اگر تازه وارد دنیای سئو شدهاید و به دنبال ابزاری همه فن حریف برای ارتقای سئو سایت خود هستید، بدون شک “گوگل سرچ کنسول” از بهترین گزینههای موجود است. به همین منظور در این راهنما هر چیزی را که باید درباره گوگل سرچ کنسول بدانید، در اختیار شما همراهان گرامی قرار دادهایم. در این آموزش گوگل سرچ کنسول ابتدا به نحوه فعالسازی این ابزار برای سایت خواهیم پرداخت و بعد کار با بخشهای گوناگون آن را خواهیم دید. در نهایت نیز چندین تکنیک برای استفاده حرفهای از این ابزار را بررسی خواهیم کرد. با سئووب همراه باشید.
شروع آموزش گوگل سرچ کنسول
اگر پیش از این وارد فضای گوگل سرچ کنسول نشدهاید، نگران نباشید. چراکه در این قسمت از آموزش گوگل سرچ کنسول، شروع کار با این ابزار را از صفر یاد خواهید گرفت. پس در ادامه ابتدا نحوه اضافه کردن سایت به گوگل سرچ کنسول را میبینیم.
مرحله اول: افزودن سایت به گوگل سرچ کنسول
در قدم اول باید وارد گوگل سرچ کنسول شوید و روی گزینه “Add property” کلیک کنید.
سپس آدرس صفحه اصلی وبسایت خود را کپی کرده، در کادری که در تصویر زیر مشخص شده Paste کنید.
حالا نوبت آن است که سایت خود را تأیید (Verify) کنید. برای این کار به طور کلی 7 روش وجود دارد که اینجا 3 مورد از سادهترین آنها را بررسی میکنیم:
- از طریق فایل HTML: افزودن یک فایل HTML مشخص به فایلهای سایت
- از طریق رکورد CNAME یا TXT: افزودن رکورد CNAME یا TXT به تنظیمات دامنه سایت
- از طریق تکه کد HTML (سادهترین و بهترین روش): افزودن تکه کدی مشخص (که خود گوگل سرچ کنسول ارائه میدهد) به بخش <head> کدهای HTML سایت.
مرحله دوم: انتخاب کشور
بعد از این که از طریق یکی از روشهای بالا، گوگل سرچ کنسول را برای سایت خود فعال کردید، باید کشور هدف خود را انتخاب کنید. گوگل سرچ کنسول برای تشخیص کشور هدف شما به یک سری دادهها نیاز دارد که مهمترین آنها عبارتاند از:
- ccTLD سایت (مانند ir. برای ایران)
- آدرسهای ذکر شده در سایت
- مکان سرور
- کشوری که بیشترین بکلینک را از آن دریافت میکنید
- زبان محتواهای سایت
- و … .
برای تعیین کشور هدف، ابتدا روی لینک “International Targeting” که زیر “Search Traffic” است کلیک کنید.
سپس روی تب “Country” کلیک کنید.
عبارت “Target Users in” را تیک بزنید.
کشور هدف را از لیست کشویی مربوط به عبارت ” Target Users in” انتخاب کنید.
مرحله سوم: لینک کردن گوگل آنالیتیکس با گوگل سرچ کنسول
ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که گوگل از سال 2013 تصیم گرفت که فقط سایتهای دارای پروتکل HTTPS را در صفحه نمایش نتایج جست و جو (SERP) نمایش دهد. دلیل این تصمیم، ارتقای امنیت جست و جو برای کاربران بود. هر چند که این تصمیم توانست تا حد زیادی هدف خود را محقق سازد؛ اما در عوض کار را برای طراحان سایت کمی سخت کرد.
از طرفی بسیاری از کلمه کلیدیهایی که کم ارزش محسوب میشدند، از پایگاه داده گوگل آنالیتیکس حذف شدند. این استراتژی باعث شد کاربران به دفعات با چنین وضعیتی رو به رو شوند:
اما خوشبخاته یک روش ساده برای باز گرداندن بعضی از کلمه کلیدیها پیدا شد و آن چیزی نیست جز لینک کردن گوگل آنالیتیکس با گوگل سرچ کنسول! پس حالا که دلیل این امر را میدانیم، به سراغ مراحل لینک کردن این دو ابزار میرویم:
ابتدا گوگل آنالیتیکس را باز کنید. سپس روی گزینه “Admin” که پایین منوی سمت چپ است کلیک کنید.
سپس “Property Settings” را انتخاب کنید.
حالا تا پایین اسکرول کنید تا به “Adjust Search Console” برسید.
اینجا روی “Add” کلیک کنید.
دوباره تا پایین اسکرول کنید تا آدرس وبسایت خود را پیدا کنید. بعد باکس کنار این آدرس را تیک زده و روی “Save” کلیک کنید.
کار لینک کردن گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول تمام است. حالا میتوانید لندینگ پیجهای خود را با تعداد کلیک و مقدار Impression آنها ببینید.
همینطور به مقادیر Impression، کلیک، CRT و اطلاعات موقعیتی دسترسی دارید که بر اساس کشور نمایش داده میشوند:
و اما مهمترین بخش ماجرا، یعنی کلمه کلیدیهایی که در دسترس نبودند را میتوانید بررسی کنید:
مرحله چهارم: بررسی مشکلات امنیتی احتمالی
حالا باید ببینید آیا سایتتان از لحاظ امنیتی مشکلی دارد که به سئو آسیب بزند یا نه؟ برای این کار ابتدا روی “Security Issues” کلیک کنید.
