اینکه چطور باید یک وب سایت را طبق الگوریتمهای موتورهای جستجو، بهینهسازی کرد، ممکن است در اوایل کار کمی دشوار به نظر برسد. اما به خاطر بسپارید که شروع هرکاری چالشهای خاص خودش را دارد. اگر ابتدای کار هستید، پیشنهاد میکنیم دوره جامع آموزش سئو استاد عبادوز را بگذرانید تا هم با نیازهای بازار سئو آشنا شوید، هم از تجربیات یک دیجیتال مارکتر باتجربه استفاده کنید. اما قبل از آن، حتماً این مقاله را تا انتها مطالعه کنید تا با هر آن چیزی که باید راجع به آموزش سئو بدانید آشنا شوید.
در این مقاله به توضیح تمام مواردی میپردازیم که یک تازه کار سئو باید بداند تا تبدیل به یک سئوکار حرفهای شود. با سئو وب همراه باشید.
کار سئو را از کجا شروع کنم؟
وقتی به دنیای سئو و دیجیتال مارکتینگ وارد میشوید، با دغدغههایی رو به رو میشوید که اگر یک منتور یا مربی خوب نداشته باشید، میتوانند شما را دلسرد کنند. چه دغدغههایی؟
زمان: چقدر طول میکشد تا من تبدیل به یک سئوکار حرفهای شوم؟ چند ماه؟ چند سال؟؟
حجم زیاد محتواهای آموزشی: محتواهای مربوط به سئو و بهینهسازی سایت در سطح اینترنت بسیار زیاد است. از کجا شروع کنم؟
اطلاعات متناقض: به چه کسی اعتماد کنم؟ هر سایت و صفحهای، یک سری تکنیک میگوید و تکنیکهای دیگر را نقض میکند. از کجا بفهمم راه درست کدام است؟
ترس از مسائل فنی: رشتهای که در دانشگاه گذراندهام، به کامپیوتر و برنامهنویسی مرتبط نیست. آیا شانسی برای یادگیری سئو دارم؟
تاکتیکهای سیاه و سفید: دنیای اینترنت پر از هکرهای کلاه سفید و سیاه است. همینطور روشهای قانونی و غیرقانونی برای رسیدن به نتیجه وجود دارد. به سراغ کدام تاکتیکها بروم؟ چه تکنیکهایی جزو کلاه سفیدها به حساب میآیند؟
تحصیلات: آیا برای فعالیت در رشته سئو، باید تحصیلات آکادمیک داشته باشم؟
منتورهای سئو: آیا در این مسیر نیاز دارم که در دورههای افراد حرفهای این حوزه ثبت نام کنم؟ چه کسی را به عنوان منتور در نظر بگیرم؟
تمام این نگرانیها، طبیعی هستند. ما در این مقاله از سایت سئو وب، به بررسی تمام این سوالها میپردازیم. دورهها و منابعی که در این مطلب معرفی میکنیم، به شما کمک میکنند که در مسیر یادگیری سئو، با اطمینان بیشتری گام بردارید.
فراموش نکنید که دنیای تکنولوژی و همینطور هر آنچه که به سئو مربوط است، خیلی سریع تغییر میکند. الگوریتمها آپدیت میشوند، تکنیکها منسوخ میشوند و تاکتیکهای جدیدی جایگزین میشوند. پس خودتان را آماده کنید تا وارد یک دنیای هیجان انگیز پر چالش شوید!
آموزش سئو رایگان یا پولی؟
در سالهای گذشته اهمیت سئو و دیجیتال مارکتینگ بیشتر از قبل در کسب و کارها احساس میشود. اما هنوز در دانشگاهها، رشته تخصصی برای این مهارتها ایجاد نشده است. به همین خاطر احتمالاً اولین منبعی که برای یادگیری سئو به سراغ آن میروید، اینترنت است. ممکن است بخواهید کار خود را با ویدیوهای رایگان یوتیوب شروع کنید یا صرفاً با دنبال کردن چند مدرس و منتور در اینستاگرام بخواهید با سئو و بهینهسازی سایت آشنا شوید.
اما واقعیت این است که از هیچ کدام از این روشها شما یک سئوکار حرفهای نخواهید شد. وقتی قرار است مهارت جدیدی را بیاموزید، باید برای مدتی، تمام تمرکز و انرژی خود را برای یادگیری ابعاد مختلف آن صرف کنید. در اول راه، هیجان و انگیزهای که دارید، میتواند باعث موفقیت شما در این رشته شود. اگر از این انگیزه به درستی استفاده نکنید، ممکن است خیلی زود خسته شوید و کار را نیمه تمام رها کنید. پیشنهاد ما این است که به سراغ دورهای بروید که نقشه راه مناسبی برای شما ترسیم میکند.
