش کند. به عنوان مهمترین نکات، سطح صداهای مختلف را حتماً بررسی کنید. مثلاً سطح صدای موزیک، گوینده و افکت‌های صوتی را. جوری نباشد که در یک بخش از فیلم صدای گوینده بیش از اندازه کم شود و بعد موزیک را با صدای زیادی بشنویم. یا یک افکت صوتی با حالت آزاردهنده‌ای در هدفون به گوش برسد.

چگونه یک استراتژی بازاریابی ویدیویی تدوین کنیم؟

ویدیو مانند یک چرخ دنده می‌ماند که باید کار کند تا استراتژی مارکتینگ شما هم به کار خودش ادامه دهد. تمام این فرایندها برای این است که پیام شما به مخاطب‌تان برسد. برای اینکه یک ویدیو موثر بسازید، باید یک استراتژی عالی پشت آن داشته باشید.

قبل از اینکه تولید ویدیوی خود را شروع کنید، مهم است که با مفهوم مارکتینگ فیونل یا قیف بازاریابی آشنا شوید. با این تکنیک شما می‌توانید هدف اصلی خود برای شروع را مشخص نمایید. قیف بازاریابی همچنین به شما کمک می‌کند که محتوای خود را متمرکز نگه دارید و موفقیت ویدیوی خود را بسیار راحت‌تر اندازه‌گیری کنید. در واقع بهتر است روی 4 بخش مختلف از مارکتینگ فیونل تمرکز داشته باشید: آگاهی یا awareness، ملاحظه یا consideration، تصمیم گیری یا decision و نگهداری یا retention.

درک درست از قیف مارکتینگ و اینکه چطور می‌خواهید از ویدیو برای بهبود تجربه کاربری استفاده کنید، می‌تواند به شما کمک کند که اهداف واقعی‌تری در هر مرحله انتخاب نمایید. حالا که متوجه شدید ویدیو قرار است کجای قیف بازاریابی شما باشد، زمان آن رسیده که بعضی از اهداف‌تان را مشخص کنید. معیارهای رقابتی و اهداف ممکن است کمی گیج‌کننده به نظر برسند پس پیشنهاد می‌کنید که اهداف هوشمندانه یا SMART در نظر بگیرید. در واقع این لغت در انگلیسی از مخفف چند ویژگی به وجود آمده: مشخص یا Specific، قابل اندازه گیری یا Measurable، قابل دستیابی یا Achievable، مرتبط یا relevant و وابسته به زمان یا time-related.

نمونه مثال برای اهداف بازاریابی ویدیویی

افزایش حجم بازدید. هدف خوبی نیست.

افزایش نرخ تبدیل صفحات لندینگ کمپین PPC به اندازه حداقل 10 درصد در 6 هفته کار روی ویدیو. این هدف به نظر خوب می‌رسد!

به محض اینکه اهداف ویدیو خود را مشخص کردید حالا متمرکزتر شدن روی اینکه چه نوع محتوایی می‌خواهید باید کار راحت‌تری باشد. ایده آل این است که استراتژی ویدیو خود را ساختاربندی کرده باشید تا بتوانید آن کارهای خلاقانه‌ای که کمی دشوار بنظر می‌رسد را هم انجام دهید. البته فضای نسبتاً زیادی هم برای تست و آنالیز در نظر بگیرید که بتوانید جنبه‌های مختلف استراتژی‌ای که مناسب کسب و کار شما باشد را بررسی کنید و تاکتیک‌های نامناسب را کنار بزنید.

انواع ویدیوهایی که می‌توانیم برای مارکتینگ بسازیم

وقتی اهداف بازاریابی ویدیویی را مشخص کردید و استراتژی خود را چیدید، وقت تمرکز روی محتوای ویدیو می‌رسد. ممکن است در ابتدای کار هیجان ساخت یک ایده خوب و تاثیرگذار باعث شود هیچ ایده‌ای به ذهن‌تان نرسد! اگر بخواهید از همان ابتدا همه چیز را درست و به بهترین شکل انجام دهید، استرس و اضطراب اجازه نمی‌دهد یک محتوای تازه، منجسم و عالی ایجاد کنید. اگر به دنبال ایده ساخت فیلم هستید، می‌توانید قبل از شروع ویدیوهای کسب و کارهای موفق در این حوزه را ببینید تا ذهن‌تان باز شود.