اگر پیام زیر را مشاهده کردید (که در اکثر موارد نیز همین پیام دریافت میشود) خیالتان راحت باشد که مشکل امنیتی ندارید.
آخرین مرحله از آموزش گوگل سرچ کنسول در سطح مبتدی: افزودن نقشه سایت
نقشه سایت یا سایت مپ در واقع یک نقشه از سایت شماست که گوگل با داشتن آن میتواند ارزیابی دقیقتر و بهتری از سایت داشته باشد. پس میتوانید با افزودن سایت مپ خود به گوگل سرچ کنسول، سایت خود را بهتر به گوگل معرفی کنید.
البته دقت کنید که اگر سایت کوچکی دارید، نیاز چندانی به افزودن سایت مپ نیست. اما اگر سایت بزرگی مانند سایتهای تجارت الکترونیکی با هزاران صفحه دارید، نقشه سایت میتواند نقشی اساسی در ارتقای سئوی سایت داشته باشد.
برای افزودن نقشه سایت به گوگل سرچ کنسول، ابتدا اگر نقشه سایت خود را ندارید، باید آن را به دست آورید. برای این کار میتوانید به افزونه “یوآست” در سایت بروید و در مسیر General/Features قسمت مربوط به XML Sitemaps را روی حالت “On” تنظیم کنید.
بعد روی لینک “See the XML Sitemap” کلیک کنید. با این لینک فایل نقشه سایت خود را دریافت خواهید کرد.
حالا برای افزودن سایت مپ به گوگل سرچ کنسول، روی گزینه “Sitemaps” کلیک کنید.
سپس در کادر مشخص شده لینک سایت مپ خود را وارد کرده و “Submit” را بزنید.
حالا پیام زیر را مشاهده خواهید کرد که به معنی افزودن موفقیتآمیز سایت مپ به گوگل سرچ کنسول است.
راهاندازی گوگل سرچ کنسول برای سایت تمام شد! پس در ادامه آموزش گوگل سرچ کنسول به سراغ نحوه بهینهسازی سئو تکنیکال به کمک گوگل سرچ کنسول میرویم.
بهینهسازی سئو تکنیکال توسط گوگل سرچ کنسول
بعد از آموزش گوگل سرچ کنسول در سطح ابتدایی، باید به سراغ تکنیکهایی برای استفاده از این ابزار در جهت بهبود سئو سایت برویم. یکی از مهمترین عواملی که میتواند رتبه سایت را ارتقا دهد، بهینهسازی سئو تکنیکال سایت است. خبر خوب این که گوگل سرچ کنسول امکاناتی دارد که در شناسایی مشکلات سئو و همینطور رفع آنها بسیار کمککننده است. بنابراین بخش مهمی از آموزش گوگل سرچ کنسول شامل استفاده از این قابلیتها میشود. در ادامه نحوه کار با این امکانات را با هم میبینیم.
بخش Index Coverage در گوگل سرچ کنسول
اگر مراحل قبلی آموزش گوگل سرچ کنسول را به درستی طی کرده باشید، گوگل سایت شما را پیدا و سریعاً آن را ایندکس خواهد کرد (یعنی سایت ما به لیست سایتهایی که در صفحه نتایج سرچ کاربران نشان داده میشوند، اضافه میشود). اما گاهی اوقات در ایندکسسازی بعضی از صفحات سایت مشکلاتی رخ میدهد. برای پیدا کردن این مشکلات و حل آنها میتوانید از Index Coverage استفاده کنید.
گزارش Index Coverage شامل چه دادههایی است؟
Index Coverage جزو قابلیتهای گوگل سرچ کنسول جدید است و جایگزین “Index Status” شده است. مهمترین اطلاعات موجود در Index Coverage، نمایش صفحههایی از سایت است که به درستی ایندکس شدهاند. به علاوه چنانچه صفحاتی ایندکس نشده باشند، مشکلات آن صفحات نیز توسط این قابلیت گزارش داده خواهد شد.
پیدا کردن ارورها توسط Index Coverage
در بالای صفحه اصلی Index Coverage، 4 تب داریم: Error، Warnings Valid With، valid و Excluded.
طبیعتاً برای پیدا کردن خطاها، باید وارد تب Error شویم. همانطور که در تصویر بالا میبینید، این سایت دارای 54 ارور است. همینطور نمودار نشان میدهد که تعداد این ارورها با گذشت زمان چه تغییری کردهاند.
حالا اگر تا پایین اسکرول کنید، نوع و دلیل هر یک از این ارورها را مشاهده میکنید:
این خطاها معمولاً شامل ارورهای زیر هستند:
- “Submited URL seems to be a soft 404“: صفحه پیدا نشده؛ ولی یک کد وضعیت نادرست از هدر برای آن صفحه ارسال شده است.
- “Redirect error“: این صفحه کار نمیکند؛ اما یک مسیر برای آن وجود دارد.
- “Submitted URL not found (404)“: صفحه پیدا نشده و سرور کد وضعیت درست (404) را ارسال کرده است (قابل حلترین ارورها).
- “Submited URL has crawl issues“: دلیل این ارور دقیقاً مشخص نیست. برای آگاهی از دلیل ارور باید خود صفحه را بررسی کنید.
- “Server errors (5xx)“: رباتهای گوگل نمیتوانند به سرور دسترسی داشته باشند. ممکن است سرور کرش، متوقف یا Down شده باشد.
