اگر یک کسب و کار آنلاین دارید، احتمالاً می‌دانید که بسیاری از مخاطبان شما فقط به بازدید از سایت بسنده کرده و برای خرید از شما اقدام نمی‌کنند. اما در این میان تکینک‌هایی وجود دارند که اگر استراتژی‌های بازاریابی خود را طبق آنها پیش ببرید، می‌توانید درصد بسیار بیشتری از مخاطبان خود را به مشتری تبدیل کنید. یکی از این تکینک‌ها، انتخاب بهترین انواع محتوا برای هر مرحله از بازاریابی محتوا است. از طرفی یکی از محبوب‌ترین متدولوژی‌های بازاریابی در سرتاسر دنیا، بازاریابی قیفی است. در همین راستا در این مطلب از سئو وب ابتدا مفهوم بازاریابی قیفی را مرور کرده و سپس 37 نوع از بهترین انواع محتواها را به تفکیک مراحل این نوع بازاریابی بررسی می‌کنیم.

با قیف بازاریابی بیشتر آشنا شوید

پیش از این که انواع محتوای مناسب برای بخش‌های مختلف قیف بازاریابی را معرفی کنیم، بهتر است مفهوم قیف بازاریابی را یک بار مرور کنیم. قیف بازاریابی در واقع یک متد است که در بازاریابی کسب و کارها مورد استفاده قرار می‌گیرد. به ویژه وقتی صحبت از بازاریابی دیجیتنالی است، این بازاریابی قیفی می‌تواند بستری قدرتمند برای اجرای اصول و تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ باشد (لازم به ذکر است که اگر به حوزه دیحیتال مارکتینگ علاقه دارید و مایلید مهارت‌های خود را در این زمینه ارتقا دهید، پیشنهاد می‌دهیم که از دوره آموزش جامع دیجیتال مارکتینگ مجموعه سئو وب استفاده کنید. با شرکت در این دوره بر زوایای گوناگون بازاریابی دیجیتالی مسلط خواهید شد).

متد بازاریابی قیفی از سه مرحله کلی آگاهی، راهنمایی و تبدیل تشکیل شده است که به این شرح هستند:

مرحله آگاهی: در این مرحله خریداران احتمالی هنوز کسب و کار شما را نمی شناسند. بنابراین باید توجه آنها را جلب کرده و کسب و کار خود را به آنها معرفی کنید.

مرحله راهنمایی: حالا کاربران مشکل مشخصی دارند (مثل نیاز به خرید یک محصول) و با کسب و کار ما نیز به عنوان یک راه حل آشنا شده‌اند. بنابراین باید به معرفی محصولات و راه حل‌های پشنهادی خود بپردازیم.

مرحله تبدیل: در این مرحله نیز کاربران آماده تصمیم‌گیری هستند. پس باید سعی کنیم آنها را متقاعد کنیم که راه حل ما، بهترین گزینه برای آنهاست.

اما بعد از سه مرحله اصلی بالا، یک مرحله دیگر نیز وجود دارد و آن حفظ رضایت مشتریان بعد از خرید آنهاست. این مرحله با دو هدف انجام می‌گیرد؛ اول این که مشتریان قبلی را برای خرید مجدد ترغیب کنید. دوم این که با جلب رضایت مشتریان، آنها را تشویق کنید که برای کسب و کارتان تبلیغ کنند. با این کار علاوه بر حفظ مشتریان قبلی، مشتریان جدید نیز به سمت شما خواهند آمد.

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا در گوناگون قیف بازاریابی

در روشی که در این مطلب می‌خواهیم آن را با هم بررسی کنیم، محتواهای ویژه‌ای را متناسب با هر یک از مراحل قیف بازاریابی تولید و منتشر می‌کنیم. اما پیش از این که شروع به تولید محتوا کنید، باید برای آن برنامه‌ریزی کنید. برای این برنامه‌ریزی نیز بهتر است یک سری اطلاعات را جمع‌آوری کنید. اطلاعاتی مثل این که کاربران سایت شما معمولاً در هر یک از مراحل بالا چه قدر وقت صرف می‌کنند؟ در هر مرحله بیشتر چه سؤالاتی برایشان پیش می‌آید؟ کاربران در چه سنی و از چه قشری هستند؟ و … .