ما در مقاله 15 مورد از انواع محتوای ویدیویی که می‌تواند کسب و کارتان را ارتقا دهد، معرفی انواع این ویدیوهای پرداخته‌ایم. اما در این مطلب هم به صورت خلاصه به آنها اشاره خواهیم کرد.

ویدیوهای آموزشی

اگر تا به حال تجربه ساخت هیچ ویدیویی را نداشته‌اید، پیشنهاد می‌کنیم که با ساخت یک ویدیوی معرفی محصول کار خود را آغاز کنید. بسیار پیش می‌آید که کاربری وارد وب سایت یک کسب و کار می‌شود و با خود فکر می‌کند که کار این تیم چیست؟ چه محصول یا خدمتی به من ارائه می‌کند؟ این جاست که او بدون هیچ تجربه خوبی سایت را ترک کرده و یک فرصت خوب از چنگ شما در می‌آید. به همین خاطر است که باید به عنوان اولین قدم تولید یک ویدیوی معرفی محصول یا خدمتی که کسب و کارتان ارائه می‌کند را در لیست کارهای خود قرار دهید.

ویدیو نظرات دیگران درباره شما

Testimonial vidoes در واقع فیلم‌هایی هستند که کاربران یا همکاران شما تولید کرده‌اند تا از رضایت خود از خدمات یا محصولات شما بگویند. اگر جزو کسب و کارهایی هستید که کمی برای جمع آوری این نظرات از مشتریان خود خجالتی به نظر می‌آیند، وقت آن رسیده که طور دیگری فکر کنید. حتی یک دو مورد نظر موثر از سمت مشتریان بزرگ و قابل اعتماد می‌تواند کسب و کار شما را چندین و چند مرحله جلو بیندازد. با مصاحبه گرفتن از چند مشتری ثابت و قدیمی خود شروع کنید. اجازه دهید از شما و خدمات‌تان تعریف کنند و سعی در سانسور یا جهت‌دهی آنها نداشته باشید. نتیجه شگفت‌زده‌تان خواهد کرد.

ویدیو داستان کسب و کار

اگر کسب و کار کوچکی هستید که داستان و قصه خوبی برای بازگو کردن دارید، ساخت این نوع ویدیوها می‌تواند جایگاه مناسبی در بازاریابی ویدیویی برندتان داشته باشد. اینکه چطور کسب و کارتان پا گرفت. چه انگیزه‌هایی برای شروع این کار داشتید. با نشان دادن چهره دوستانه هم تیمی‌های خود می‌تواند به مخاطب احساس نزدیکی را القا کنید. فراموش نکنید که آدم‌ها دوست دارند محصولاتی را بخرند که با برندشان احساس نزدیکی می‌کنند. اغلب مشتریان بیش از اینکه با منطق‌شان تصمیم بگیرند، با احساساتشان خرید می‌کنند.

به همین خاطر است که روانشناسی مشتریان اهمیت زیادی دارد. ساخت اولین ویدیو ممکن است کمی دلهره‌آور باشد. اما وقتی بدانید دقیقاً چه نوع ویدیویی می‌خواهید بسازید، کجا قرار است پخش شود و با چه فرمتی می‌خواهد به نمایش درآید، کمتر احساس سرگشتی در یک اتاق بزرگ و تاریک را خواهید داشت!