نکته: وقتی روی Status ارور کلیک میکنید، لیست تمام صفحههایی را که همان ارور را دارند، مشاهده میکنید.
برطرف کردن ارور “Submitted URL not found (404)”
و اما میرسیم به نحوه برطرف کردن هر یک از این ارورها. از آنجایی که ارور “Submitted URL not found (404)” یعنی خطای سوم، از قابل حلترین ارورهاست، با همین خطا شروع میکنیم.
روی یکی از لینکهایی که این ارور را دارد، کلیک کنید. با این کار در سمت راست پنلی باز میشود که شامل 4 گزینه است:
قبل از این که به سراغ حل ارور برویم، بهتر است یک مرتبه چک کنید آیا واقعاً این صفحه باز نمیشود؟ پس همان لینک را در مرورگر وارد میکنیم.
بعد از این که از درست بودن ارور مطمئن شدیم، به گوگل سرچ کنسول برگردید و آدرس آن صفحه را در باکس آدرس بالای صفحه یعنی ” URL Inspection” وارد کنید:
با این کار رباتهای گوگل به سمت آن صفحه میروند. حالا مطمئن میشویم که این صفحه این ارور را دارد:
اما برای حل این ارور دو راه داریم:
- اگر این صفحه دیگر کارایی ندارد (مثلاً متعلق به محصولی است که حذف شده است)، آن را به حال خود رها کنید تا به مرور زمان از بین برود.
- این صفحه را به صفحهای دیگری مثل محصول مشابه، بلاگ و … Redirect کنید (یعنی کاربر با ورود به این صفحه، بدون مشاهده ارور، به صفحه دیگری منتقل شود).
برطرف کردن ارور “Soft 404”
برگردیم به خطای اول و روش برطرف کردن آن. پس دوباره روی ارور کلیک میکنیم تا به لیست صفحات دارای آن خطا برویم.
بعد لینک یکی از صفحات را در مرورگر وارد میکنیم تا وضعیت صفحه را چک کنیم.
حالا در خود گوگل سرچ کنسول، لینک صفحه را در کادر بالای صفحه وارد میکنیم.
این بار گزینه “Test Live URL button” را انتخاب میکنیم تا از این طریق رباتهای گوگل را به آن صفحه بفرستیم. ضمناً با انتخاب این گزینه میتوانیم آن صفحه را از زاویه دید رباتها بررسی کنیم.
حالا اگر پیام زیر را دریافت کردید، یعنی مشکل صفحه برطرف شده است.
بیایید ببنییم گوگل این صفحه را چگونه میبینید. پس روی “View Page” کلیک کرده و بعد تب “Screenshot” را انتخاب کنید.
اینطور که به نظر میرسد گوگل محتوای این صفحه را مانند کاربران میبیند. حالا به تب “More Info” رفته و منابع صفحاتی که گوگل به درستی لود نمیکند را بررسی کنید.
گاهی اوقات این خطاها به ارور Soft 404 برمیگردند؛ اما گاهی دلایل دیگری دارند. در این مثال هر 5 مورد مسدود شدهاند. بعد از اطمینان از حل مشکلات مربوط به ایندکسسازی، روی “Request Indexing” کلیک کنید. با این کار به گوگل میگویید که دوباره این صفحه را ایندکس کند.
برطرف کردن سایر ارورها
در مورد سایر ارورها، بسته به نوع خطا میتوانید از همان روش بالا استفاده کنید. پس بهتر یک بار مراحل را مرور کنیم:
- صفحه را در مرورگر خود لود کنید.
- آدرس صفحه را در URL Inspection وارد کنید.
- دلایل ارور را که گوگل سرچ کنسول گزارش میدهد بررسی کرده و طبق آنها ارور را برطرف کنید.
برطرف کردن هشدارها در تب Valid with warnings
در تب “Valid with warnings” در Index Coverage هشدارهایی نمایش داده میشوند که منجر به مشکل خاصی نخواهند شد. اما قطعاً برطرف کردن آنها به سئوی سایت کمک خواهد کرد.
در این مثلا در این بخش فقط یک هشدار داریم: ” Indexed, though blocked by robots.txt “.
این هشدار به این معنی است که این صفحه توسط robots.txt مسدود شده است. طبیعتاً برای حل مشکل باید این مسدود کردن را برطرف کنیم. پس بهترین کار در این مثال این است که به جای ” Fetch As Google “گزینه ” Test Robots.txt Blocking” را انتخاب کنیم:
با این کار در واقع به تستر robots.txt میرویم. اینجا اگر نمیخواهید صفحه ایندکس شود، دو راه دارید:
- برچسب ” noindex,follow” را به صفحه اضافه کرده و این صفحه را حالت بلاک توسط txt خارج کنید.
- با ابزار URL Removal صفحه را به طور کل حذف کنید.
اگر مایل به استفاده از روش دوم هستید، کافیست مراحل زیر را طی کنید.
حذف صفحه توسط ابزار URL Removal در گوگل سرچ کنسول
به کمک ابزار URL Removal میتوانیم صفحات را از لیست ایندکس گوگل حذف کنیم. این ابزار هنوز در نسخه جدید گوگل سرچ کنسول اضافه نشده، بنابراین برای استفاده از آن باید از نسخه قدیمی آن استفاده کنید.
برای این کار تب ” Legacy tools and reports” در همین نسخه جدید را باز کنید. سپس روی “Removal” کلیک کنید تا به نسخه قدیمی منتقل شوید.