سپس هر یک از انواع محتوایی که در ادامه می‌بینید را در مراحل گوناگون بازاریابی بگنجانید. البته طبیعتاً نوع چینش این محتواها بنا به زمینه فعالیت کسب و کار متفاوت خواهد بود. در ادامه انواع محتواهای مناسب برای هر قسمت از قیف بازاریابی را بررسی می‌کنیم.

توجه: لازم به ذکر است که به منظور درک بهتر هر یک از محتواها، ما یک کسب و کار را که در زمینه فروش دوچرخه و تجهیزات دوچرخه فعالیت دارد را در نظر می‌گیریم. سپس برای بعضی از محتواها به مثال‌هایی برای این کسب و کار اشاره می‌کنیم.

بازاریابی محتوا در مرحله اول قیف بازاریابی

در مرحله آگاهی محتواهایی را شامل معرفی کسب و کار و محصولات یا خدمات آن آماده می‌کنیم. سپس سعی می‌کنیم این محتواها را در معرض دید کاربران قرار دهیم تا کسب و کار ما را بشناسند. بنابراین اطلاعات لازم برای این مرحله این است که کاربران بیشتر از چه پلتفرم‌هایی استفاده می‌کنند (تا محتوای خود را درآن پلتفرم‌ها به آنها عرضه کنیم). همچنین باید محتواهایتان را حول سؤالات رایج کاربران تولید کنید.

مثلاً اگر در زمینه تولید لباس ورزشی فعالیت دارید، در فضای وب و رسانه‌های اجتماعی محبوب جست و جو کنید. برای این کار می‌توانید کلمات کلیدی محبوب حوزه فعالیت خود را پیدا کنید (به کمک ابزارهایی مانند گوگل ترندز). همینطور می‌توانید در پلتفرمی مانند اینستاگرام، در بخش جست و جوی هشتگ‌ها، هشتگ مرتبط با فعالیت خود را وارد کنید. سپس کامنت‌های زیر پست‌های سایر فروشگاه‌ها را بررسی نمایید. با این جست و جوها در واقع موضوعات محتواهای خود را پیدا خواهید کرد.

نکاتی برای تولید محتواهای تأثیرگذارتر در مرحله اول

حالا دیگر می‌دانید که محتواهای این مرحله مورد توجه مشتریان بالقوه شما قرار خواهند گرفت. در واقع مشتریان آینده شما قرار است با این محتواها کسب و کار شما بشناسند. پس در این مرحله باید تمرکز خود را بر سه چیز بگذارید: انتخاب بسترهای مناسب برای تولید محتوا، ایجاد ذهنیت مثبت در ذهن مخاطب و نشان دادن نوع محصولات و خدمات به بهترین شکل.

همچنین در نظر داشته باشید که احتمالاً لازم است چندین نوع محتوا را در پلتفرم‌های گوناگون منتشر کنید. طبق بررسی‌های انجام شده، معمولاً حدود 10 بار فراخوانی لازم است تا کاربران برای بازدید از سایت ترغیب شوند. البته طبیعتاً با انتخاب بهترین رسانه و تولید محتواهای با کیفیت، این تعداد برای شما کمتر خواهد شد.

ضمناً دقت کنید که محتواهایتان باید تا جای ممکن به کسب و کارتان مرتبط باشد. برای مثال اگر برای معرفی خود سریال طنزی بسازید که محتوای آن چندان به کسب و کارتان مرتبط نیست، احتمالاً نتیجه‌ای از آن نخواهید گرفت.

نکته آخر این که در این مرحله باید در محتواهای خود راه‌های ارتباطی خود را به صورت شفاف به کاربران نشان دهید. این راه‌ها می‌تواند شامل حساب کاربری اینستاگرام، آدرس وب‌سایت، آدرس فروشگاه و … باشد.

انواع محتواهای مناسب برای بازاریابی محتوا در مرحله آگاهی

اما می‌رسیم به بهترین انواع محتوا برای بازاریابی محتوا در مرحله اول قیف بازاریابی:

1/ پست‌های رسانه‌های اجتماعی

محتواهای خود را با استانداردهای پست‌های رسانه‌های اجتماعی محبوب مثل اینستاگرام تولید کنید. سپس برای آنها از هشتگ‌ها استفاده کنید (مثل #دوچرخه-سواری). همینطور می‌توانید کمپین‌هایی را نیز در این بسترها طراحی کنید.