چه زمانی و کجا ویدیوهای خود را به اشتراک بگذارید

تا اینجا متوجه شدید که چه نوع ویدیویی می‌خواهید بسازید. اما مرحله بعدی چیست؟ اینکه مردم کجا محتوای تولیدی شما را ببینند. برای اینکه بتوانید نتایجی که قرار است به دست بیاید را اندازه بگیرید، مخاطبین شما باید بدانند که ویدیو شما در چه پلتفرم‌هایی منتشر می‌شود. با ساختن یک پلن مناسب می‌توانید مطمئن شوید که تعداد خوبی بازدید و نرخ تبدیل از سمت هر محتوای ویدیویی که تولید می‌کنید، برای شما آورده می‌شود. کانال‌های ارتباطی زیر می‌توانند هم برای کسب و کارهای کوچک و هم شرکت‌های بزرگ، به کار بیایند:

شبکه‌های اجتماعی

آیا کسب و کار کوچک شما هم باید از انتشار ویدیو در شبکه‌های اجتماعی استفاده کند؟ فرقی نمی‌کند چقدر در بازاریابی ویدیویی یا تولید ویدیو تجربه داشته باشید، جواب این سوال همیشه مثبت است. استفاده از ویدیو برای تبلیغ محصول یا خدمات در شبکه‌های اجتماعی یک راه بسیار خوب برای دیده شدن برند شماست.

ایمیل

 

ایمیل هنوز هم یکی از موثرترین روش‌های برقراری ارتباط با مخاطبین است. اضافه کردن ویدیو به ایمیلی که برای اعضای خبرنامه خود ارسال می‌کنید، می‌تواند نرخ کلیک ایمیل و باز شدن آن را افزایش دهید. همچنین می‌تواند درگیری عمیق‌تری با محتوای شما ایجاد کند.

وب سایت

وب سایت شما بهترین جا برای نشان دادن ویدیوهایی است که تولید می‌کنید. به علاوه تمام ترافیکی که از سمت پلتفرم‌های دیگر مانند فیسبوک یا یوتیوب می‌گیرید، بازاریابی ویدیویی با محوریت سایت می‌تواند در برندسازی و گرفتن ترافیک کمک کند. از ویدیوهای دمو گرفته تا ویدیوهای نظرات کاربران، تمام راه‌هایی که می‌توان برای اضافه کردن ویدیو در سایت استفاده کرد را در نظر بگیرید و مطمئن شوید که در محتوای ویدیویی خود، برندآگاهی کسب و کارتان را بیشتر کنید.

توزیع یا پخش ویدیو، آخرین مرحله در فرآیند بازاریابی ویدیویی است. اینکه مطمئن شوید افراد محتواهای شما را می‌بینند یکی از اجزای مهم یک بازاریابی موثر است. آزمایش و آنالیز عملکرد ویدیوهای منتشر شده از سمت شما در پلتفرم‌های مختلف می‌تواند درک بهتری از انواع محتواهایی که برای کسب و کار شما مناسب است ایجاد کند.

با سئو ویدیو آشنا شوید

وقتی صحبت از استفاده از ویدیو روی وب سایت می‌شود، پلتفرم‌های مختلف، اهداف‌های مختلفی را برآورده می‌کند. وقتی ویدیوهای خود را در پلتفرم‌هایی همچون یوتیوب آپلود می‌کنید، تمام قدرت سئویی که می‌توانست ترافیکی برای سایت شما به همراه داشته باشد را دو دستی تقدیم این سایت می‌کنید. بسته به اهدافی که قبل از تولید ویدیو در نظر گرفته بودید، قرار دادن محتوای ویدیویی روی یوتیوب می‌تواند تاثیر منفی در نتایج دلخواه شما هم داشته باشد.

بهینه‌سازی موتورهای جستجو یا سئو یکی از بخش‌های مهم در بازاریابی محتوایی است که درباره ویدیو هم صدق می‌کند. شما می‌توانید با توجه به نکاتی در دوره جامع سئو مطرح می‌شود، ویدیوهای منتشر شده در سایت را بهینه کنید تا بهترین نتیجه را از انتشار ویدیو روی ‌هاست خودتان بگیرید. سئو ویدیو یک بخش بزرگتر از استراتژی موتورهای جستجو است. پس لزوماً دیده شدن ویدیو شما در صفحه نتایج به معنی امتیاز مثبت برای سئو سایت نیست. مطمئن شوید قبل از شروع از تمام ریزه‌کاری‌های این موضوع باخبر باشید.