دوره جامع سئو استاد عبادوز، علاوه بر اصولی و مفهومی بودن مباحث، شما را برای ورود به بازارکار آماده میکند. شما میتوانید در این دوره با مفاهیم سئو آشنا شوید و از پایه، بهینهسازی سایت را یاد بگیرید. برای دیدن مشخصات دوره و شرکت در آن روی دکمه زیر کلیک کنید.
فرصتهای شغلی برای سئوکار چیست؟
معمولاً دو نوع آگهی و فرصت شغلی برای افرادی که در سئو تخصص دارند، وجود دارد. یکی به عنوان کارمند سئو در آژانسهای دیجیتال مارکتینگ و دیگری فریلنسر یا صاحب کسب و کاری که خدمات سئو به سایر وب سایتها ارائه میکند. زمانی که با اصول اولیه و مفاهیم و تکنیکهای سئو آشنا شدید، برای کسب تجربه میتوانید در دورههای کارآموزی شرکت کنید. سئووب، یک دوره کارآموزی بسیار جذاب دارد که با شرکت در آن میتوانید هم با محیط کاری آشنا شوید هم از تجارب افراد حرفهای این حوزه بیاموزید.
برای استخدام شدن به چه مهارتهایی نیاز است؟
اما بعد از کسب تجربه و آماده کردن یک رزومه خوب، با چه فرصتهای شغلی رو به رو خواهید بود؟ معمولاً چه مهارتهایی در آگهیهای استخدام متخصص سئو درج میشود که شما باید از آنها مطلع باشید؟ لیست زیر، مجموعهای از مهارتهای نرمی است که برای پذیرفته شدن در پوزیشن متخصص سئو میبایست داشته باشید:
- علاقه به دیجیتال مارکتینگ: یکی از مهمترین ویژگیهای یک متخصص سئو، آشنا بودن به بازاریابی دیجیتال و اشتیاق داشتن برای یادگیری بیشتر این مهارت است.
- کنجکاوی فکری: اینکه بدانید شما همه چیز را نمیدانید و باید برای یادگیری مفاهیم جدید، تلاش کنید.
- مهارت آنالیز: یک متخصص سئو، قرار است بیشتر اوقات با دادهها سرو کار داشته باشد. شما به عنوان یک متقاضی، باید مهارتهای منطقی و آنالیز خود را تقویت کنید تا بتوانید از دادههایی که به دست میآورید، بهترین بهره را ببرید.
- مهارت یادگیری سریع: افرادی که بلدند خودشان مهارتی را یاد بگیرند، همیشه در این نوع رقابتها برتری دارند. مهارت خود یادگیری یا self-learning یکی از مواردی است که باعث تمایز شما و سایرین میشود.
- رهبری فکری: کار سئو و دیجیتال مارکتینگ، یک کار تیمی است. شما نمیتوانید به تنهایی از پس تمام موارد مربوط به بازاریابی یک کسب و کار بر بیایید. به همین خاطر بسیار مهم است که بتوانید مهارتهای رهبری، کار تیمی و برقراری ارتباط را در خود تقویت کنید.
در کنار تمام این مهارتهای نرم، شما باید به اصول و تکنیکهای سئو هم آشنا باشید. در دورههای دیجیتال مارکتینگ کاربردی و همینطور دوره جامع آموزش سئو در سئو وب، این مهارتها را یاد خواهید گرفت.
با محتواهای متناقض چه کنیم؟
حوزه سئو به اطلاعات غلط و متناقض معروف است. یک منتور میگوید این الگوریتم در ایران کار نمیکند، دیگری میگوید این تکنیک حتماً جواب میدهد. چرا؟ یکی به این دلیل است که سئو مدام تغییر میکند. اطلاعاتی که شش ماه پیش درست بودند، ممکن است امروز دیگر به کار شما نیایند. گوگل و سایر موتورهای جستجو همیشه در حال به روز کردن الگوریتمهای خود هستند. تنها کاری که از دست متخصصان سئو بر میآید، دنبال کردن این تغییرات و به روز کردن اطلاعات خودشان است.