2/ تبلیغات رسانه‌های اجتماعی

با کسب اطلاعات مناسب در مورد مشتریان بالقوه خود (مانند اطلاعات جمعیت شناختی، علایق مشترک و …) تبلیغات رسانه‌های اجتماعی را در معرض دید افرادی که احتمالاً جذب محصولات شما خواهند شد قرار دهید.

مثال: تصویری از پوشاک ورزشی محصوص دوچرخه‌سواری در تبلیغات هدف‌مند فیس‌بوک و … .

3/ مشارکت با اینفلوئنسرها

با توجه به جامعه هدف خود، تبلیغاتی را طراحی کرده و با اینفلوئنسرها و بلاگرها همکاری کنید. برای مثال اگر مخاطبان شما نوجوان‌ها هستند، با اینفلوئنسری همکاری کنید که می‌دانید مخاطبان نوجوان زیادی دارد.

4/ اینفوگرافیک

یک اینفوگرافیک از نمای کلی کسب و کار خود و یا برای هر یک از محصولات طراحی کنید. سعی کنید در اینفوگرافیک‌ها از اعداد و آمارها نیز استفاده کنید.

5/ مقالات بررسی

موضوعات چالش‌برانگیز مرتبط با محصولات خود را که حدس می‌زنید از دغدغه‌های اصلی کاربران است پیدا کرده و پیرامون آنها تولید محتوا انجام دهید.

مثال: مقاله‌ای درباره خطرات احتمالی برای دوچرخه‌سواران شهری.

6/ ویدئوی کوتاه

یک ویدئوی کوتاه (کمتر از 10 دقیقه) بسازید و در آن کسب و کار خود را معرفی کنید. موضوع ویدئو می‌تواند کلی باشد یا به صورت جزئی‌تر به موضوع یا محصولی خاص بپردازد. این محتواها را می‌توانید در یوتیوب، اینستاگرام و … منتشر کنید.

مثال: 10 نکته برای ایمنی بیشتر دوچرخه‌سواران شهری در کمتر از 10 دقیقه.

7/ نظرسنجی

از یک نظرسنجی کوتاه برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مخاطبان خود استفاده کنید. مثلاً در نظرسنجی خود بپرسید که شما چه نوع دوچرخه‌‌سواری هستید؟

8/ بنرهای دیجیتالی

برای معرفی محصولات یا مقالات خود یک بتر دیجیتالی طراحی کنید. سپس در ازای پرداخت هزینه این بنرها را در سایر وب‌سایت‌هایی که احتمال می‌دهید مشتریان آینده شما آنجا هستند، قرار دهید.

مثال: در بلاگ ما درباره نحوه جلوگیری از آسیب‌های دوچرخه‌سواری بیشتر بخوانید.

9/ محتوای ایمیل

اگر ایمیل‌های کاربران خود را (هر چند کم) به دست آورده‌اید، محتوایی برای معرفی محصولات و کسب و کار خود آماده کرده و در قالب ایمیل به آنها ارسال کنید. با این کار در واقع به کمک بازاریابی محتوا آنها را به مرحله بعدی قیف بازاریابی خود هدایت می‌کنید.

بازاریابی محتوا در مرحله دوم قیف بازاریابی

در این مرحله مشتری احتمالی شما در حال تحقیق درباره محصولات یا خدمات مد نظر خود و ارزیابی و مقایسه آنهاست. حالا اگر در مرحله قبلی بازاریابی محتوای خود به درستی عمل کرده باشید، کاربران با کسب و کار شما آشنا شده‌اند و ارتباطی هر چند کم با شما برقرار کرده‌اند. هدف از بازاریابی محتوا در این مرحله عمیق‌تر کردن این رابطه است. بهترین روش برای دستیابی به این هدف نیز آموزش به مشتری است.

در این مرحله اول از همه به مجموعه‌ای از مشتریان آینده نیاز دارید (مثلاً دنبال‌کنندگان صفحه کسب و کار، کاربرانی که در خبرنامه ثبت نام کرده‌اند و …). سپس کافیست محتواهای آموزشی خود را تولید کنید. اما دقت کنید که در محتواهای خود باید لینک CTA یا Call to action را نیز برای کاربران قرار دهید تا با کلیک روی آنها وارد سایت شوند، از یک مقاله خاص دیدن کنند و … .

نکاتی برای تولید محتواهای تأثیرگذارتر در مرحله دوم

در محتواهای خود بر مزیتی که شما به نسبت سایر فروشندگان دارید تأکید کنید. بگذارید کاربر دلیل موجهی داشته باشد که بتواند شما را با خیالی آسوده بر رقبایتان ترجیح دهید. البته در مطرح کردن امتیازات و خدمات خود، اصل صداقت را فراموش نکنید.