چگونه میزان موفقیت ویدیوها را اندازه بگیریم

وقتی ویدیوها در اینترنت منتشر و بازدیدها کم کم به سمت آن سرازیر شدند، وقت آن می‌رسد که نتایج را اندازه‌گیری و در نهایت آنالیز کنید. اگر از شکست‌ها و موفقیت‌های گذشته درس نگیرید، نمی‌توانید تغییری ایجاد کنید. پس خوب به اعداد و ارقام و تاثیری که محتوای فعلی شما روی مخاطبین گذاشته است توجه کنید تا بتوانید در آینده محتواهای بهتری بسازید.

مهمترین معیارهای بازاریابی ویدیویی و اهدافی که باید اندازه گیری شود

  • از تعداد بازدیدهای ویدیو می‌توانید میزان Reach را به دست بیاورید.
  • از نرخ درگیری یا Engagement می‌توانید کیفیت محتوا را اندازه بگیرید.
  • از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید تا ببینید نظر کاربران درباره محتوای شما چیست.
  • نرخ پخش شدن ویدیو می‌تواند میزان مرتبط بودن آن یا relevance را مشخص کند.
  • از معیارها و متریک‌های سایت برای اندازه گرفتن وضعیت تجربه کاربری بهره بگیرید.
  • میزان بزرگی جامعه ای که ساخته‌اید را با استفاده از کامنت‌ها متوجه شوید.

با مواردی که گفته شد می‌توانید یک آنالیز کلی روی معیارهای بازاریابی ویدیویی انجام دهید. اما برای حرفه‌ای‌ترها پیشنهاد می‌کنیم منابع زیر را استفاده کنید. با این ابزارها می‌توانید حجم حفظ مخاطب و بازگشت سرمایه ویدیو را اندازه بگیرید.

آشنایی با حفظ مخاطب یا Audio retention

چه افرادی به ویدیوهای شما علاقه نشان می‌دهند و چرا؟ برای متوجه شدن این موضوع باید با میزان حفظ مخاطب آشنا باشید. اینکه کدام دسته از مخاطبین شما وفادار هستند و چه درصدی از آنها برای محتوای جدید به سراغ شما می‌آیند. این موضوع را به طور کامل در مطالب بعدی سئووب بررسی خواهیم کرد.

ابزارهای رایگان گوگل آنالیتیکس

بسیاری از مارکترها از گوگل آنالیتیکس برای درک بهتر وضعیت سایت خود استفاده می‌کنند. برای اینکه متوجه شوند کمپین‌های آنها چه عملکردی داشته‌اند. اگر کار با این ابزار رایگان و حرفه‌ای گوگل را بلد نیستید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب آموزش گوگل آنالیتیکس از پایه و به صورت اصولی را مطالعه کنید.

استفاده از داده‌های بازاریابی ویدیویی

برای اینکه مطمئن شوید بهترین استفاده را از ویدیوهای خود کرده‌اید، باید همیشه داده‌های به دست آمده از این ویدیوها را با سایر داده‌های مارکتینگ خود تلفیق کنید. چند راه را برای اینکار پیشنهاد می‌کنیم. یکی اینکه رویداهای ویدیو را به عنوان بخشی از آنالیز سایت دنبال کنید. همچنین می‌توانید سرنخ‌های بدست آمده از منابع مختلف را با سرنخ‌های پولسازی که تیم فروش به شما می‌دهند، مقایسه کنید. و در آخر زمانی که ویدیو را در یک محتوای به خصوص قرار می‌دهید، ببینید نرخ بازگشت سرمایه یا ROI آن به چه صورتی است.