حالا در کادر سفید رنگ، آدرس صفحهای که میخواهید حذف کنید را وارد کنید.
اول مطمئن شوید که آدرس را درست وارد کردهاید و بعد روی “Submit” کلیک کنید.
نکته: صفحهای که با این ابزار حذف میشود بعد از 90 روز دوباره توسط گوگل بازیابی خواهد شد. اما صفحاتی که توسط robots.txt مسدود شدهاند، به احتمال زیاد برای همیشه حذف خواهند شد.
بررسی صفحات ایندکسشده در تب Valid
حالا بایید ببینیم در تب “Valid” چه خبر است. در این تب خواهید دید که چند صفحه از سایت به درستی توسط گوگل ایندکس شدهاند.
اما در این قسمت برای اگاهی از مشکلات احتمالی باید دو مورد زیر را بررسی کنید:
1/ افت تعداد صفحات ایندکس شده
هر بار که وارد گوگل سرچ کنسول میشوید، این عدد را بررسی کنید تا در صورت کم شدن تعداد صفحات ایندکس شده، از آن مطلع شوید. در صورت مشاهده چنین مشکلی، میتوانید احتمالاتی را در نظر بگیرید. مثلاً شاید دستهای از صفحات توسط رباتهای گوگل بلاک شدهاند. یا شاید به اشتباه برچسب noindex را به صفحهای دادهاید و … .
2/ افزایش شدید تعداد صفحات ایندکس شده
اگر متوجه افزایش شدید تعداد صفحات ایندکس شده شوید هم معمولاً باید به دنبال مشکلی باشید. چرا که ممکن است برای مثال دستهای از صفحات را که باید بلاک باشند را به اشتباه از بلاک خارج کرده باشید.
چرا نباید اجازه دهیم همه صفحات ایندکس شوند؟
هر چند که ایندکسسازی صفحات مهم سایت جزو اهداف مهم سایت است؛ اما بعضی از صفحات نیز نباید ایندکس شوند. برای این کار دلایل زیادی وجود دارد؛ برای مثال ممکن است صفحه مد نظر، صفحه لاگین یا شامل محتوای تکراری باشد. یا شاید صفحهای با طراحی بیکیفیت است.
نکته: منظور از بیکیفیت این نیست که باید به طور کل حذف شود. بلکه فقط نمیتواند نماینده خوبی برای سایت باشد. پس بهتر است در لیست نمایش نتایج جست و جو به کاربر نمایش داده نشود.
برای مشاهده تعداد صفحاتی از سایت که ایندکس نشدهاند، باید به تب “Excluded” برویم.
سپس اگر تا پایین اسکرول کنید، دلایل ایندکس نشدن این صفحات را مشاهده خواهید کرد:
در ادامه هر یک از دلایل را بررسی میکنیم.
“Page with redirect”
وقتی کاربر وارد این لینک میشود، بدون مشاهده این صفحه به صفحه دیگری میرود. بنابراین این پیام به این معنی است که این صفحه به درستی ایندکس نشده است.
“Alternative page with proper canonical tag”
گوگل توانسته شبیه این صفحه را در جای دیگری از سایت پیدا کند که آن صفحه شبیه “Canonical link” یا لینک متعارف است. یعنی خودمان ترجیح دادهایم که این محتوا در آن لینک نمایش داده شود. پس این پیام هم مثبت است و مشکلی ندارد.
“Crawl Anomaly”
این پیام میتواند دلایل گوناگونی داشته باشد. اما احتمالاً صفحه مد نظر ارور 404 دارد.
” Crawled-currently not indexed”
این صفحات توسط گوگل کراول شدهاند، اما ایندکس نشدهاند (کراولها یا خزندههای گوگل، نوعی از رباتهای گوگل هستند که صفحات مختلف را شناسایی میکنند).
دلیل دقیق این پیام نیز مشخص نیست؛ اما معمولاً به این علت است که صفحه به اندازه کافی خوب نیست که جایگاهی در صفحه نتایج گوگل داشته باشد. در این صورت طبیعتاً باید روی کیفیت صفحه کار کنید. برای مثال اگر محتوای آن تکراری است، محتوای جدید به آن اضافه کنید.
“Submitted URL not Selected as Canonical”
این صفحه دارای محتوای تکراری است و خود گوگل ترجیح داده که صفحه دیگر را به جای این صفحه ایندکس کند. دقت کنید که بهتر است خودتان به همه صفحاتی که دارای محتوای یکسان هستند به جز یکی از این صفحات تگ noindex بدهید. با این کار فقط یک نسخه از آن صفحه ایندکس خواهد شد.
“Blocked by robots.txt”
robots.txt مانع کراول شدن این صفحات میشود. اگر این صفحه، جزو صفحاتی است که مایل به ایندکس شدن آنها نیستید، پس مشکلی وجود ندارد.
“Duplicate page without canonical tag”
این صفحه، یکی از صفحات تکراری است که شامل URL ترجیحی هم نیست.
این حالت نیز مشکل خاصی به همراه ندارد. اما بهتر است از توسعه دهنده سایت خود بخواهید که صفحات تکراری که مایل به ایندکس شده آنها نیستید را با استفاده از robots.txt بلاک کند.
” Discovered – currently not indexed “
این صفحات توسط گوگل کراول شدهاند؛ اما هنوز ایندکس نشدهاند.