نکته دیگر این که هر چه محصولات شما گران‌قیمت‌تر باشند، احتمالاً زمان بیشتری طول خواهد کشید که یک کاربر تصمیم بر خرید از شما بگیرد. چرا که طبیعتاً کاربران برای تحقیق درباره محصولات گران‌قیمت‌تر (مثل گوشی موبایل، لپ‌تاپ و …) زمان بیشتری را صرف خواهند کرد. بنابراین باید محتواهای خود را به صورت مداوم تولید کرده و به کابران ارائه دهید تا  توجه آنها را در این بازه تصمیم‌گیری همواره به خود معطوف کنید.

انواع محتواهای مناسب برای بازاریابی محتوا در مرحله راهنمایی

حالا بیایید نگاهی به بهترین انواع محتواها برای بازاریابی محتوا در مرحله دوم قیف بیاندازیم:

10/ ایمیل

جالب است بدانید که 80% از کسب و کارهای قدرتمند در این مرحله، بازاریابی ایمیلی را بر دیگر روش‌ها ترجیح می‌دهند. شما نیز از قدرت ایمیل‌ها غافل نشوید و محتواهای مناسبی را برای راهنمای هر چه بیشتر کاربران تهیه کنید. در محتواهای خود سعی کنید از عناوین جذاب و محتواهای باکیفیت استفاده کنید تا کاربران برای باز کردن و خواندن ایمیل ترغیب شوند. ضمناً تصاویر یا طراحی‌های گرافیک را نیز در ایمیل‌های خود به کار بگیرید.

11/ مقالات جامع‌‍‌تر برای بلاگ

مجدداً کلمات کلیدی محبوب کسب و کار خود را پیدا کرده و این بار محتواهای عمیق‌تری را تولید کنید. این مقالات باید بر یک موضوع خاص تمرکز داشته باشند و آن موضوع را تا جای ممکن پوشش دهند.

مثال: 35 مشکل دوچرخه‌سواران و راه حل آنها.

12/ اخبارهای مرتبط

اگر خبری از اختراعی جدید، رویدادی بزرگ، عرضه محصولی هیجان‌انگیز، افتتاح فروشگاه و … در سرتاسر دنیا پیرامون حوزه فعالیت خود دارید، پرداختن به آن در قالب یک مقاله نیز می‌تواند محتوا مفیدی برای بازاریابی محتوا باشد.

مثال: خبری از مدل‌های جدید دوچرخه‌های شهری در سراسر جهان.

13/ محتوای چک لیستی

مقاله‌ای شامل یک چک لیست تهیه کنید و به کاربران کمک کنید که به کمک آن بتوانند راه حل مشکلات خود را پیدا کنند.

مثال: چک لیست ایمنی دوچرخه قبل از شروع مسافرت با دوچرخه.

14/ کتابچه الکترونیکی

اگر کاربران نیاز به آموزشی دارند که طولانی‌تر از مقاله‌های بلاگ سایت است، می‌توانید این راهنمای را در قالب کتابچه تولید کنید.

مثال: کتابچه آموزش تعمیر و نگهداری دوچرخه.

15/ راهنما

دانش خود را از تخصص و صنعت خود به کاربران قرض بدهید و محتواهایی را پیرامون راهنماهای دقیق به آنها ارائه دهید.

مثال: راهنمای انتخاب همه تجهیزاتی که در دوچرخه‌سواری به آن نیاز خواهید داشت.

16/ الگوها

برای حل یک مشکل الگویی ارائه دهید تا کاربران بتوانند هر زمان دیگری نیز در رویایی با آن مشکل، بهترین راه حل را بر اساس الگوی پیشنهادی شما پیدا کنند.

مثال: الگوی نقشه برای پیدا کردن امن‌ترین مسیر برای دوچرخه‌سواری.

17/ ویدئوی جامع‌تر

حدود 60% از کاربران وب‌سایت‌های سرتاسر دنیا، مشاهده یک محتوای ویدئویی را به مطالعه محتواهای متنی ترجیح می‌دهند. بنابراین آموزش‌های جامع خود را در قالب ویدئو ارائه دهید.

مثال: ویدئوی آموزش تعمیر زنجیر شکسته دوچرخه در 4 مرحله.