اینکه بتوانید وضعیت عملکرد ویدیوها را متوجه شوید، کلید ساخت محتواهای بهتر و رسیدن به اهداف مارکتینگی شماست. هرچه سریعتر یاد بگیرید با داده‌های سایت میزان نفوذ ویدیوهای خود را متوجه شوید، سریعتر می‌توانید مشتریان خود را از قیف بازاریابی ویدیویی گذر داده و جامعه مخاطبین خود را افزایش دهید.

ارتباط بین ویدیو و مارکتینگ

در این مقاله با انواع ویدیوهایی که می‌توانید بسازید آشنا شدید. اینکه کجا می‌توانید آنها را منتشر کنید و چگونه باید نتیجه آنها را آنالیز نمایید. به عنوان گام آخر باید مطمئن شوید که بازاریابی ویدیویی یکپارچه با سایر مفاهیم و ابزارها عمل می‌کند. چگونه ارتباط بین ویدیو و مارکتینگ را به درستی برقرار کنیم؟ از طریق موارد زیر:

اتوماتیک کردن مارکتینگ

چه چیزی یک سرنخ خوب یا Lead می‌سازد؟ چه وقتی، زمان درست برای حرکت از یک جنبه از یک سرنخ به سمت یک سرنخ تایید صلاحیت شده مارکتینگ دیگر به سوی یک سرنخ فروش دیگر است؟ هیچ جواب تک کلمه‌ای و مشخص برای این سوال وجود ندارد. تجمیع تمام نکات بازاریابی که طی تجربه به دست می‌آورید به یک منبع می‌تواند به شما کمک کند که ارتباط بین ویدیو و بازاریابی را کشف کنید.

تولید محصول

ساخت یک ویدیوی عالی و پیدا کردن یک پلتفرم انتشار خوب می‌توانند در کنار هم یک ترکیب فوق العاده کارساز باشند. با اینکه ممکن است از یک تیم انحصاری داخلی یا خارجی برای تولید ویدیوهای خود استفاده کنید اما راهکارهای ساده دیگری چون بازتولید محتواهای موجود هم می‌تواند بخشی از فشار را از روی دوش تیم تولید بردارد.

بازاریابی ویدیوییایمیل مارکتینگ

با ایمیل می‌توانید توجه آن دسته از کاربرانی را جذب کنید که به عنوان یک مشتری وفادار شناخته می‌شوند. لیستی از کاربران فعال و مشتریان همیشگی خود را آماده داشته باشید تا با انتشار هر ویدیوی باکیفیت جدیدی، آنها را باخبر کنید. یک لیست از کاربرانی که نرخ کلیک آنها بالاست بهتر از هزاران ایمیل بازدیدکننده است که ایمیل شما به صندوق اسپم آنها می‌رود و میانگین بازدید ویدیو شما را پایین می‌آورند.

آنالیتیکس

نقش آنالیز داده‌ها و مهم‌تر از همه گوگل آنالتیکس را به هیچ وجه دست کم نگیرید. داده به خودی خود از هر نوعی که باشد ارزشمند است. اما استخراج گزارشات مناسب از این داده‌ها است که ارزش واقعی آنها را مشخص می‌کند. از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ برای استفاده از داده‌های خود بهترین استفاده را بکنید. اگر با دیجیتال مارکتینگ و ابزارهایش آشنا نیستید می‌توانید دوره جامع دیجیتال مارکتینگ سئووب را بگذرانید.

ویدیوها به شما این شانس را می‌دهند که با کاربران خود یک ارتباط انسانی برقرار کنید. از این طریق می‌توانید اعتمادسازی کرده و مشتریان وفاداری برای برند خود دست و پا کنید. درست کردن ویدیو و تکنیک‌های بازاریابی ویدیویی هیچ وقت به اندازه الان ساده، جذاب و پر از اتفاقات هیجان‌انگیز نبوده است. شما چه تجربه‌ای در این حوزه دارید؟ خوشحال می‌شویم اگر با ما به اشتراک بگذارید.