” Excluded by ‘noindex’ tag”
این یک پیام کاملاً مثبت است که میگوید خیالتان راحت باشد که صفحاتی که تگ noindex دارند، ایندکس نشدهاند.
بخش Performance Reportage در گوگل سرچ کنسول
Performance Reportage از کاربردیترین بخشهای گوگل سرچ کنسول است که میتواند به افزایش ترافیک سایت کمک کند. در این بخش اطلاعات مربوط به عملکرد کلی جست و جوی سایت در گوگل را خواهید دید. در این گزارش علاوه بر تعداد کلیک، CTR و میانگین رتبه سایت هم نمایش داده میشود.
این بخش جایگزین “Search analytics” در گوگل سرچ کنسول قدیمی شده است که امتیازات بیشتری نسبت به آن دارد. برای مثال در نسخه قبلی فقط میتوانستید اطلاعات را تا 90 روز پیش ببینید.
اما اکنون میتوانید اطلاعات را حتی تا 16 ماه گذشته نیز داشته باشید.
ارتقای CTR به کمک Performance Report
اگر حتی کمی با دنیای سئو آشنا باشید، از اهمیت CTR مطلع خواهید بود. بنابراین بدون شک در بخش مهمی از آموزش گوگل سرچ کنسول باید به این شاخصه بپردازیم. خبر خوب این است که به کمک Performance Report میتوانید CTR را به طور چشمگیری افزایش دهید. برای این کار باید مراحل زیر را طی کنید.
1/ پیدا کردن کلمات کلیدی سایت با CTR کم
ابتدا تبهای “Average CTR” و “Average position” را انتخاب کنید.
حالا میخواهیم روی صفحاتی تمرکز کنیم که نمره CTR کمی دارند. پس فیلتر را روی صفحاتی با CTR کمتر از 5 قرار میدهیم. برای این کار در قسمت فیلترها، گزینه “Position” را تیک بزنید.
حالا فیلتر بالای صفحه را روی “Greater than” و 4.9 قرار دهید.
طبق یک قاعده کلی، رتبه کمتر از 5 در گوگل به معنی دارا بودن CTR حدود 4.35% است.
حالا برای این که CTRهای کمتر از 4.35% را داشته باشیم باید در بخش فیلتر، “CTR” را انتخاب کنیم (در حالی که Position نیز تیک خورده است).
سپس فیلتر بالای صفحه را روی “Smaller than” و 4.35 قرار دهید. حالا میتوانید لیستی از کلمات کلیدی را که رتبه 5 به پایین و CTR کمتر از 4.35% دارند ببینید. در واقع باید تلاش کنیم که از این کلمات کلیدی بازخورد بیشتری دریافت کنیم.
در مثال بالا 1504 بار مشاهده و فقط 43 کلیک داشته داشتهایم که منجر به CTR با مقدار 2.9% شده است. پس باید سعی کنیم نسبت کلیک شدن به دیده شدن (یعنی همان CTR) را برای این کلمه کلیدی افزایش دهیم.
2/ پیدا کردن صفحات با CTR کم
در قدم بعدی باید صفحاتی که CTR پایین دارند را پیدا کنیم. برای این کار کافیست روی بخش “Pages” کلیک کنید.
3/ مشاهده کلمات کلیدی هر صفحه
در این مرحله میخواهیم بدانیم که در هر صفحه کدام کلمات کلیدی تعیینکننده بودند. برای این کار اول روی “+New” و بعد روی “Page…” کلیک کنید.
سپس آدرس صفحه مد نظر را وارد کنید:
حالا لیستی از کلمات کلیدی مرتبط با آن صفحه را مشاهده میکنید که در رتبهبندی آن صفحه تأثیر داشتهاند.
برای مثال این صفحه 42000 بار بازدید شده؛ اما فقط 1500 کلیک دریافت کرده است. بنابراین از CTR بسیار بدی برخوردار است.
4/ بهینهسازی عنوان و توضیحات برای دریافت کلیک بیشتر
حالا که به لطف Performance Report صفحات با CTR ضعیف خود را میشناسید، بهتر است برای ارتقای آن برنامهریزی کنید. برای این کار روشهای مختلفی وجود دارد. اما یکی از کارآمدترین آنها استفاده از کلمات درست در عناوین و توضیحات متا است.
پس سعی کنید از عناوینی استفاده کنید که ضمن شامل کلمه کلیدی بودن، جذاب و گیرا باشند. درواقع باید در تولید محتوا برای آن صفحات وقت و دقت بیشتری صرف کنید CTR بالاتری به دست آورند.
5/ بررسی مجدد صفحات
بعد از اصلاح محتوای صفحات با CTR پایین، 10 روز صبر کنید و بعد دوباره وضعیت آنها را بررسی کنید. خوشخبتانه در گوگل سرچ کنسول جدید میتوانید به راحتی CTR صفحات را در دو تاریخ مقایسه کنید. برای این کار روی فلیتر تاریخ کلیک کنید.
سپس بازه زمانی را انتخاب کنید (قبل از تغییرات صفحه و دو هفته بعد از تغییرات).
نهایتاً نتایج را بر اساس کلمات کلیدی که در محله اول پیدا کردهاید فیلتر کنید (در اینجا best helmet brands).
اگر محتوای آن صفحه را به درستی اصلاح کرده باشید، شاهد افزایش مقدار CTR خواهید بود. مانند این مثال که CTR به 63.2 رسیده است.