18/ خبرنامه

یک خبرنامه برای سایت خود بسازید و محتوای آن را به صورت ماهانه، دو هفته یک بار و … آپدیت کنید. با این کار در واقع به مخاطبان انگیزه‌ بیشتری می‌دهید که دائماً وب‌سایت شما را چک کنند.

19/ میکرو بلاگ

یکی دیگر از انواع روش‌های بازاریابی محتوا، استفاده از سیستم‌های میکرو بلاگ است. منظور از میکرو بلاگ نوشته‌های کوتاه (بین 140 تا 200 کاراکتر) با تصاویر و ویدئوهای کم حجم است. برای انتشار این محتواها می‌توانید از پلتفرم‌هایی مانند توئیتر یا Reddit و … استفاده کنید.

20/ اسلایدشو

اسلایدشوها یکی از مؤثرترین روش‌ها برای نشان دادن فرآیندها یا موضوعات پیچیده هستند. این نوع محتواها به طور ویژه برای بازاریابی محتوا در شبکه‌های اجتماعی یا LinkedIn بسیار کاربردی هستند.

بازاریابی محتوا در مرحله سوم قیف بازاریابی

اگر مراحل قبلی به درستی طی شده باشند، کاربران در این مرحله شما را به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی برای خرید محصول یا دریافت خدمات مد نظر خود انتخاب کرده است. حالا می‌توانید بستری برای او فراهم کنید تا بتواند به راحت‌ترین و سریع‌ترین شکل ممکن به هدف خود برسد. ضمناً با ارائه یک امتیاز کوچک در واقع او را برای برداشتن گام آخر به جلو هل می‌دهید. برای مثال در این مرحله کاربر آن کسب و کاری را انتخاب خواهد کرد که یک کد تخفیف به او داده است. یا کاربر به سراغ سایتی خواهد رفت که فرآیند خرید در آن روان‌تر و راحت‌تر است.

نکاتی برای تولید محتواهای تأثیرگذارتر در مرحله سوم

محتواهای مرحله تبدیل باید نحوه عملکرد محصولات، نشان داده مزایای محصولات و مطرح کردن امتیازاتی که خریداران از آن بهره‌مند خواهند شد اشاره داشته باشند. همچنین انتشار نظرات سایر کاربران و تأیید محصولات توسط کارشناسان نیز می‌تواند انگیزه قابل توجهی برای کاربر باشد.

در این دسته از محتواها دقت کنید که به جای تأکید بر فروش محصولات، فقط اطلاعات ذکر شده را به مخاطبان انتقال دهید. ضمناً همه روش‌های خرید را (مثل آنلاین، حضوری و …) به طور کامل برای مخاطب روشن کنید تا بتواند بدون هیچ مشکلی روش ترجیحی خود را انتخاب کند.

انواع محتواهای مناسب برای بازاریابی محتوا در مرحله تبدیل

در ادامه بهترین انواع محتوا که می‌توانند در این مرحله کاربر را برای تکمیل فرایند خرید خود ترغیب کنند را بررسی می‌کنیم:

21/ مطالعات موردی

در قالب یک محتوای متنی با ویدئویی، داستان یکی از مشتریان فعلی خود را بیان کنید. در واقع قرار است به کاربران نمایش دهید که مشتریان قبلی از خرید خود راضی هستند. همچنین مشکلات یا چالش‌هایی را که حدس می‌زنید ممکن است کاربران در این مرحله داشته باشند و راه حل آنها را نمایش دهید.

22/ نظرات مشتریان قبلی

تظرات مشتریان قبلی را در صفحات محصول، مقالات و … به نمایش بگذارید. این کار برای ایجاد اعتماد اجتماعی فوق‌العاده عمل می‌کند.

23/ نمایش عملکرد محصول

نحوه استفاده از محصولات را در یک ویدئوی کوتاه و به ساده‌ترین شکل نشان دهید.

24/ نمایش مزایای محصول

در قالب یک نوشته کوتاه یا یک ویدئو، به کاربران بگویید که محصول شما چه ویژگی‌هایی دارد و چرا نسبت به محصولات رقبا برتر است.

25/ مقایسه محصولات

روش دیگر اشاره به مزایای یک محصول، مقایسه آن با محصولات رقباست. پس خودتان این رقابت را شروع کنید و در قابل مقایسه، امتیازات محصولات خود را صادقانه مطرح کنید.

