اگر کسب و کار موفقی دارید، حتماً متوجه شده‌اید که وب سایت‌تان هم به اندازه کسب و کارتان رشد پیدا کرده است. تعداد صفحات محصولات، مقالات و برگه‌های مختلف در سایت‌تان بیشتر شده و شاید صدها صفحه دارید که هیچ نوع استراتژی بهینه‌سازی سئو روی آنها انجام نشده است. اینجاست که بعد از مدتی سردرگم می‌شوید که چطور باید فرایند پاکسازی سایت را شروع کنید. در این مقاله از سئووب، به طور کامل به این موضوع پرداخته‌ایم.

برای پاکسازی سایت خود این مراحل را دنبال کنید

قبل از اینکه به سراغ 6 مرحله استراتژی بهینه‌سازی سئو برویم، باید یک بازبینی کلی روی سایت خود انجام دهید. چگونه؟ با site audit، وب سایت خود را بررسی کنید. با اینکار متوجه می‌شوید که وب سایت‌تان از نظر موتورهای جستجو، چگونه به نظر می‌رسد. شما باید تا جایی که می‌توانید متوجه شوید که موتورهای جستجو چگونه سایت شما را پیدا کرده، crawl و ایندکس می‌کنند. برای اینکار می‌توانید از ابزارهای سئو استفاده کنید تا یک نقطه شروعی برای 6 گامی که در ادامه خواهید دید به شما بدهد.

1. ساختار سایت را پاکسازی کنید

Structure یا ساختار سایت شما می‌تواند تاثیر بسیار مهمی در رنکینگ موتورهای جستجو داشته باشد. در واقع مواردی که در ادامه می‌بینید، مشخص می‌کند که مشتریان چگونه با شما در تعامل باشند.

منو سایت

اولین المان ساختاری که بازدیدکنندگان با آن سر و کار دارند، مِنو است. به صورت ایده‌آل، منو باید یک تعداد محدودی گزینه در اختیار کاربر بگذارد که انتخاب کردن از بین آنها ساده باشد. سعی نکنید همه صفحات و بخش‌ها را در منو بگنجانید. چون باعث سردرگمی مشتریان می‌شوید.

محتوا

بخش دیگری که باید در استراتژی پاکسازی سئو سایت خود مدنظر قرار دهید، بخش محتواست. آیا محتوای سایت در حال حاضر با کسب و کار و اهداف شما در یک راستا قرار دارند؟ آیا سایت همان محتوایی را نمایش می‌دهد که مهمترین هدف کسب و کار شماست؟ آیا دسترسی به این محتواها آسان است؟

 

یک بازبینی کلی از محتوای وب سایت بکنید. به چشم یک منتقد همه چیز را نگاه کنید… مثلاً صفحات را به چند دسته بلاگ، خدمات، ارتباط با مشتریان و صفحات محصولات تقسیم کنید. حالا چک کنید آیا همه محتواهای موجود در یکی از این دسته‌ها قرار می‌گیرند؟ اگرنه یک مرتب سازی روی محتواهای موجود انجام دهید و پلن جدیدی برای تولید محتوا بریزید. می‌توانید قبل از هر تغییری، طی یک نظرسنجی از کاربران فعلی، از کارآمد بودن یا نبودن محتوای سایت مطمئن شوید.

داده‌ها چه چیزی را نشان می‌دهند؟

به غیر از روش‌های مستقیمی چون نظرسنجی، می‌توانید از داده‌های سایت هم استفاده کنید. به سراغ پنل گوگل آنالیتیک و سرچ کنسول بروید. ترافیک وب سایت را بررسی کنید. ببینید کاربران معمولاً کدام صفحات سایت شما را بیشتر می‌بینند. چه صفحاتی را سریع‌تر ترک می‌کنند؟ با آنالیز و بررسی رفتار کاربران در وب سایت خود می‌توانید بیشتر به چیزی که دنبالش هستید نزدیک شوید. ببینید آیا کاربران واقعاً به اطلاعاتی که مدنظر شماست، دسترسی آسان دارند یا نه.

حالا وقت پاکسازی محتوا رسیده است!

با این مقدمه و این اطلاعات، شروع به پاکسازی سایت کنید. یک راه این است که به سراغ مرتب‌سازی صفحات سایت و محتواهایی که برای هر دسته نوشته‌اید بروید. تا جایی می‌توانید محتواها را بر اساس میزان مرتب بودن با موضوع، اهمیت و همینطور عملکردی که تا کنون داشته‌اند، مرتب کنید. مطمئن شوید که صفحات اصلی در بالای ساختار درختی سایت قرار گرفته باشند. این‌ها صفحاتی هستند که کاربران نباید برای استفاده از آنها، دچار هیچ زحمتی بشوند.

تصمیم بگیرید که چه چیزی در وب سایت‌تان کم است. چه محتوایی در حال حاضر باید بهبود پیدا کند و حتی حذف شود. اینکه متوجه شوید بازدیدکنندگان چگونه در سایت شما حرکت می‌کنند و با بخش‌های مختلف یک صفحه، تعامل برقرار می‌کنند، می‌تواند این دید را به شما بدهد که چه بخش‌هایی به بهینه‌سازی بیشتری نیاز دارد.