پیدا کردن کلمات کلیدی فرصت به کمک Performance Report
اگر احساس میکنید هنوز بعضی از صفحات سایتتان نیاز به اصلاح دارند، در پله بعدی در آموزش گوگل سرچ کنسول، میتوانید به سراغ کلمات کلیدی فرصت بروید. منظور از کلمات کلیدی فرصت، عباراتی است که بین رتبههای 8 تا 20 قرار دارند و میتوانند تعداد بازخوردها را تا حد زیادی افزایش دهند. در واقع این دسته از کلمات کلیدی مثل یک سکوی پرتاب عمل میکنند.
برای پیدا کردن این کلمات ابتدا محدوده تاریخ را به 28 روز پیش تنظیم کنید:
حالا فیلتر زیر را انتخاب کنید تا کلمات کلیدی با رتبه بالای 7.9 نمایش داده شوند.
در نهایت Impressions را به صورت نزولی مرتب کنید. با این کار کلمات کلیدی فرصت را در رتبههای اول مشاهده خواهید کرد.
ارتقای هر چه بیشتر صفحات قدرتمند سایت
حالا که کلمات کلیدی فرصت را میشناسید و از آنها در صفحات خود استفاده میکنید، بهتر است 4 نکته دیگر را برای ایجاد صفحات قدرتمند در نظر بگیرید:
1/ ایجاد محتوای جامع
گوگل شیفته محتوایی است که روی یک موضوع تمرکز کرده و آن را به صورت صفر تا صد پوشش میدهد. شاید به همین دلیل است که میانگین تعداد کلمات محتوایی که در صفحه اول گوگل نمایش داده میشوند، 1890 کلمه است. پس شما هم از این فرصت استفاده کنید و با این استراتژی برای محتواهای خود برنامهریزی کنید.
2/ استفاده از محتوای ویدئویی
طبق گزارشات، بازدیدگنندگان برای مشاهده محتواهای ویدئویی 2.6 برابر وقت بیشتری صرف میکنند. از طرفی هر چه Dwell Time ( زمان حضور و ماندگاری کاربران در سایت) بیشتر باشد، سایت از رتبه بالاتری برخوردار خواهد بود. پس حتماً سعی کنید محتواهای ویدئویی را به صفحات خود اضافه کنید.
3/ لینکسازی داخلی
لیکسازی داخل از جمله روشهای آسانی است که میتواند باعث پیشرفت سریع صفحات سایت شود. در قسمت بعدی که به ویژگیهای حرفهای گوگل سرچ کنسول میپردازیم. درباره لینکسازی داخلی بیشتر صحبت خواهیم کرد.
4/ دریافت بکلینک
بکلینکها (لینکهای خارجی از منابع دیگر به سایت ما) از غولهای تأثیرگذار در سئو سایت هستند که همیشه نقش بسیار پررنگی در الگوریتمهای گوگل داشتهاند. در واقع بکلینکها نمادی از میزان اعتبار سایت هستند. بنابراین سعی کنید راههای دریافت بکلینک را بشناسید و برای آن به طور جدی برنامهریزی کنید.
قبل از این که به سراغ بخش بعدی آموزش گوگل سرچ کنسول برویم، بهتر است دو نکته طلایی دیگر را برای ایجاد محتواهای جدید با هم بررسی کنیم.
نکته طلایی اول: استفاده از کلمات کلیدی Long tail
کلمات کلیدی Long tail، در واقع عبارات نسبتاً طولانی هستند که به عنوان کلمه کلیدی استفاده میشوند. در حال حاضر استفاده از این دسته از کلمات کلیدی در کنار سایر کلمات کلیدی در بعضی از صفحات میتواند بسیار کمککننده باشد.
برای مثال در تصویر زیر مشاهده میکنید که یک مطلب بلاگ از 4000 کلمه کلیدی متنوع رتبه کسب کرده است.
یکی از این کلمات کلیدی “SEO Strategy” است که یک کلمه کلیدی کوتاه محسوب میشود.
حالا نکته اینجاست که بهتر است به جای انتخاب کلمات کلیدی کوتاه شبیه به هم، از کلمات کلیدی طولانی یا Long tail استفاده کنید. برای مثال در تصویر عبارات Long tailهایی را میبینید که کلمات کلیدی این مطلب هستند و توانستهاند رتبه خوبی را برای این مطلب به ارمغان بیاورند:
در تصویر زیر هم تعداد بازدید از صفحه آن محتوا را میبینید که مقدار بسیار خوبی است:
اگر به یک راهنما برای انتخاب کلمات کلیدی Long tail نیاز دارید، به لیست کلمات کلیدی در گوگل سرچ کنسول برگردید. سپس از همان کلمات برای ساخت کلمات کلیدی طولانیتر استفاده کنید.
نکته طلایی دوم: پیدا کردن سؤالات رایج کاربران
تکنیک طلایی دیگر در ایجاد محتوای جدید این است که سؤالات رایج کاربران را پیدا کرده و در محتوای خود به آنها جواب دهید. برای این کار میتوانید از ابزاری مثل “Answer The Public” استفاده کنید. در این ابزار کافیست کلمه کلیدی اصلی خود را وارد کنید:
سپس مجموعهای سؤالات پیرامون آن موضوع را دریافت خواهید کرد.
قابلیتهای حرفهای گوگل سرچ کنسول
تا اینجای کار، آموزش گوگل سرچ کنسول در سطح مبتدی تا متوسط را با هم دیدیم. از اینجا به بعد وارد بخش آموزش گوگل سرچ کنسول حرفهای میشویم و میخواهیم به نکات هیجانانگیزتری از این ابزار اشاره کنیم که میتوانند سئو سایت را چندین پله بالاتر ببرند.