اگر تاکتیک سئویی برای یک وب سایت جواب داد، دلیل نمیشود روی سایت دیگری هم حتماً جواب بدهد. پارامترهای مختلفی وجود دارد که موفقیت یا عدم موفقیت پلنهای بهینهسازی سایت شما را تحت تاثیر قرار میدهد. پس بهترین کار این است که هم از منابع اطلاعاتی به روز استفاده کنید، هم سعی کنید با آزمون و خطا، بهترین روشهای روز را یاد بگیرید.
به سراغ چه تکنیکهایی برویم؟ کلاه سیاه یا کلاه سفید؟
کلاه سیاه، کلاه سفید و کلاه خاکستری، اصطلاحاتی هستند که برای انواع تاکتیکهای سئو به کار میروند. سئوی کلاه سفید دقیقاً دستورات گوگل و سایر موتورهای جستجو را دنبال میکند. کلاه خاکستریها، ترسی از اینکه کمی از خط و خطوطها را رد کنند ندارند اما کلاه سیاهها به طور کامل قوانین را دور میزنند.
بیشتر متخصصان سئو به تاکتیکهای کلاه سفید به چشم سرمایهگذاریهای بلند مدت نگاه میکنند. هرچقدر که شما بهتر طبق اصول موتورهای جستجو وب سایت خود را بهینهسازی کنید، در نهایت نتیجه مناسبتری خواهید گرفت. دیگر نگران پنالتی شدن یا اخطار گرفتن از سمت گوگل نخواهید بود. برای تازهکارها پیشنهاد میکنیم حتماً روشهای صحیح و قانونی سئو را پیش بگیرند.
آموزش سئو را از کجا شروع کنیم؟
اگر در دوره جامع سئو استاد عبادوز از وب سایت سئو وب شرکت کنید، تمام مراحلی که در ادامه گفته میشود، به بهترین شکل به شما آموزش داده خواهد شد. اما اگر میخواهید خودتان این مسیر را طی کنید، بهتر است درباره موارد زیر مطالعه کنید تا کم کم وارد مباحث حرفهایتر بشوید.
آشنایی با مفاهیم اولیه
اصول اولیه سئو را میتوانید در چند ساعت آموزش یاد بگیرید. در دوره جامع سئو، جلسه اول به طور کلی به مفاهیم سئو اختصاص دارد و در قسمت دوم هم عوامل تاثیرگذار در سئو را با هم بررسی میکنیم. در این بخش باید یاد بگیرید که جستجو به چه صورت انجام میشود. موتورهای جستجو چگونه سایتهای برتر را انتخاب میکنند و بهینهسازی سئو به چه معناست.
جستجوی کلمات کلیدی
تحقیق درباره کلمات کلیدی یا keyword research، فرآیندی است که در طی آن متخصص سئو، به دنبال عبارات یا جملاتی میگردد که کاربران در موتورهای جستجو وارد کردهاند تا نیاز خود را برآورده کنند. برای مثال اگر کسی به دنبال خرید دوچرخه باشد، به احتمال زیاد، کلمه کلیدیهای «خرید دوچرخه خوب»، «قیمت دوچرخه»، «بهترین دوچرخههای امسال» و یا «پیشنهاد برای خرید دوچرخه» جزو عباراتی هستند که در جستجو به آنها بر میخورید.
راههای مختلفی برای پیدا کردن کلمات کلیدی وجود دارد. و میشود گفت هیچ راهی نیست که بگوییم حتماً باید آن را انجام داد و این روش درست است. بسته به صنعتی که در آن فعالیت میکنید، بودجهای که در نظر گرفتهاید و اهدافی که دنبال میکنید، این روشها متغیرند. در دوره جامع سئو آقای عبادوز، دو جلسه کامل به این موضوع پرداخته میشود و روشهای رایج به شما عزیزان آموزش داده خواهد شد.
چند نوع کلمه کلیدی داریم؟
قبل از اینکه به سراغ ادامه مواردی برویم که باید در فرآیند یادگیری سئو، بگذرانید، اجازه بدهید کمی بیشتر درباره کلمات کلیدی توضیح دهیم. شاید سئو بدون در نظر گرفتن کیورد یا همان کلمه کلیدی، معنای امروزی را نمیداشت. پس اهمیت آن بسیار بالاست. کاربران اینترنتی به طور کلی به 3 هدف اصلی در موتورهای جستجو، به دنبال چیزی میگردند. به همین خاطر میشود گفت 3 نوع کلمه کلیدی داریم:
- تراکنشی: وقتی برای انجام دادن یک خرید یا پرداخت پول، جستجویی انجام میشود آن را تراکنشی مینامیم. مثلاً کاربری که جستجو میکند خرید دوچرخه ارزان قیمت، به دنبال انجام دادن یک تراکنش است و این موضوع باید توسط متخصص سئو در نظر گرفته شود. تا در نتیجه این جستجوی کاربر، به جای نمایش یک مقاله متنی، محصولات به او معرفی شوند.