2. شناسایی و حذف لینک‌های بد

چه لینک‌هایی بد هستند؟

قبل از اینکه به سراغ روش‌های حذف لینک‌های بد برویم، باید دقیق معنای یک لینک “بد” را بشناسیم. طبق توضیحات گوگل تعریف لینک بد به این صورت است:

هر لینکی که بخواهد رنک صفحه یا سایتی را در صفحه نتایج جستجوی گوگل دستکاری کند، به عنوان نقضی بر دستور العمل وبمستر گوگل به حساب می‌آید. این شامل هرگونه دستکاری لینک در داخل سایت یا لینک‌هایی که به سایت شما داده شده، می‌شود.

به زبان ساده‌تر، لینک بد، لینکی است که از خط مشی گوگل تخطی کند. بعضی چیزها هستند که گوگل به هیچ وجه نمی‌پسندد. یکی از آنها لینک‌ بد است. این نوع لینک‌ها در نهایت می‌توانند به پنالتی شدن سایت منجر شوند و روی رنکینگ شما تاثیر بگذارند.

از طرفی، لینک‌سازی خوب، می‌تواند پیج آتوریتی سایت شما را بالا ببرد. مثلاً بک لینک از سایت‌هایی با رنکینگ بالا که از نظر موضوعی با سایت شما هماهنگی دارند. و البته اسپم هم نیستند. به خاطر داشته باشید که اولویت اول شما باید این باشد که کاربران اطلاعات ارزشمندی از سایت‌تان دریافت کنند. هرچه تجربه کاربری وب سایت بهتر باشد، لینک‌های خوب و رتبه‌های خوب هم در پی آن خواهد آمد.

چگونه لینک‌های بد را پاکسازی کنیم؟

اول از همه به سراغ وب سایت‌هایی بروید که بدون اطلاع شما، به صفحاتی از سایت لینک داده‌اند که از نظر موضوعی هم با سایت شما هماهنگ نیستند. به دنبال راه ارتباطی با مدیر وب سایت بگردید و از او بخواهید این لینک‌ها را حذف کند. اما اگر موفق به تماس نشدید یا اقدامی از طرف آن سایت انجام نشد، باید از disavow کردن لینک‌ها استفاده کنید. برای اینکار باید به سراغ ابزار Google Disavow بروید. لینک مدنظر را معرفی کنید و درخواست خود را ثبت نمایید.

3. پاک کردن یا ریدایرکت لینک‌های شکسته

لینک شکسته یعنی لینک‌هایی که به صفحه‌ای داده شده‌اند که دیگر وجود ندارد. در واقع با زدن روی لینک آنها شما به صفحه ارور 404 منتقل می‌شوید. وقتی سایت را با ابزارهای Site audit بررسی می‌کنید، بعضی از این لینک‌های شکسته شناسایی می‌شوند. همچنین می‌توانید آنها را از طریق سرچ کنسول گوگل در گزارش Crawl Error ببینید.

 

در هر صورت، لینک‌های شکسته هیچ کمکی به سایت نمی‌کنند. بلکه آتوریتی سایت شما را پایین می‌آورند و ممکن است روی رنکینگ سایت اثر بگذارند. خوشبختانه برطرف این مشکل ساده است. کارهایی که باید انجام دهید را در ادامه لیست می‌کنیم:

  • لینک متن را بردارید
  • اگر اشکالی در متن لینک وجود داشته و منجر به خطای 404 شده آن را برطرف کنید.
  • اگر مقصد همچنان وجود دارد اما آدرسش تغییر کرده، لینک را تغییر دهید.
  • یک ریدایرکت برای لینک شکسته فعلی بسازید . با اینکار دیگر نیاز نیست لینک‌های داخل متون یا سایر صفحات را حذف کنید. چون با کلیک روی آنها، به لینک صفحه جدید ریدایرکت می‌شوند.

4. بهینه‌سازی تصاویر

برای خوشایند بازدیدکنندگان هم که شده، سایت باید تصویر داشته باشد. بخش بصری یک وب سایت به اندازه اطلاعاتی که در آن به اشتراک گذاشته می‌شود، اهمیت دارد. پس تصاویر شما باید به درستی نمایش داده شوند. به علاوه تصاویر یکی از معیارهای خوب در استراتژی بهینه‌سازی سئو هستند.

 

اول از همه مطمئن شوید که تمام تصاویری که روی سایت آپلود می‌کنید، فشرده‌سازی شده هستند. این فشرده‌سازی به لود بهتر سایت کمک می‌کند. سرعت لود سایت می‌تواند تاثیر به‌سزایی در میزان رضایت کاربران از وب سایت شما بگذارد. زمانی که لود سایت بیشتر از یک ثانیه می‌شود، بیش از 32 درصد از کاربران سایت را ترک می‌کنند.