مشاهده آمار لینکهای داخلی
لینکهای داخلی از قدرتمندترین عناصر برای تقویت سئو سایت هستند. به همین جهت گوگل سرچ کنسول نیز قابلیتهای بسیار جذابی را در این زمینه ارائه میدهد. به این ترتیب که صفحاتی که به لینکسازی داخلی بیشتری نیاز دارند را به شما معرفی میکند.
برای دسترسی به این قابلیت، روی گزینه “Links” در نوار منوی اصلی گوگل سرچ کنسول کلیک کنید.
در این بخش صفحاتی که دارای لینک داخلی هستند را میبینید. حالا روی یکی از لینکها در لیست “Internal links” کلیک کنید.
با این کار لیستی از صفحاتی را میبینید که به آن صفحه لینک داخلی دارند:
در این مثال برای یکی از صفحات فقط 6 لینک داخلی وجود دارد که اصلاً مقدار خوبی نیست. بنابراین در این مرحله میتوانید برای صفحاتی که لینکهای داخلی کمی دارند، لینکهای داخلی بیشتری بسازید.
ارتقای فوقالعاده صفحات مهم به کمک لینکسازی داخلی
در این مرحله میتوانید برای صفحاتی که بیشترین اهمیت را در سایت دارند، لینکسازی داخلی انجام دهید. منظور از این صفحات بسیار مهم، صفحاتی است که بکلینکهای زیادی دریافت میکنند. پس بهتر است به این صفحات لینکهای داخلی بیشتری بدهید.
برای پیدا کردن این صفحات همان منوی “Links” را انتخاب کنید. این بار به بخش ” Top linked pages” دقت کنید.
برای مشاهده نتایج بیشتر نیز میتوانید روی “More” کلیک کنید. حالا که لیست این صفحات قدرتمند را دارید، به سایت خود برگردید و سعی کنید از صفحات دیگری به این صفحات لینک داخلی بدهید.
نکات بیشتر در کار با گوگل سرچ کنسول در سطح حرفهای
حالا که یک پله بالاتر از آموزش گوگل سرچ کنسول مبتدی قرار دارید، بیایید به سراغ نکات طلایی در کار با گوگل سرچ کنسول برویم. این نکات شامل بهینهسازی بودجه خزش (Crawl)، رفع مشکلات ریسپانسیو بودن سایت برای گوشی و بهبود CTR برای موبایل است.
ارتقای بودجه خزش گوگل (Crawl Budget)
اگر سایت کوچکی دارید، نیاز چندانی به گذراندن این مراحل ندارید. اما اگر سایت بزرگی دارید باید به فکر بهینهسازی بودجه خزش (بودجه کراول شدن) سایت خود باشید. بودجه خزش تعداد صفحاتی از سایت که در یک روز توسط گوگل کراول میشوند.
این آمار را میتوانید در بخش ” Crawl Stats” در سرچ کنسول قدیمی ببینید:
در مثال بالا، مقدار 22.257 صفحه در هر روز، بودجه خزش این سایت است.
چرا بودجه خزش در سئو سایت اهمیت دارد؟
به طور کلی هر چه بودجه خزش کمتر باشد، گوگل دیرتر میتواند صفحات جدید سایت شما را شناسایی کند. همینطور اگر تغییری برای ارتقای سئو در صفحات خود اعمال کنید، مدتها طول میکشد تا کراولها یا خزندههای گوگل به آن صفحه برسند و متوجه تغییرات شوند.
برای افزایش بودجه خزش سایت چه کار کنیم؟
برای ارتقای بودجه کرول سایت و به دنبال آن بالا بردن سرعت افزایش رتبه سایت، میتوانید 3 گام زیر را در نظر بگیرید.
گام اول: تعیین کراول نشدن همه صفحات سایت
کراولهای گوگل را سرگرم کارهای غیر ضروری نکنید. برای مثال فرض کنید در صفحه محصول خود فیلترهایی طراحی کردهاید. این برای کمک به مشتری خیلی خوب است. اما اگر این فیلترها زیاد باشند یا به درستی طراحی نشده باشند، هزاران صفحه با چنین آدرسی خواهید داشت:
yourstore.com/product-category/?size=small&orderby=price&color=green…
با وجود این صفحات، کراولها باید وقت زیادی را برای بررسی آنها بگذراند.
راه حل چیست؟
در مثال فیلترها، هر رنگ یا هر جنس از محصولات یک لینک جداگانه دارند و هر یک از این مشخصات (مثل Color) نیز یک پارامتر محسوب میشود. پس برای حل این مشکل باید به کراولها بگوییم که لینکهای حاوی آن پارامترها را نادیده گرفته و کراول نکند.
برای این کار در گوگل سرچ کنسول قدیمی روی “URL Parameters” کلیک کنید. سپس “Add Parameter” را بزنید.
حالا در بخش Parameter مانند تصویر زیر، Color را وارد کنید. سپس Save را انتخاب کنید.
این کار را برای همه پارامترهایی که نباید کراول شوند، تکرار کنید.