- اطلاعاتی: وقتی جستجو کننده برای رسیدن به اطلاعات، جستجویی انجام میدهد. مثلاً کلمه کلیدی «روز پدر امسال» توسط فردی جستجو میشود که میخواهد تاریخ شمسی روز پدر سال را بداند. پس نشان دادن یک مطلب یا محتوای متنی به او، در این کوئری کار درستی است.
- پیمایشی: وقتی کاربری فقط از موتورهای جستجو برای پیدا کردن آدرس سایتی استفاده میکند. مثلاً URL یک سایت را به عنوان کلمه کلیدی جستجو میکند یا مینویسد آدرس سایت تامین اجتماعی.
تحقیق درباره رقبا
شاید بدون اغراق یکی از مهمترین بخشهای کار متخصص سئو این قسمت باشد. تحقیق درباره رقبا در تمام کمپینهای سئو از اهمیت بالایی برخوردار است. از انجام این کار میخواهیم به چه نتیجهای برسیم؟ موارد زیر ممکن است دلایل Competitor Research باشد:
- چرا چرخ را دوباره اختراع کنیم؟ اگر بتوانید از طریق مهندسی معکوس ببینید که رقبای شما چه کار کردهاند که توانستهاند جایگاه خوبی در نتایج جستجو به دست آورند، بخش زیادی از مسیر را جلو افتادهاید.
- با تحقیق درباره رقبا متوجه میشوید که آنها در چه بخشهایی نقطه ضعف دارند و چگونه میتوان از این نقاط ضعف استفاده کرد و در این رقابت پیشی گرفت.
- این بررسی، به شما ایدههای خوبی میدهد که بتوانید از منابع موجود سایت خود استفاده کنید تا رنکینگ بهتری در نتایج جستجو پیدا کنید.
سئو محتوا یا سئو On page
سئو داخلی، یا سئو آن پیج مجموعهای از اقدامات بهینهسازی هستند که برای سئو کردن محتوای داخل سایت استفاده میشوند. اکثراً فکر میکنند که سئو آن پیج فقط به محتوای متنی صفحه مربوط میشود. در حالیکه این طور نیست. اینکه کدهای سایت شما به چه صورتی بهینه میشوند به اندازه محتوای آن صفحه اهمیت دارد. به عنوان یک وبمستر، باید بتوانید کنترل کامل روی تمام المانهای صفحه خود داشته باشید تا بتوانید نتیجه مطلوبی از بهینهسازیهای سئو بگیرید.
سئو خارجی یا Off page
سئو خارجی تمامی مواردی است که به استراتژیهای بیرون از سایت شما بر میگردد. که البته تاثیر بسیار مهمی هم در بهبود رتبه سایت در صفحه نتایج موتورهای جستجو میگذارد. بیشتر تمرکز وب مستران زمانی که حرفی از سئو خارجی میشود، روی لینکسازی خارجی است. اما در دوره جامع آموزش سئو یاد میگیرید که همه چیز فقط لینک بیلدینگ نیست و باید به موارد دیگری نیز دقت داشته باشید.
سئو تکنیکال
سئو فنی یا تکنیکال سئو، به بخش فنی سایت میپردازد. مواردی مانند سرعت سایت، ایندکس پذیری آن و ریسپانسیو بودن حالت موبایل. اصطلاح فنی ممکن است کمی شما را بترساند. اما جای نگرانی نیست؛ برای آشنا شدن و یادگیری مباحث سئو تکنیکال، نیازی نیست که یک رزومه عریض و طویل مهندسی کامپیوتر یا برنامهنویسی داشته باشید. کافیست که بخواهید این موضوع را با اشتیاق یاد بگیرید تا منتور شما بتواند نکات لازم را به شما یاد بدهد. در دوره جامع آموزش سئو استاد عبادوز، یک جلسه کامل به مبحث سئو تکنیکال پرداخته شده است که میتواند راهنمای خوبی برای شما باشد.