صفحاتی که زمان لود بیشتری دارند، بانس ریت یا نرخ پرش بیشتری هم خواهند داشت. خصوصاً اگر کاربران سایت شما بیشتر از موبایل استفاده کنند. پس مطمئن شوید که تا جای ممکن سرعت سایت مناسب است و کاربران می‌توانند به بخش‌های مورد نیاز خود در سایت دسترسی راحت داشته باشند.

برای بهینه‌سازی تصاویر در سایت پلاگین‌های وردپرسی زیادی وجود دارند که می‌توانید از آنها استفاده کنید. اگر هم می‌خواهید از ابزارهای خارجی مانند فتوشاپ استفاده کنید، به سراغ گزینه‌های ذخیره‌سازی با عنوان Save for web بروید. بعد از فشرده‌سازی و بهینه کردن تصویر، آن را روی سایت مورد نظر خود آپلود کنید و تگ ALT آن را پر کنید. Alt Text یا متن جایگزین، در واقع نوشته‌ای است که در صورت لود نشدن تصاویر در صفحه، به جای تصویر به کاربر نمایش داده می‌شود. همچنین یکی از راه‌هایی است که از گوگل از طریق آن موضوع تصاویر را می‌فهمد.

5. حذف متادیتاهای تکراری

هر تگ عنوان و توضیح متایی باید منحصر به فرد باشد. چون این نوشته‌ها هستند که در صفحه نتایج جستجوی گوگل دیده می‌شوند. هرچه تعداد صفحات بیشتری در سایت خود اضافه کنید، احتمال اینکه متا دیتاهای یکسان داشته باشید بیشتر می‌شود. تا جایی که می‌توانید از متادیتاهای تکراری پرهیز کنید.

در حین پاکسازی سایت این حذف کردن متادیتاهای تکراری کمک می‌کند که رنکینگ بهتری پیدا کنید و به گوگل نشان بدهید که برای اطلاعات نمایش داده شده از سایت خود، ارزش قائل هستید. پیشنهاد می‌کنیم برای تمامی صفحاتی که متادیتای تکراری دارند، یک بخش در یک شیت اکسل یا گوگل شیت باز کنید. سر فرصت برای هر کدام یک عنوان متا و توضیح متا منحصر به فرد بنویسید و سپس در سایت به روزرسانی کنید.

قدرت تگ عنوان را هم دست کم نگیرید. ممکن است خود توضیحات متا به طور مستقیم روی رنکینگ سایت تاثیری نگذارند اما وقتی عنوان یا خلاصه‌ای از مطلبی که می‌نویسید، نظر کاربران را جلب کند خواه ناخواه نرخ کلیک لینک شما در صفحه نتایج جستجوی گوگل بالاتر می‌رود. توجه داشته باشید که توضیحات متا نباید از حدود 155 کاراکتر بیشتر شود.

6. بررسی وضعیت عملکرد سایت

مرحله آخر تا حدودی واضح است. بعد از انجام همه عملیات باید مطمئن شوید که کارهایی که انجام داده‌اید مشکلی برای سایت ایجاد نکرده‌اند. گاهی پیش می‌آید که لینک اشتباهی را عوض می‌کنید. یا با انجام بعضی بهینه‌سازی‌ها عملکرد سایت به جای رشد، افت می‌کند. هم با استفاده از ابزارهای سئو هم به صورت ویژوال توسط یک کاربر عادی، استفاده از سایت را بررسی کنید.

استراتژی بهینه‌سازی سئو را به صورت مداوم انجام دهید

بهینه‌سازی سئو یا پاکسازی سایت یک فرآیند مداوم است. قرار نیست شما با یکبار وقت گذاشتن و بررسی مواردی که گفته شد، تمام مشکلات سایت را پیدا کنید یا رنکینگ خود را به بهترین شکل بالا ببرید. استراتژی بهینه‌سازی سئو سایت را به عنوان یک فرآیند بلند مدت نگاه کنید. همیشه خود را به روز نگه دارید، به الگوریتم‌های جدید گوگل توجه کنید و روز به روز برای بهتر شدن وضعیت سایت خود تلاش کنید.

اگر با اصول سئو یا دیجیتال مارکتینگ آشنایی کافی ندارید، پیشنهاد ما شرکت کردن در دوره‌های آنلاین سئووب است. در این دوره‌ها اساتید برجسته دنیای کسب و کار اینترنتی، از جمله مهندس عبادوز که سالهاست در این عرصه فعالیت می‌کند، تجربیات خود را با شما به اشتراک می‌گذارند. شما می‌توانید بعد از شرکت در این دوره‌ها، برای کسب تجربه و عملی کردن دانش تئوری خود، در دوره‌های کارآموزی سئو وب هم شرکت کنید. اگر سوالی در رابطه با استراتژی بهینه‌سازی سئو یا دوره‌های سئووب دارید، خوشحال می‌شویم نظرات‌تان را انتهای این صفحه با ما به اشتراک بگذارید. ممنون که همراه ما بودید.