26/ وبینارها

اگر مشتریان بالقوه شما هنوز برای خرید از فروشگاهتان مطمئن نباشند، یکی از روش‌های ترغیب آنها، بهره‌گیری از وبینارهاست. پس وبینارهای کوتاهی (در حد 5 دقیقه) ترتیب دهید و در آنها ترجیحاً با اشخاصی که به نوعی در حوزه فعالیت شما کارشناس محسوب می‌شوند، به گفت و گو بپردازید.

مثال: در وبینار آینده با یکی از دوچرخه‌سواران قهرمان، درباره خطرات دوچرخه‌سواری گفت و گو خواهیم کرد.

27/ اطلاعیه ارائه هدیه

همانطور که بالاتر نیز اشاره کردیم، کاربران در این مرحله نیاز به یک انگیزه کوچک دارند. بنابراین می‌توانید از طریق خبرنامه سایت خود یا در شبکه‌های اجتماعی یا از طریق ایمیل، به کاربر اطلاع دهید که در صورت خرید از شما، یک هدیه نیز دریافت خواهند کرد. یا برای مثال در ازای خرید یک محصول، می‌توانند محصول دیگری را به صورت رایگان دریافت کنند.

28/ کد تخفیف

کد تخفیف نیز مانند هدیه عمل خواهد کرد. این دو روش برای تشویق کاربرانی که پیش از این از فروشگاه شما خرید نکرده‌اند، عالی عمل می‌کند.

29/ محتوای UGC

منظور از محتوای UGC (User Generated Content) محتوایی است که توسط مشتریان قبلی ایجاد می‌شود. این محتواها می‌توانند یک نظر در قسمت نظرات باشند یا در شرایط بهتر، می‌توانند پست و نوشته‌ای باشند که مشتریان قبلی برای تأکید کسب و کار شما منتشر کرده‌اند. این روش نیز یکی دیگر از راه‌هایی است که می‌تواند اعتبار شما را نزد کاربر افزایش دهد.

بازاریابی محتوا در مرحله حفظ رضایت مشتری

در این مرحله مطمئن هستید که مراحل قبل را به خوبی پشت سر گذاشته‌اید. چرا که بخشی از کاربران خود را به مشتری تبدیل کرده‌اید. اما مراحل قیف بازاریابی به پایان نرسیده و حالا نوبت آن است که مشتریان قبلی را از خود راضی نگه دارید.

طبق تحقیقات انجام شده، فرآیند حفظ مشتریان قبلی بین 5 تا 25 درصد ارزان‌تر و راحت‌تر از تبدیل کاربران جدید به مشتری است. این بدان معنی است که سرمایه‌گذاری بر بازاریابی محتوا برای مشریان قبلی، می‌تواند ROI بسیار بالاتری را برایتان به ارمغان بیاورد (ROI نرخ بازگشت سرمایه یا در واقع سودی است که از فروش خود به دست می‌‍‌آورید). پس اگر بتوانید رضایت مشتری را پس از خرید او نیز حفظ کنید، او را به مشتری مادام‌العمر خود تبدیل خواهید کرد.

مهم‌ترین اطلاعاتی که در بازاریابی برای این مرحله نیاز دارید، عبارت است از: لیستی از مشریان و راهی برای ارتباط با آنها (مانند آدرس ایمیل)، درک این که مشتریان از شما چه می‌خواهند و دلیل رضایت یا نارضایتی آنها از شما چیست.

نکاتی برای تولید محتواهای تأثیرگذارتر در این مرحله

مشتریان علاوه بر تجربه کاربری خوبی که از شما دریافت کرده‌اند، باید دلایل بیشتری برای انتخاب مجدد شما داشته باشند. به منظور این که کسب و کار شما به بخشی از زندگی مشتریان انتخاب شود، باید محتواهای مفیدی را به طور مداوم در اختیار آنها قرار دهید. همچنین می‌توانید هر چند وقت یک بار، اطلاعیه کد تخفیف یا پیشنهادهای ویژه را برای آن ارسال کنید.

در این مرحله نیز می‌توانید با یک نظرسنجی یا پرسشنامه کوتاه دلایل رضایت یا نارضایتی کاربران را بدانید. به ویژه اگر کاربران دلایلی برای نارضایتی از کسب و کار شما دارند، آن دلایل را برطرف کرده و به آنها نشان دهید که در جهت جلب رضایت بیشتر آنها تلاش می‌کنید.