ابزارهای سئو
شناختن SEO TOOLs یا ابزارهای سئو برای هر سئوکاری لازم است. بدون این ابزارها هیچ کمپین سئویی را نمیتوانید اجرا کنید. این ابزارها میتوانند در زمان صرفه جویی کنند و دادههایی را در اختیار شما قرار دهند که میتواند اثربخشی بسیار زیادی روی گزارشات شما داشته باشند. البته که تنها شناختن این ابزارها کافی نیست و شما باید بلد باشید که چگونه از آنها استفاده کنید. ابزارهایی که ما پیشنهاد میکنیم از آنها استفاده کنیم و در دوره جامع آموزش سئو سایت سئووب نیز درباره آنها توضیح خواهید داد، موارد زیر است:
- گوگل آنالیتیکز: گوگل آنالیتیکز تمام دادههایی که از سمت وب سایت شما ذخیره میکند را دنبال کرده و گزارشهای فوق العادهای از آنها تهیه میکند. این ابزار که توسط خود شرکت گوگل توسعه پیدا میکند، به صورت رایگان در اختیار همه قرار دارد.
- گوگل سرچ کنسول: یا همان وبمستر تولز قدیم که باز هم توسط شرکت گوگل ایجاد شده است. با این سرویس میتوانید وضعیت وب سایت خود را مانیتور کنید. اینکه در حال حاضر چند نفر در وب سایت شما هستند، از چه کشورهایی، با چه دستگاههایی و …
- ابزارهای وبمستر بینگ: این سرویس هم دقیقاً مانند گوگل وبمستر تولز کار میکند با این تفاوت که تمرکز آن بر روی موتور جستجوهای بینگ و یاهو است.
- ابزار تست سرعت سایت Pingdom: سرعت سایت در سئو بسیار نقش مهمی را ایفا میکند. یک سایت پر سرعت میتواند تجربه کاربری خوبی ایجاد کرده و شما را در بین رقبا متمایز کند. این ابزار نشان میدهد که سرعت لود سایت شما چقدر است و راهکارهایی ارائه میکند تا بتوانید این سرعت را افزایش دهید.
- Screaming Frog: این ابزار وب سایت شما را کرول میکند و عناصر مهم و اصلی را آنالیز مینماید.
گزارش گیری و آنالیز
اینکه بتوانید میزان موفقیت کمپینهای سئو و راهکارهایی که برای بهبود تجربه کاربری یک وب سایت ارائه کردید را اندازه بگیرید، امری مهم است. دنبال کردن و مدیریت دادههای سایت میتواند از طریق گوگل آنالیتیکز و سرچ کنسول گوگل انجام شود. البته پلتفرمهای آنالیز دیگری هم وجود دارند اما این دو هم رایگان هستند هم تمام مفهوم سئو برای گوگل از آنها آغاز میشود.
بهینهسازی نرخ تبدیل
سئو فرآیندی است که باعث میشود ترافیک به سمت سایت شما هدایت شود. اما اگر نتوانید این ترافیک را به فروش تبدیل کنید یا به کاربران سایت بیفزایید، هیچ فایده ای ندارد. اینجاست که CRO یا conversion rate optimization اهمیت پیدا میکند.
سئو یک پروسه است که طی آن از فیدبکهای یوزر، تحقیقات روی بازار و آنالیز داده استفاده میکنیم تا بتوانیم نرخ تبدیل را بالا ببریم. برای مثال، اگر هدف شما این است که کاربران یک فرم تماس را پر کنند، نرخ تبدیل میشود تعداد افرادی که فرم را پر کردهاند تقسیم بر کل ترافیک وب سایت شما.
کلام آخر
فعالیت در حوزه سئو به معنای تعهد و اشتیاق به یادگیری است. این را فراموش نکنید که الگوریتمهای گوگل هر روز عوض میشوند و این شما هستید که باید پا به پای این تغییرات حرکت کنید. تا جایی که میتوانید مقالات به روز مطالعه کنید و به توصیههای منتورهای این رشته توجه داشته باشید.
اگر مطمئن هستید که میخواهید در این راه گام بردارید، پیشنهاد ما دوره جامع سئو از وب سایت سئو وب است که میتوانید همین حالا در آن ثبت نام کنید. این دوره هم برای افراد مبتدی و هم کسانی که از قبل آشنایی نسبی با مباحث سئو دارند، میتواند مفید واقع شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دورههای سئو وب میتوانید به قسمت دورهها مراجعه کنید. اگر میخواهید این مباحث را در حین کار کردن یاد بگیرید، پیشنهاد میکنیم به شرایط شرکت در دورههای کارآموزی سئو وب هم نگاهی بیندازید.