گام دوم: افزایش سرعت سایت
بودجه کرول، رابطه مستقیمی با سرعت لود شدن صفحات سایت دارد (یعنی هر چه سرعت لود بالاتر، بودجه کرول هم بیشتر). بنابراین در این مرحله باید ببینید که لود شدن هر صفحه سایت چه قدر طول میکشد؟ این اطلاعات در بخش Crawl report گوگل سرچ کنسول قابل مشاهده هستند:
آن نقطه اوج در نمودار بالا، به این معنی است که سرعت لود شدن سایت ناگهان افزایش پیدا کرده است. این کندی سرعت، میتوان باعث افت شدید بودجه خزش شود.
بنابراین یکی از اقدامات مهم برای افزایش بودجه خزش، ارتقای سرعت سایت است که اقدامات متنوعی را میطلبد؛ مانند بهینهسازی تصاویر استفاده در سایت و … .
گام سوم: لینکسازی داخلی
جالب است بدانید که لینکسازی داخلی در افزایش نرخ خزش سایت هم تأثیر دارد. چرا که هر چه صفحات داخلی بیشتر به هم لینک شده باشند، کراولها راهنمای مسیر بهتری برای خزیدن دارند؛ پس سریعتر هم حرکت میکنند. بنابراین همواره تمرکز ویژهای بر لینکسازی داخلی داشته باشید.
بهرهگیری از “URL Inspection” در گوگل سرچ کنسول
همانطور که بالاتر نیز اشاره کردیم، URL Inspection یک کادر ویژه داخل سرچ کنسول است که میتوانید آدرس صفحات را داخل آن وارد کرده و صفحات را از نگاه گوگل ببینید. اما این ابزارهای کاربردهای بیشتری دارد که در ادامه به 3 مورد آنها اشاره میکنیم.
1/ ایندکسسازی صفحات جدید در چند دقیقه
استفاده از URL Inspection روشی سریع برای ایندکسسازی صفحات جدید است. برای این کار کافیست آدرس آن صفحه جدید را در URL Inspection وادر کرده و Enter را بزنید. با این کار گوگل سعی میکند آن صفحه را در عرض چند دقیقه ایندکس کند.
2/ ایندکسسازی مجدد صفحاتی که آپدیت میشوند
وقتی محتوای صفحهای را آپدیت میکنید، آن صفحه باید دوباره ایندکس شود و این پروسه در حالت عادی ممکن است چندین روز یا هفته طول بکشد. اما به کمک قابلیت ” Fetch As Google” صفحه آپدیت شده در مدت زمانی بسیار کوتاهتر ایندکس خواهد شد.
3/ شناسایی مشکلات صفحات از دید گوگل
این همان قابلیتی است که بالاتر با آن آشنا شدید. برای استفاده از این قابلیت بعد از واردن کردن آدرس صفحه در URL Inspection گزینه ” View Tested Page” را انتخاب کنید.
سپس ” Screenshot” را انتخاب کنید تا ببینید که گوگل آن صفحه را چطور میبیند.
اطمینان از بهینه بودن سایت برای موبایل
بسیاری از کاربران (و شاید اکثر کاربران) همانطور که در تصویر زیر مشاهده میکنید، سایت شما را در گوشی موبایل خود خواهند دید.
از طرفی شاخص ” Mobile-First” در گوگل به این معنی است که گوگل بهینه بودن سایت برای موبایل را اولویت قرار میدهد. پس شما هم باید ارتقای تجربه کاربری سایت برای موبایل را اولویت قرار دهید. اما از کجا بدانیم که آیا سایتمان برای موبایل بهینه است یا نه؟ اینجاست که قابلیت ” Mobile Usability” در گوگل سرچ کنسول به یاری ما میشتابد.
برای مثال در تصویر بالا میبینید که از قابلیت استفاده این سایت در موبایل دو ایراد گرفته شده است؛ فونت بسیار کوچک و نزدیک بودن عناصر قابل کلیک به هم.
حالا اگر روی هر یک از این مشکلات کلیک کنید، هم صفحاتی را که آن مشکل را دارند میبینید و هم راه حل آن مشکل را. بنابراین به کمک این قابلیت گوگل سرچ کنسول میتوانید تا حد بسیار زیادی سایت را برای موبایل بهینهتر کنید.
مقایسه CTR نسخههای دسکتاپ و موبایل سایت
قابلیت جدید “Performance report” که بالاتر نیز با آن آشنا شدیم، میتواند CTR سایت را در نسخههای دسکتاپ و موبایل مقایسه کند. برای دسترسی به این مقایسه، وارد بخش Performance report شده و بعد “New+” را انتخاب کرده تا یک فیلتر جدید اضافه کنید. سپس Device را انتخاب کنید.
حالا روی تب “Compare” کلیک کرده و این بار Desktop را انتخاب کنید. سپس “Apply” را انتخاب کنید.
حالا مقایسه نسخه موبایل و دسکتاپ سایت خود را با فاکتورهای متنوع دریافت خواهید کرد. دقت کنید که تفاوت کمی که بین CTR موبایل و دسکتاپ است، طبیعی است. اما اگر تفاوت زیادی وجود داشته باشد، باید به فکر راه چاره باشید و تجربه کاربری سایت خود را برای موبایل بیشتر بررسی کنید.
امیدواریم این آموزش گوگل سرچ کنسول بتواند مسیرتان را برای ارتقای سئوی سایت توسط این ابزار قدرتمند هموار کند. اگر به موضوع سئو علاقه مند هستید پیشنهاد می کنیم دوره جامع سئو و دوره دیجیتال مارکتینگ کاربردی سئووب را بگذرانید تا بتوانید در این دو مهارت خبره شوید.