نکته: همانطور که بالاتر اشاره کردیم، یکی دیگر از اهداف این مرحله، تشویق مشتریان برای تبلیغ شما و جذب مشتریان جدید از این طریق است. بنابراین در این دسته از محتواهای خود، مشتریان را برای به‌اشتراک‌گذاری نظر خود تشویق کنید.

انواع محتواهای مناسب برای بازاریابی محتوا در مرحله حفظ رضایت مشتری

و اما می‌رسیم به انواع محتواهای مؤثر در بازاریابی برای مرحله آخر، یعنی حفظ رضایت مشتری:

30/ مقالات ویژه

مقالات این مرحله باید متفاوت از مقالات قبلی باشند. در این مرحله باید بیشتر بر کسب و کار خود و ویژگی‌های منحصر به فرد آن تمرکز کنید. برای مثال به رویدادهایی که برگزار می‌کنید یا فعالیت‌های مثبتی که انجام می‌دهید، اشاره ‌کنید.

مثال: شرکت ما از این پس از کیسه‌های پارچه‌ای به جای کیسه‌های پلاستیکی استفاده می‌کند تا حمایت خود را از محیط زیست اعلام کند.

31/ ایمیل‌های مجدد

محتوای ایمیل‌ها را طوری طراحی کنید که مشتریان قبلی را جزو طرفداران خود نگه دارید. همچنین در این ایمیل‌ها برای آپیدت کردن اطلاعات خود و افزایش تعامل با کاربران، از آنها راجع به علایقشان بپرسید.

مثال: آیا برنامه دوچرخه‌سواری شما در چند ماه گذشته تغییر کرده است؟

32/ اطلاعیه مسابقات و هدایا

در این نوع محتوا تکیه شما بر تبلیغ محصولاتتان توسط مشتریان قبلی است. به یان تریتب که مسابقه‌ای ترتیب می‌دهید و از مشتریان خود می‌خواهید تجربه خود را از کسب و کار شما به اشتراک بگذارند. سپس به همه آنها یا به برگزیدگان آنها جوایزی اهدا می‌کنید.

مثال: عکس‌های خود را با محصولات خریداری شده از ما در اینستاگرام به اشتراک بگذارید و به قید قرعه از ما یک کلاه ایمنی دوچرخه‌سواری هدیه بگیرید.

33/ ویدئوهای داستانی

در این ویدئوها داستان مشتریان قبلی خود را نمایش دهید. با این کار خودتان تجربه خوبی که مشتریان قبلی از شما داشته‌اند را با دیگران به اشتراک می‌گذارید.

34/ کمپین‌های تعاملی

کمپین‌های طراحی کنید و از مشتریان خود را دعوت به شرکت در این کمپین‌ها کنید. همینطور باید جوایزی را برای شرکت‌کنندگان در این کمپین نیز در نظر بگیرید. مثلاً از مشتریان خود بخواهید که نکات ایمنی دوچرخه‌سواری را به اشتراک بگذارند.

35/ خبرنامه

نکات مفید، تخفیف محصولات، رویدادهای آینده، محصولات جدید و … را در قالب خبرنامه برای کاربران از طریق ایمیل یا … ارسال کنید.

36/ راه‌اندازی تالارهای گفت و گو

یک بستر امن و راحت برای مشتریان خود فراهم کنید تا بتوانند تجربیات خود را مطرح کنند.

37/ رویدادهای آنلاین و آفلاین

سمینارها، گفت و گوها، نمایشگاه‌های تجاری و … را به صورت آنلاین یا آفلاین در اختیار مشتریان قرار دهید. همچنین می‌توانید از آنها درخواست کنید که در رویدادهای بعدی همراه شما مشارکت داشته باشند.

بازاریابی محتوا

کلام آخر

ارائه محتوای مناسب در همه مراحل بازاریابی محتوا به یک اندازه مهم و ضروری هستند. دقت کنید که اگر بتوانید همواره اطلاعات یا محصولاتی را که کاربران به دنبال آنها هستند را ارائه دهید، همیشه جزو انتخاب‌های اول آنها خواهید بود. البته فراموش نکنید که با وجود این که هدف نهایی فروش محصولات است، اما تمامی محتواها در همه مراحل باید بر کمک به کاربر متمرکز باشند. با این کار در کنار فروش بیشتر، به هدف مهم دیگر خود که تعامل و ارتباط مفید با کاربران است هم دست پیدا خواهید کرد.